Bár március közepe van, a New York-iak mégis úgy érezhetik, ismét itt a szilveszter, hiszen újabb hatalmas buli készül a város és a világ egyik legismertebb helyszínén, a Times Square-en. Ma mutatja be ugyanis a Samsung legújabb okostelefonját, amire a dél-koreai gyártó a New York-i helyszínt találta legalkalmasabbnak.
A felhajtás hatalmas lesz, olyan, amit a legújabb autócsodák bemutatásakor, vagy éppen a hollywoodi sztárok tömegét felvonultató filmfesztiválokon szokhattunk meg. Ezúttal azonban egy mobiltelefonról van szó, igaz ebben a kategóriában a csúcsot képviselő készülékről. Kissé szimbolikus, hogy a showbizniszt idéző kulisszák között, és ahhoz méltó hírverés mellett ismerkedhet meg a világ a legújabb kütyüvel, hiszen ez is jól jelzi, hogy mekkora változáson ment át a mobiltelefon az elmúlt évtizedben.
Itthon a felnőttek 27 százaléka rendelkezik már okosmobillal, vagyis 2,3 millióan, világszerte pedig már egymilliárd felett van az ilyen készüléket használók száma. Hogy mivel sikerült ezt elérnie ennek az eszköznek néhány év alatt? Nos, ebben a folyamatban óriási szerepe volt a mai New York-i eseményt szervező Samsung legnagyobb riválisának, az Apple-nek, amelynek iPhone-jai egy nagyon fontos változást idéztek elő. Az okostelefon ugyanis nem csupán egy nagy tudású eszköz, de egyben divatcikk is lett, aminek eredményeként ugrásszerűen megnőtt az érdeklődés az okosmobilok iránt. Ezt a jelenséget csak erősítette egy szerencsés találkozás – nem szabad ugyanis megfeledkezni arról, hogy a mobilok evolúciójával párhuzamosan az online világban is végbement egy fontos átmenet, beköszöntött a web 2.0, a közösségi internet korszaka, tarolt a Facebook, a YouTube és a hasonló közösségi szolgáltatások. A felhasználók pedig „ráharaptak” erre a párhuzamra, a több mint egymilliárd facebookozóból például már a múlt év végén havonta 600 millióan léptek be az oldalra mobilkészülékről.
Egy hanghívásra, esetleg SMS-küldésre használható eszközből napjaink digitális svájci bicskája jött létre, amely életünk szinte minden területén helyet és szerepet követel magának. Már most egészen hosszú listát kapunk, ha megpróbáljuk végiggondolni, hogy mi mindent váltott ki eddig az okostelefon: a noteszt, a naptárat, az órát, a diktafont, a fényképezőgépet, a kamerát, a navigációs eszközt. A lista pedig egyre hosszabb lesz, ráadásul az elmúlt évek tendenciáit figyelve gyorsuló ütemben bővül majd. Az már most látszik, hogy az utazás, turizmus területén is hatalmas változásokat hoz, a papírformátumú útikönyveket felváltják a friss és hasznos információk tömegét kínáló mobilalkalmazások.
De óriási változást hoz az életünkbe az is, hogy az okosmobilok kezdik átvenni a pénztárca szerepét. Az nem újdonság, hogy kisebb tranzakciókat – parkolási vagy autópályahasználati díj fizetése, tömegközlekedési jegyek megvásárlása – mobillal tudunk fizetni, de már most léteznek olyan megoldások, amelyek segítségével itthon is lehet okostelefonnal rendezni a közmű számlát, illetve hamarosan megkezdik a mobiltárca alkalmazás tesztelését is, ami lehetővé teszi, hogy a boltokban, vagy éppen a koncertjegyvásárlásnál is érintés nélkül fizethessenek a felhasználók készülékük segítségével. A jövő várhatóan robbanásszerű fejlődést hoz ezen a területen, egy előrejelzés szerint 2015-re már 670 milliárd dollárnyi tranzakció történik majd mobiltelefonon a világon.
Talán a legszembetűnőbb változást a médiahasználati szokásokban hozták az okostelefonok. A hírfogyasztás egyre nagyobb része terelődik ezekre a készülékekre, de a videók is hódítanak a felhasználók körében. Nem véletlen, hogy a legnagyobb kiadók és a legnépszerűbb médiatermékek – magazinok, tévésorozatok – már mind jelen vannak saját alkalmazással az okostelefonokon. Azt persze túlzás lenne állítani, hogy átvették a tévékészülék szerepét, de úgy tűnik, hogy a felhasználók jobban ragaszkodnak mobiljukhoz, mint a tévéjükhöz. Az Ipsos adatai szerint a magyarországi mobilosok több mint fele egy napot sem bírna ki készüléke nélkül, míg 77 százalékuk éjszakára sem kapcsolja ki az okostelefont. A tévéhiányt ugyanakkor csak 35-40 százalék nem lenne képes tolerálni egyetlen napig sem.
A trendek mind egy irányba mutatnak: forradalmi változás megy végbe, amelyet nem hagyhatnak figyelmen kívül a gazdasági szereplők sem. A mobilszolgáltatók és készülékgyártók mellett számos szegmens, így a kereskedelem, a szórakoztatóipar és természetesen a média képviselőinek piaci környezete alakul át, ha nem is egyik napról a másikra, de esetenként mindössze néhány hónap alatt. A régi mondás pedig ebben az esetben is igaz, aki kimarad, az lemarad, ha nem lépnek időben a hazai vállalkozások, nem érik el fogyasztóikat az okostelefonokon is, sokat veszíthetnek. Napjaink felhasználói ugyanis nem csak ismerkednek az okosmobilok jelentette kényelemmel, de egyre gyakrabban el is várják – fizetésnél, filmek, fényképek nézegetésénél, kuponakciókban való részvételnél, utazás során –, hogy az élet minél több területén használhassák készülékeiket. Aki pedig ezt nem ismeri fel, az potenciális fogyasztót, piaci pozíciót, végső soron pedig pénzt veszít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.