BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önvezető autók kora jöhet

2016.02.04., csütörtök 05:00

Az autózási szokások átalakulását is elsősorban az Y generáció tagjainak – az 1980 és 1995 között születetteknek – köszönhetjük. Ez a generáció alapjaiban rengeti meg a korábban megdönthetetlennek gondolt struktúrákat, értelmezi újra az idősebbek fogyasztási szokásait és az általuk képviselt világlátást. A következő öt-tíz évben ennek mentén a biztonság, a praktikum, a fenntarthatóság és a high-tech műszaki megoldások alkalmazása határozzák majd meg a közlekedés jövőjét.

A mobileszközök és a folyamatos közösségi kapcsolattartás lázában élő Y generáció tagjainak legfiatalabbjai is ma már abba a korba léptek, hogy megszerezhetik vezetői engedélyüket. Sokuk rendszeresen vezet, miközben nyomkodja a mobiltelefont. Egy tavalyi felmérés szerint ma már a közúti balesetek közel harminc százalékát a vezetés közbeni mobiltelefon-használat számlájára írhatjuk.

Az autógyártók reagáltak a kihívásra: egyre több gyártó egyre több modelljéhez kérhetők a közlekedés biztonságát növelő vezetéstámogató rendszerek. Ilyenek például az automatikus parkolást végző rendszerek, a távolságtartó tempomatok, a sávtartó elektronika, az automatikus vészfékező rendszerek és az ezeket támogató, az autó körüli terepet feltérképező radarok és kamerák tucatjai. Innen pedig már csak egy lépés a valódi önvezető gépjármű megalkotása, amelybe – legalábbis a Google koncepcióautóját elnézve – már kormány sem kerül, teljesen kizárva ezzel az emberi faktor bizonytalanságát a személygépjárműves közlekedésből.

Természetesen vannak még olyan, nem műszaki jellegű akadályok, amelyeket le kell küzdeni ahhoz, hogy valóban önvezető személyautók szlalomozzanak az utakon. Ilyen többek között a biztosítási és felelősségi kérdések tisztázása vagy éppen a közlekedési szabályok finomítása.
Az önvezető technológiák elterjedése és a millenárisok tulajdonlást és felhalmozást elutasító, a közösségi gazdasági modelleket támogató attitűdje további, a jövőben meghatározó trendek alapja lehet. Az autó mint közlekedési eszköz használatára koncentráló filozófia hamarosan felválthatja az autó mint birtoklandó státusszimbólum megközelítést. Már most látszik, hogy az olyan autómegosztó kezdeményezések, amelyeknek egyik korai példája az Uber, nagy népszerűségnek örvendenek a fiatalabb generáció körében. Nem véletlenül: olcsó, kényelmes és trendi.

Kevésbé a fiatalság, mint inkább a józan ész diktálja a jövő autós közlekedésének harmadik meghatározó jellemzőjét, a környezetkímélő alternatív hajtásrendszerek elterjedését. A klímavédelem melletti elköteleződés, a fenntarthatósági paradigmák – a fenntartható fejlődés környezeti, társadalmi és gazdasági dimenziói – is mind abba az irányba terelik a közlekedési trendeket, hogy a fosszilis üzemanyagoknál kevésbé szennyező, lehetőleg klímasemleges megoldásokat találjon a járművek meghajtására.

A megújuló energiaforrások terjedésével például a nap- és szélenergiával termelt villamos energia közlekedési célú felhasználása kézenfekvő megoldás ennek a problémának a kezelésére. Az elektromos gépjárművek fejlődésével, hatótávolságuk és megbízhatóságuk növekedésével párhuzamosan ráadásul egyre vonzóbb alternatívát kínálnak ezek a járművek a vállalatok és a magánszemélyek számára is. Azt sem lehet mondani, hogy ne lenne hagyománya az elektromos hajtású autók használatának. Kevesen tudják, hogy az 1800-as évek végén, a múlt a század elején számos, akkoriban igen sikeres elektromos autó rótta az utakat. Elég csak arra gondolni, hogy az 1900-as évek elején az Egyesült Államok gépjárműállományának 28 százaléka elektromos hajtású volt. Ezt az arányt sokan ma is elfogadnák.

A személygépjárműves közlekedéssel kapcsolatos trendek változása számtalan nagyvállalatot késztet arra, hogy újragondolja a gépjárműflottával kapcsolatos stratégiáját. Tekintve, hogy ma már a fenntarthatósági elveknek megfelelő működés és a munkaerőpiacra egyre nagyobb számban érkező fiatalok igényeinek kielégítése üzleti többletértéket hordoz, a vállalati irányváltásra sem kell majd sokat várni. Az önvezető funkcióval is rendelkező, környezetkímélő autók üzemeltetése – az adókedvezmények, a könnyű és olcsó parkolás, valamint a minimális üzemanyagköltségek miatt – sok helyen olcsóbb, és reális alternatívát jelent. És még csak most kezdődik az igazán nagy fejlődésük, amely átrajzolja a teljes gépjárműpiacot.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.