Magyarországon a politikai elit az elmúlt két évtizedben mindig a maga módján alkalmazkodott a választásokhoz. Ha külső körülmények ebben nem gátolták, akkor a választási évek szerinti politikai ciklust követte. Közvetlenül a választások előtt, illetve magukban a választási években bőkezű volt: ekkor megnőttek az állami beruházások, ezekre az évekre koncentrálódtak az EU-forrásokra épülő fejlesztések, és jellemzően nagymértékben emelkedtek a nyugdíjak is. Az adakozás éveit azután rendre megszorítások követték: a választások utáni két évben jött a fiskális restrikció, csökkentek a központi beruházások, halasztást szenvedtek az EU-forrásokból megvalósítani szándékozott fejlesztések, és ilyenkor jellemzően szigorodott a nyugdíjképlet is. Mindez a magyar gazdaságpolitikának sajátos rángatózó jelleget adott, a köznyelvben „stop-go”, „húzd meg, ereszd meg” vagy éppen „előbb osztogat, aztán fosztogat” fordulatokkal leírt döntéshozatali mechanizmus valójában csak egyszer bicsaklott meg igazán, mégpedig a legutóbbi, a 2010-es választások előtt. Ekkor a választások előtt vezetett be húsbavágó megszorításokat az akkori kormányzat: a fizetésképtelenséggel fenyegető helyzetben a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Bizottság nyomásának engedve jelentősen visszavágta a választók számára különösen érzékeny jóléti juttatásokat is. Ez persze nem maradt politikai következmény nélkül – megkockáztatható, hogy a mai kétharmados többség jórészt ennek a jóléti restrikciónak tudható
A választási ciklusokhoz alkalmazkodó gazdaságpolitika perspektívájából a jelenlegi kormányzat számos olyan lépését is megérthetjük, amely szakpolitikai vagy ideológiai nézőpontból nehezen magyarázható, hovatovább irracionálisnak tűnhet. Itt van például a rezsicsökkentés kérdése. A kormányzat vélhetően azt gondolja, hogy „a folytatódó rezsicsökkentés” témájának a viták középpontjába emelésével számos bizonytalan választót a maga oldalára állíthat – és az utóbb ismertté vált közvélemény-kutatási adatok alapján úgy tűnik, ebben igaza is lehet. Ez persze csak rövid távon érvényes politikai racionalitás: a döntéshozók úgy ítélik meg, hogy azok a kockázatok, amelyek a szolgáltatások valószínű minőségi romlásából, a hálózatok karbantartásának elmaradásából adódnak, lényegesen kisebbek, mint a választási élénkítésből fakadó hasznok. Ebben a megközelítésben persze az időhorizontunk drámaian beszűkül, és alig számít valamit, hogy mi lesz a választások után. Azok a szakpolitikai kritikák, amelyek többek között az oktatással, a foglalkoztatással, a beruházási politikával vagy éppen az általános jogbiztonsággal kapcsolatban megfogalmazódnak, kevéssé játszanak szerepet, hiszen negatív következményeik eltörpülnek ahhoz képest, amit például a rezsicsökkentés vagy más jóléti populista intézkedések hozhatnak. A baj kettős: egyrészt úgy tűnik, nincsenek olyan szakpolitikai tabuk, amelyeket ne lehetne átlépni a választási győzelemért. (A dolog persze nem új: emlékszünk olyan választásokra, amelyek előtt csökkent, utána viszont jelentősen nőtt az áfa-kulcs.) Másrészt azt is látjuk, hogy a magyar választók még mindig alapvetően fogékonyak a jóléti osztogatásra – az életviszonyoknak az elmúlt években megélt romlását sokak esetében felülírja a rövid távú könnyebbség a rezsiköltségek fizetésében. A kérdés így tehát leegyszerűsödik: van-e olyan külső kényszer, amely határt szab a rövidtávú választási logika mindenhatóságának? Vagy már megint a külső kényszerekben (EU, nemzetközi pénzpiacok nyomása) reménykedünk? Magyarország alapvető baja, hogy a problémáit még mindig nem tudja belülről megoldani.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Hegedűs Miklós, Mellár Tamás, Orbán Gábor.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.