BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
kockázat

Alacsonyabb kockázatú országgá válhatunk?

2015.05.19., kedd 05:00

Éveken át Magyarország arról volt hírhedt, hogy magas az államháztartás és a fizetési mérleg hiánya, jelentős az infláció mértéke, illetve a háztartások devizakockázati kitettsége. Ma már nem ez a helyzet, és úgy véljük, ez a tény rászolgált arra, hogy tükröződjön a befektetők véleményében.

A makrogazdasági egyensúlytalanságok terén tapasztalható javulás fenntarthatónak tűnik. Jelenleg az elmúlt időszakra jellemző kiszámíthatatlan gazdaságpolitikai intézkedések jelentik a legfőbb akadályát annak, hogy Magyarország alacsonyabb kockázatú országgá váljon. Ha tartósan nem bukkannak fel kedvezőtlen gazdaságpolitikai tényezők, akkor ezen a téren is érdemi javulás következhet be, így Magyarország rászolgálhat a kockázati felár további csökkenésére. Úgy véljük, 2015-2016 folyamán jó esély van arra, hogy Magyarország visszanyerje a hitelminősítőktől a befektetésre ajánlott adósosztályzatot, ami részben már tükröződik a jelenlegi piaci árazásokban is.

Elemzéseink azt mutatják, hogy a magyar eszközök már jóval kevésbé sérülékenyek a külső sokkokkal szemben, bár nem minden befektető van teljesen tudatában ennek. A folyamatosan csökkenő külső sérülékenység azt jelzi, hogy a külső piaci korrekció akár jó lehetőséget is adhat arra, hogy a befektetők növeljék magyar kockázati kitettségüket.

A hazai kamatfelár mértéke a lengyel mutatóhoz képest mind a helyi, mind a külső piacokon a legalacsonyabb szintre csökkent azóta, hogy az ország 2011-ben elveszítette a befektetésre ajánlott adósbesorolását. A kamatfelárakhoz képest alacsony adósosztályzatot a jelentős méretű állami és magánadóssághoz kapcsolódó külső sérülékenységgel, az intézményrendszeri változásokkal, illetve azzal lehetett magyarázni, hogy a nem konvencionális gazdaságpolitika aláásta az üzleti bizalmat.

2009 óta az ország egy jelentős mértékű mérlegalkalmazkodáson esett át, amely kihatott a növekedési teljesítményre, és az alacsony beruházási rátával megkérdőjelezte a növekedési modell húzóerőit. A beruházás és a fogyasztás utóbbi időben tapasztalható élénkülésének köszönhetően a növekedési előrejelzések javultak, miközben az államháztartási és külső mérleg stabil maradt, amely az államadósság és a külső adósság rátájának további csökkenését alapozza meg.

A potenciális külső, hazai és politikai sérülékenységi tényezőket figyelembe véve, az Institute of International Finance indexszámítása alapján Magyarország a legkevésbé sebezhető államok közé tartozik a feltörekvő piaci országok között. Az ország sérülékenységének fő elemét viszont továbbra is a 2004 és 2009 között felhalmozott külső adósságállomány jelenti. 2009 óta az ország jobban védett a külső sokkokkal szemben, köszönhetően a fizetési mérlegben tapasztalt alkalmazkodásnak és az EU-források növekvő beáramlásának.

A nettó külső pozícióban látható alkalmazkodást a bankszektor 2010-ben megkezdett adósságleépítése hajtotta. A mérlegalkalmazkodás eredményeképpen a bankokat ma már kisebb mértékű tőkeáttétel jellemzi, a magánszektor banki hiteleinek mértéke a GDP-hez viszonyítva a 2009-es 75 százalékáról 2014-re 53 százalékra csökkent. A nettó adósságkitettség terén tapasztalt kiigazítás mellett az ország devizaadósság-kitettsége 2009 óta jelentősen csökkent. A devizahitelesek kisegítését célzó számos program és a devizahitelek idei forintosítása hozzájárult ahhoz, hogy a háztartások devizaadóssága jelentősen csökkenjen.

A feszes költségvetési egyenleg pedig elősegíti az adósságcsökkentést. Az uniós túlzottdeficit-eljárás 2013-as megszüntetése óta a költségvetés helyzete stabil, ami elősegíti, hogy az államadósság mértéke fokozatosan csökkenjen. Bár a költségvetési kiigazítás minősége és az intézményrendszer széleskörű változásai az üzleti bizalom romlásához vezettek, nemrégiben pozitív retorikai fordulatot lehetett tapasztalni a kormányzat részéről a bankadó csökkentésére tett javaslattal. Véleményünk szerint a költségvetés erős helyzete ellenére a középtávú fiskális kilátások szempontjából kedvezőtlen lehet, hogy az államnak megnövekedett a szerepe a bank- és közműszektorban, ami növeli az esetleges fiskális kötelezettségvállalások kockázatát.

Ami a költségvetési politikát esetlegesen érintő politikai kockázatokat illeti, a kormány erős többséggel rendelkezik, és csak 2018 tavaszán lesz a következő parlamenti választás. Ez azt jelenti, hogy csekély annak a kockázata, hogy jelentősen változna a kormány gazdaságpolitikája, bár a radikális jobboldal, a Jobbik növekvő népszerűsége egy újabb kockázati tényező lehet.

A jelentős mérlegalkalmazkodás és a sorozatban megjelenő pozitív adatok után felmerülhet a kérdés, vajon a növekedési modell most egészségesebb-e. Nem vagyunk teljesen meggyőződve abban a tekintetben, hogy ez a helyzet. Miközben a javasolt bankadó-csökkentés fokozza azt a reményt, hogy a kormány piacbarátabb lesz, bizonyos szkepticizmus megmaradt a tekintetben, hogy ez az irányvonal fennmarad-e akkor is, ha a költségvetés helyzete romlik.

A beruházási adatok javulása jórészt az állami projekteknek köszönhető, míg a vállalati hitelezés – leszámítva az MNB kkv-hitelezési programját – negatív maradt. A külföldi tőke beáramlása 2009 óta főként a bankok feltőkésítésére korlátozódik. A negatív tőkebeáramlás, az alacsony szintű hitelezés és az üzleti környezet kiszámíthatóságával kapcsolatos aggályok még mindig kétségekre adnak okot a hosszú távú növekedési potenciállal kapcsolatban. Mindamellett a növekedés hazai húzóerői stabilabbak jelenleg, és a 2 százalékos átlagos éves növekedési ütem középtávon elérhetőnek tűnik.

Összességében úgy látjuk, hogy a javuló külső pozíció, az óvatos költségvetési politika, a valamelyest jobb növekedési kilátások és a mérséklet politikai kockázatok elősegíthetik az ország kockázati prémiumának tartós csökkenését.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.