A tradicionális fizetési eljárások elavultak: a postai utalvány a múlté, a karácsonyi bevásárlási őrületben legfeljebb azon törtük a fejünket, hogy melyik tranzakcióban melyik bankkártyánk számát adjuk meg a webáruházakban. Vegyük azonban észre, hogy a bankkártya, vagyis a bankrendszer a mai napig központi szerepet játszik a fizetései tranzakcióinkban, a számlára és a rajta levő összegre még akkor is szükségünk van, ha PayPalt használunk, legfeljebb nem kell minden tranzakciónál beírnunk a számát.
Csakhogy mindez nincs kőbe vésve. Minél inkább eltűnik a vásárlás személyes jellege, és minél inkább áttevődik minden a kibertérbe, annál inkább egyszerűsödnek a fizetéssel kapcsolatos fogyasztói és kereskedői elvárások. A fogyasztó alapvető igénye, hogy a fizetés felhasználóbárt, kényelmes és gyors legyen. A felmérések szerint a biztonság a fogyasztók fejében legfeljebb másodlagos szempont, ez tehát nem lehet gátja az alternatív fizetési módok elterjedésének. Ugyanakkor a kereskedők a költséghatékonyságot tartják leginkább szem előtt, de a vevőiknél sokkal érzékenyebbek a csalók kiszűrésére is. Mindezeknek az elvárásoknak decentralizált, azaz a bankoktól és a központi elszámolóházaktól független rendszerek is képesek lennének megfelelni, a pénzügyi intézményrendszer centrális alapjait azonban még senki nem tudta kikezdeni.
A rendszer megdöntésére számos kísérlet történt az elmúlt években, főleg a mobilszolgáltatók részéről, de hiába tudunk lottózni a mobilszámlánk terhére, a tranzakció hátterében még mindig ott kell hogy álljon a bankszámlánk, ahonnan a mobilszámlánkat feltöltjük. Ez azért van, mert kizárólag a pénzpiaci szereplőknek van licencük, hogy a pénzünket kezeljék. Jelenleg az úttörőnek számító Bitcoin és pár gyengébb szereplő kivételével mindenütt a centralizált rendszerek állnak a fizetési tranzakció hátterében. A Bitcoin mint a decentralizált fizetési eljárások legismertebb szereplője a bankok és az egyes országok első számú közellenségévé és a nem teljesen tiszta pénzek mozgatásának fő eszközévé vált.
A hagyományos centralizált rendszerek még mindig a legjobb kiszolgálói az egyes országok adópolitikájának, bár kétségtelen, hogy ebben a rendszerben is feszegetik egyes megoldások az adóhatóságok tűréshatárát. A forgalom adóztathatósága azonban nem jelenik meg sem a fogyasztók, sem a kereskedők elvárásai között. Ezzel csak az egyes államok foglalkoznak, ők azonban jelentős erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy megőrizzék hegemóniájukat a fizetési tranzakciók piacán. Ezeket az erőfeszítéseket olykor bürokratikus eljárások sora fémjelzi, a fejlett országok ugyanakkor felismerték azt is, hogy nemcsak adminisztratív úton lehet ellenállni a decentralizált és követhetetlen rendszerek elterjedésének, hanem azzal is, ha előmozdítják a számukra transzparens centralizált rendszerek fejlődését annak érdekében, hogy azok jól kiszolgálják a felhasználók igényeit.
Ennek az előremutató gondolkodásnak az eredménye az európai Single Euro Payments Area (SEPA) projekt, amely a gyors és kényelmes fizetést hivatott szolgálni az államok elvárásainak figyelembevételével. A cél az, hogy minden kereskedelmi bank számlavezetési gyakorlata alkalmassá váljon a SEPA-tranzakciók kezelésére, hogy áttérhessünk az egységes és azonnali elszámolásra. A stratégia emellett olyan innovatív fizetési módokat is támogatna, mint a mobilfizetés, amellyel – mai ismereteink szerint – el is jutnánk a centralizált és a decentralizált rendszerek határvidékére.
A hagyományos fizetési rendszereket mindezek ellenére nagy erők támadják majd a jövőben is, a hangsúlyok azonban a fizetésekről és az átutalásokon realizált profitról szépen lassan más irányba tolódnak el. Manapság olyan szereplők törekednek a rendszer megdöntésére, amelyek a közvetlen haszon helyett az információt tartják elsődleges szempontnak. A kihívók olyan szolgáltatók lehetnek, akiknek az üzleti modellje már ma is arról szól, hogy mindent tudnak rólunk: náluk böngésszük, keressük, kutatjuk az internetet, vagy éppen tőlük töltjük le kedvenc alkalmazásainkat. A csendben kiváró új kihívok pedig a rólunk szóló nagy mennyiségű adattal olyan – eddig nem látott, személyre szabott – szolgáltatásokat tudnának nyújtani, amelyekről a mostani pénzügyi szolgáltatók csak álmodnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.