Az Országgyűlés várhatóan napokon belül határoz az „a rezsicsökkentések végrehajtásáról” címet viselő, a tárgykörben legújabb képviselői önálló indítványról. A T/10383. számú, Németh Szilárd (Fidesz) képviselő által jegyzett kezdeményezés célja világos: a kormány – a parlament honlapján március tizenharmadika óta olvasható, mindössze tizenöt paragrafussal – biztosítani kívánja, hogy „a közszolgáltatások végfogyasztói árainak csökkenése ténylegesen megvalósuljon”. Ami gondot okoz, az talán nem is önmagában a kezdeményezés, hanem annak választott módja. Félő ugyanis, hogy a „rezsiszabályozásnak” a politikai marketing elvárásait a lehető leggyorsabban kielégítő rendezése utóbb alaptörvény-ellenesnek bizonyul. Ez pedig még akkor is károkat okozhat a nemzetgazdaságnak, ha esetleg nem lesz olyan, a törvény által közvetlenül érintett cég, amely megkockáztatná, hogy alkotmányos panaszával az Alkotmánybírósághoz forduljon.
Miről van szó? A képviselői indítvány – egyebek között – pontosítja azokat a szabályokat, amelyek révén egyértelművé válik, hogy a földgázszolgáltatás kiszámlázható díja nem haladhatja meg „az egyetemes szolgáltató által 2012. december 1-jén alkalmazott díjak alapján azonos hőmennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos kedvezményérték esetén) számított összeg 90 százalékát.” A tervezet a villamos energiáért fizetendő díj összegének meghatározásával kapcsolatban is ugyanígy rendelkezik. Nem igényel bonyolult levezetést annak a belátása, hogy az új – a korábban ismert jogszabályi kritériumoktól eltérő – törvényi előírások csak a jövőre nézve írhatják elő az idézett számítási mód betartását. A nemzeti ünnep előtti napokban kidolgozott tervezet – feltehetően félreértve a „forradalmi” hagyományokat – azonban ennél ambiciózusabbnak bizonyult. Az indítvány 7.§-a a bevezetni kívánt kötelezettséget a „2012. december 31-ét követő időszakra vonatkozó” számlákra is alkalmazni rendelné. A javaslat kimondja, hogy az új normáknak nem megfelelő gáz-, vagy villanyszámlákat a szolgáltató társaságnak „a törvény hatálybalépését követő harminc napon belül helyesbíteni kell.” Ha tehát pl. a 2013. január hónapra vonatkozó „rezsiszámla” nem felel meg a Németh-féle javaslatnak, a számlát az azt kibocsátó cégnek annak ellenére módosítania kell, hogy a kérdéses időszakban a törvénytervezet szerinti szabályok megismerésére nem volt lehetősége. A korrekciós kötelezettség elmulasztása esetén a törvényjavaslat súlyos – minden érintett számla tekintetében 10000 forint összegű kötbérnek megfelelő – büntetést helyez kilátásba.
Tény azonban, hogy az Alkotmány B) cikke – az Alaptörvény negyedik módosítását követően is – tartalmazza a következő kijelentést: „Magyarország független, demokratikus jogállam”. A jogállamnak pedig nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság érvényesülése, amely viszont feltételezi, hogy a jogszabályok a hatálybalépésüket megelőző időre nem állapíthatnak meg kötelezettséget, illetve azt nem tehetik terhesebbé. A mostani esetben azonban nyilvánvalóan erről van szó, ellenkező esetben a Németh-féle indítványnak nem lenne semmi értelme. A jogalkotó láthatólag makacsul ragaszkodik álláspontjához, és mivel szándékát – mint azt a bíróság is megállapította – nem sikerült eredetileg egyértelműen megfogalmaznia, most visszamenő hatállyal foglalja törvénybe. A törvényjavaslat ezáltal – feltéve, hogy változatlan tartalommal fogadják el a képviselők – önmagán túlmutató jelentőségre tehet szert: azt üzeni majd a gazdasági élet szereplőinek, hogy az Országgyűlés nem ismer más igazságot, mint amit a kormányfő március 11-én elhangzott parlamenti felszólalásában helyesnek és méltányosnak kiáltott ki. Az elfogult törvényalkotás azonban hosszabb távon mindnyájunknak jóval többe kerülhet, mint a januári rezsidíj néhány százaléka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.