BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
hitelpiac

Bővül a vállalati hitelpiac

Az idén már minden mutató szerint nőhet a vállalati hitelállomány Magyarországon – nyilatkozta lapunknak Fetter István, a CIB Bank kereskedelemfinanszírozás és EU-szolgáltatások terület vezetője. A bővülésben az uniós pályázatok mellett a refinanszírozott forrásoknak is fontos szerep juthat.
2016.02.10., szerda 05:00

Tavaly – többévnyi csökkenés után – már bővült az új kihelyezések mennyisége a vállalati hitelpiacon. Ez az üzletágban megmutatkozott-e, és a CIB Bank ilyen szempontból hogyan teljesített?

– Igen, megmutatkozott: 2015-ben az új folyósítások volumene 30 százalékot meghaladó mértékben nőtt. A kkv-üzletágban már a teljes hitelállomány is bővült a CIB Banknál: mindez visszaigazolja a tulajdonosok elvárásait is, akik 2014-ben letették a garast az univerzális banki modell mellett. 2015 a bizonyítás éve volt: bizonyítani kellett a tulajdonosoknak, hogy jól döntöttek.

Mekkora növekedés lehet idén a piacon? Ebben mekkora lehet a szerepe az uniós támogatások gyors kihelyezésének, és hogyan tudják ezt kihasználni?

– Az EU-támogatások meghatározók a növekedés szempontjából: 2015-ben 2500 milliárd forintnyi vissza nem térítendő uniós támogatást hívtak le Magyarországon. Az új hétéves ciklusban gyors ütemű lehívással számol a kormány, 2016-ban 2048 milliárdnyi új lehívás lehet, mostanáig már 4000 milliárd forint értékben írtak ki pályázatokat. Az új programok elsősorban a gazdaságélénkítést segítik, a teljes, 12 ezer milliárdos kereten belül megnőtt ezek szerepe: ilyen a Ginop a maga 2700 milliárd forintos összegével. A vállalati banki piacon fontos szerep jut az agrár-, az export- és a kereskedelem-finanszírozásnak, valamint a zárt, szorosan monitorált finanszírozási struktúrák kialakításának is.

A kereslet mennyiben tudja támogatni a kínálatot? A bank saját felmérései alapján hogyan látják a cégek a lehetőségeiket?

– Bankunk már három éve évente elkészíti a kkv-k várakozásait felmérő kutatást, emellett pedig a nagyvállalatok körében is végzünk felméréseket. 2016-ra vonatkozóan azt láthatjuk, hogy a kkv-k több mint kétharmada tervezi új termék bevezetését, új piac meghódítását vagy részesedésének a növelését. A nagyvállalatok 80 százaléka optimista, tehát valamilyen területen javulást vár a saját társasága esetében.

Az elmúlt időszakban igen fontos szerep jutott a vállalati finanszírozásban a különböző kedvező kondíciójú konstrukcióknak, így például az NHP-nek és az EXIM programjának. Ezeknek mekkora lehet az idén a szerepük, és a CIB Bank ezt hogyan tudja kihasználni?

– A kereskedelmi bankoknak nagyon fontosak a hazai és nemzetközi intézmények refinanszírozási programjai, és nagy verseny alakult ki az ilyen forrást nyújtó intézmények között is, ilyenek például a jegybank, az Eximbank, az MFB konstrukciói, nemzetközi szinten pedig többek között az EIB, a CEB vagy az EBRD programjai. Ezek közül kiemelkedik az NHP, hiszen az nullaszázalékos forrásköltséggel érhető el a bankoknak, és nagyon széles körben felhasználható. Ebben az idén várhatóan kifutó programban a CIB Bank piaci részesedésének megfelelő mértékben vett részt. Fontos az Eximbank által nyújtott forrás, amely a nagyvállalatok számára is elérhető, a forint mellett dollárban és euróban is, és nem csak az exportáló cégeknek. Úgy gondoljuk, hogy ez idén is nagy szerepet kap majd, részben pont az NHP kifutása miatt is. Büszkék vagyunk arra, hogy a CIB Bank elnyerte az Eximbank leggyorsabban növekvő hitelintézeti partnere címet, és ebben a konstruk­cióban a piaci részarányunkat jóval meghaladó mértékben vagyunk jelen.

A vállalati területen a bankok kommunikációja szerint a szolgáltatás magas színvonala jelenti a növekedés kulcsát. Milyen lépéseket tettek ennek érdekében?

– A jelenlegi környezetben az ügyfelek nem az árazás, hanem a szolgáltatási minőség alapján választanak elsősorban bankot. A CIB Banknál emellett fontos érték a stabil tulajdonosi háttér, a regionális jelenlét, amely előnyöket jelent az ügyfeleink jó részének is. Emellett nagy hangsúlyt helyezünk az innovációra, a banki szolgáltatások fejlesztésére, a korszerű digitális megoldásokra. A személyes kapcsolat, a tanácsadói jelleg szintén nagyon fontos: a CIB Bank minden vállalati ügyfele dedikált kapcsolattartóval intézheti pénzügyeit.

A vállalati üzletágban rejlő szinergiákat mennyire sikerül kihasználni, gondolva itt a fakto­ring vagy a lízing területére?

– A CIB Faktor a piac élmezőnyében van, és az elmúlt években is jelentős növekedést tudott elérni. Ebben továbbra is fontos szerepe lesz a beszállítói programoknak, amelyekben a jól működő társaságok partnereit is finanszírozza a faktorcég. A lízingnél szintén komoly növekedést várunk 2016-ban is. A vállalati piacon persze az első számú finanszírozási formaként még mindig a hitelre gondolnak az ügyfelek, de a faktoring és lízing mellett olyan szolgáltatások szerepe is nő, mint a treasury, a cash management vagy az okmányos műveletek.

A vállalati hitelportfólió mérete mikor kezdhet növekedni Magyarországon?

– A piacon még sok a kifutó hitel, amit nem újítanak meg, a szereplők folyamatosan építik le a rossz minőségű portfóliójukat is. Ezt az új kihelyezések még nem tudták ellensúlyozni. Erre az évre már azt várjuk, hogy az összesített hitelállomány is bővülhet, köszönhetően elsősorban a kkv-szektor beruházásainak, amihez hozzájárulhatnak egyrészt a kedvező kamatok és a refinanszírozási konstrukciók, másrészt az EU-források, harmadrészt pedig a növekedést támogató kormányzati intézkedések is. Bízunk abban, hogy mind a magyar gazdaság, mind a vállalati hitelpiac stabil bővülést tud elérni.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.