Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy autógyártó nagyhatalom legyünk. Még Amerikában is a Magyarországon gyártott Mercedesekkel kocsikáznak. Mindenki örülhet, hogy végre dübörög a járműgyártás. A Nemzetgazdasági Minisztérium szokásos győzelmi jelentése szerint tartósan növekszik az ipari termelés, a kormány aktív iparpolitikájával pedig fenn is maradhat a jó teljesítmény.
De tényleg eljött a tartós növekedés időszaka? Az ipar 3,5 százalékkal nőtt novemberben az előző év azonos időszakához képest, amit nagyban segített a bázishatás, hiszen 2012 utolsó előtti hónapjában 7,4 százalékos volt a visszaesés. A havi ipari statisztika novemberben 0,5 százalékos visszaesésről tanúskodik, vagyis a zsugorodás mértéke ugyanakkora volt, mint októberben.
Hiába az optimista NGM-közlemény, a KSH grafikonja szerint megtorpant az exportértékesítés növekvő trendje, míg a belföldi értékesítésnél leginkább csak stabilizálódást láthatunk. Az euróövezet kilábalásával az idei évre van okunk bizakodásra, ám a hosszú távú kilátások javulását új beruházások és a belső kereslet növekedése hozná el.
Az ipar szerkezetátalakulása nem állt meg. A járműgyártás felfutásával párhuzamosan az elektronikai szektor lejtmenete folytatódik. Mindez oda vezet, hogy a gazdasági teljesítmény egyre inkább a járműgyártástól – illetve az autóexporttól – függ, ami nem segíti a stabilitást és a kiegyensúlyozott bővülést. Bizonyára az aktív iparpolitika sokat segített, hogy „csak” 30,6 százalékkal essen vissza a híradás-technikai berendezések gyártása.
Inkább reménykedjünk, hogy nagy kereslet lesz a jövőben a Magyarországon gyártott autók iránt, mert a legtöbb meghatározó szektor nem lenne képes ellensúlyozni az autóexport megtorpanását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.