BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
ipari termelés

Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy autógyártó nagyhatalom legyünk

2014.01.14., kedd 15:43

Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy autógyártó nagyhatalom legyünk. Még Amerikában is a Magyarországon gyártott Mercedesekkel kocsikáznak. Mindenki örülhet, hogy végre dübörög a járműgyártás. A Nemzetgazdasági Minisztérium szokásos győzelmi jelentése szerint tartósan növekszik az ipari termelés, a kormány aktív iparpolitikájával pedig fenn is maradhat a jó teljesítmény.

De tényleg eljött a tartós növekedés időszaka? Az ipar 3,5 százalékkal nőtt novemberben az előző év azonos időszakához képest, amit nagyban segített a bázishatás, hiszen 2012 utolsó előtti hónapjában 7,4 százalékos volt a visszaesés. A havi ipari statisztika novemberben 0,5 százalékos visszaesésről tanúskodik, vagyis a zsugorodás mértéke ugyanakkora volt, mint októberben.

Hiába az optimista NGM-közlemény, a KSH grafikonja szerint megtorpant az exportértékesítés növekvő trendje, míg a belföldi értékesítésnél leginkább csak stabilizálódást láthatunk. Az euróövezet kilábalásával az idei évre van okunk bizakodásra, ám a hosszú távú kilátások javulását új beruházások és a belső kereslet növekedése hozná el.

Az ipar szerkezetátalakulása nem állt meg. A járműgyártás felfutásával párhuzamosan az elektronikai szektor lejtmenete folytatódik. Mindez oda vezet, hogy a gazdasági teljesítmény egyre inkább a járműgyártástól – illetve az autóexporttól – függ, ami nem segíti a stabilitást és a kiegyensúlyozott bővülést. Bizonyára az aktív iparpolitika sokat segített, hogy „csak” 30,6 százalékkal essen vissza a híradás-technikai berendezések gyártása.

Inkább reménykedjünk, hogy nagy kereslet lesz a jövőben a Magyarországon gyártott autók iránt, mert a legtöbb meghatározó szektor nem lenne képes ellensúlyozni az autóexport megtorpanását.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.