Természetes, hogy a magasra szökött költségvetési hiány és a veszélyes államadóssági szint idején az első „homokzsák”, melyet a kiadásokból kidobnak, a halaszthatónak tűnő beruházásoké. A válságból való kilábalás ugyanakkor nem képzelhető el látványos szerkezetváltás, termékmegújítás, erős modernizálódás nélkül, mindez pedig aligha valósulhat meg dinamikus beruházási és fejlesztési ráfordítások nélkül.
A beruházási ráta 2005. évi 22,8 százalékos aránya 2011-re 16,8 százalékra esett, és 2012–13-ban enyhén tovább mérséklődhet. A 16 százalékos mutató az EU27-ek között talán a legalacsonyabb, de ennél is fontosabb, hogy normális gazdasági növekedés mellett 22–24 százalék lenne kívánatos. Gyorsan bővülő, felzárkózó gazdaságokban a beruházási ráta gyakran jóval 30 százalékot meghaladó szinten alakul.
Az okok többé-kevésbé ismertek. A hazai beruházások 2000 és 2006 között, a soha nem tapasztalt mértékű pénzbőség idején is viszonylag szerény arányt értek el, mivel a pénzbőség az állami költekezést és a lakossági folyó fogyasztás látványos bővülését finanszírozta. Közismert és nehezen vitatható tény: a történelmi mélypontra esett beruházási ráta látványos, legalább 8-10 százalékpontos emelése nélkül versenyképességünk további romlására és a gazdasági növekedés alacsony, bizonytalan alakulására számíthatunk. A foglalkoztatási szint növelése, az 1 millió új munkahely teremtése csak akkor kaphat gazdasági értelmet, ha azt a beruházások dinamikus növekedése alapozza meg.
A jövő alapkérdése: ki fog itt beruházni, és milyen forrásokra számíthatunk? Első ránézésre a dolog kézenfekvő: gazdasági növekedésünk felpörgetése teremt majd forrást a beruházások bővüléséhez. Ez igaz, de beruházások és modernizáció nélkül mitől lenne növekedés? Még a hivatalból optimistáknak is el kell ismerniük, hogy az állam mint beruházó az évtized végéig aligha lehet meghatározó a mostani költségvetési feszültségek és az államadósság csökkentésének szándéka mellett.
Ebben a helyzetben a külföldi hitelfelvétel is csak nagyon korlátozott lehet, a költségvetés bevételei pedig – az eleve súlyos adóterhek és az 1,5-2,0 százalékra tehető szerény gazdasági növekedés mellett – csak nehezen növelhetők. A hazai vállalkozási szféra alacsony hatékonyságú, hitelképessége igen szerény, és ami a legfontosabb: a belső kereslet rendkívül szűkös: a remélt 2 százalék körüli növekedésnél is legalább egy százalékponttal kisebb keresletbővülésre számíthatunk.
A beruházásokat szolgáló hazai források siralmas jövőbeni lehetőségeinél csak a külföldről várható források kilátásai rosszabbak. A hírek szerint az EU következő 7 éves költségvetési irányszámai közül az eddig 25 milliárd eurós kohéziós alap közel 19 milliárdra csökkenhet. Ennél is aggasztóbbak a közvetlen külföldi tőkebeáramlás kilátásai: az EU által nemrégiben közölt adatok szerint a közvetlen külföldi beruházások szaldója 2010–2011 között nulla volt, és a következő évekre is nullszaldós tőkebeáramlásra számíthat Magyarország.
Ha mindezekhez hozzátesszük az egyre növekvő hitelességi deficitet, a kör bezárul. A normálisnak tekinthető 22–24 százalékos beruházási ráta 1,5–2,0 százalékos GDP-növekedés mellett még akkor sem tűnik elérhetőnek, ha a teljes GDP-növekményt beruházásokra fordítanánk. A nem hagyományos gazdaságpolitika, a külföldi tőkével szembeni ellenérzés, a válságadók, a nonprofit jellegű lakossági szolgáltatások, a jó és a rossz külföldi tőke megkülönböztetése – mindezek alapvető átértékelése nélkül a külföldi közvetlen beruházásokban sem reménykedhetünk. A kérdés tehát kérdés marad: ki fog itt beruházni, mitől lesz itt növekedés?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.