BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tőzsdén is erősíti helyzetét a Masterplast

Új üzletág indításáról, stratégiai együttműködés formálódásáról, a tőzsdei jelenlét markáns változtatásának szándékáról számolt be lapunknak Piry László, a Masterplast vezérigazgatója.
2017.04.28., péntek 05:00

A korábban főként multicégeknél vezető pozíciókat betöltő szakember januárban vette át az alapítóktól a mára a régió egyik meghatározó építőanyag-ipari szereplőjévé fejlődő cégcsoport irányítását.

Nincs könnyű helyzetben. Multikörnyezetből érkezett egy egészen más felépítésű szervezethez, s nem a leghálásabb feladatra vállalkozik, az alapítóktól veszi át a stafétát. Mi motiválta, amikor igent mondott a felkérésre?

A Masterplast garázscégként indult. Ma több országban leányvállalatokkal, gyártókapacitással rendelkező cégcsoport, éves árbevétele több mint 80 millió euró. Az alapítók tényleg igazi klasszikus self-made manekként megalkottak valamit, de meglátták azt is, hogy eljött az a fejlődési állomás, amikor hátrébb kell lépni, érdemes kívülről behívni egy olyan személyt, aki már működtetett nagy szervezeteket. Megbíztak egy fejvadászt, és az ilyenkor szokásos procedúrát végigjárva kerestek operatív vezetőt. Szerintem ez egy jó időben meghozott döntés volt. Tény, nem egyszerű ebbe a szerepbe beülni. Megkönnyíti azonban a dolgomat, hogy Tibor Dávidot régóta, baráti társaságból ismerem, a többéves kapcsolatnak köszönhetően úgy tudunk az üzletre fókuszálni, hogy a korábbi kötetlen kommunikációból eredő előnyök nem vesznek el.

Mi az új szereposztás?

Az alapítók kivonulnak az operatív irányításból. Tibor Dávid az igazgatóság elnökeként megtartja a PR-, CSR-feladatokat, illetve részt vesz a stratégiaépítésben. Egyelőre nincs szó új irányokról, hisz a cég 2020-ig érvényes stratégiával rendelkezik, de ha például év végén szükség lesz kiigazításokra, akkor ezt közösen állítjuk majd össze. Ács Balázs pedig alelnökként a vagyongazdálkodással foglalkozik majd a jövőben.

Meddig jutott az elmúlt szűk négy hónapban?

Elkészült egy vízió, amely arról szólt, hogyan látom a Masterplastot, milyen lépésekre lenne szükség a jövőben. Május 1-jétől pedig elindul az a folyamat, amelynek végrehajtásában az elmúlt hetekben megállapodtunk.

Melyek ennek a víziónak a főbb elemei?

Szeretném, ha visszatérnénk azokhoz az alapértékekhez, amelyek a Masterplast dinamikus fejlődését elősegítették. Szükséges néhány kérdés, folyamat tisztázása. Olyasmire gondolok, mint a helyi és a csoportszintű feladatok elválasztása. Fókuszterületeket kell kialakítani, de egyelőre nem fontos nagy dolgokban gondolkodni. Fél évig nem szeretnék embert elküldeni és felvenni, egy évig pedig nem látom értelmét annak, hogy a szervezetbe belenyúljunk.

Vannak a megállapodásnak olyan elemei, amelyek a termékszerkezetet érintik?

Új divíziót indítunk, elsősorban nem építőipari fókusszal, de azokra a termékekre építve, amelyekkel foglalkozunk. Magyarán, megnézzük, hogy az általunk gyártott termékcsoportoknak (üvegszövetek, expandált polisztirolhabok és extrudált polietilénhabok), amelyekben van tapasztalatunk, milyen egyéb alkalmazási területei lehetnek. Gondolva itt ipari alkalmazásokra, csomagoló-, illetve autóiparra egyebek mellett. Ezek közül a csomagolóipar területén már el is indultunk az extrudált polietilénhabbal. Bár az építőipari konjunktúrára a közeljövőben minden jel szerint nem lesz majd panasz, mindenképpen indokolt a jelenlegi egy iparágra támaszkodás helyett több lábra állítani a működést.

A Masterplast számaiban érezhető már az építőipar fellendülése? A tavalyi év még nem hozott áttörést.

Az első negyedév minden működési területünkön nagyon ígéretesen alakul az előzetes számok alapján. A megindult építkezések mostanra értek el abba a szakaszba, amikor az általunk forgalmazott szigetelőanyagok felhasználása is megugrik. Ráadásul szinte minden országban, ahol jelen vagyunk, van olyan adat, amely a lendület folytatódását vetíti előre.

Korábban volt szó akvizíciós tervekről is. Várható bejelentés

a közeljövőben ezen a fronton?

Akvizícióban és stratégiai együttműködésben egyaránt gondolkodunk. Voltunk az idén olyan cégnél, amelynek akvizícióját elindítottuk, de le is állítottuk. Tárgyalások folynak ugyanakkor egy új termékre épülő stratégiai együttműködésről. Itt, ha minden a megfelelő ütemben halad, még az idén, várhatóan a harmadik negyedévben lehet számítani bejelentésre.

Számszerűsíteni is lehet a terveket és elvárásokat?

A csoport 2015–2020 közötti stratégiájában évi 100 millió euró fölötti árbevétel elérése a cél az évtized végére. Nos, ez a minimum, amit teljesíteni kell. A már megkezdett beruházások beérése is biztosítja ehhez a kapacitásokat. Az új üzletág beindítása, stratégiai együttműködés révén új termékfejlesztés ehhez csak pluszt tehet.

Mi a legnagyobb kockázat, amivel számol?

Az, hogy tényleg képesek lesznek-e az alapítók háttérbe húzódni. Ki lehet-e vonulni húsz év után az üzemeltetésből? Ennek van egy erős kockázata, ráadásul ez a terv már régóta napirenden van, több visszarendeződés volt. Az ilyen folyamatoknál a klasszikus út, hogy a kialakult falak lebontására odavisznek egy átmeneti vezetőt (interimet), ha pedig ezen túl vannak, megkeresik a vezérigazgatót, aki a későbbiekben átveszi az operatív irányítást. Itt egy lépés kimaradt.

Mindezek fényében mennyi időre tervez a Masterplastnál?

Indulásként 10-15 évre.

A jelenbe visszatérve mire számít a mai közgyűlésen?

Egy nyugodt társasági eseményre. Mindazonáltal a Masterplast egy dologgal adós részvényeseinek: eddigi tőzsdei szereplését nem lehet sikertörténetként értékelni. Ezen mielőbb szeretnénk változtatni, ahogy az a 2020-ig terjedő stratégiában is szerepel. A cél a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájába kerülés, a közkézhányad növelése az alapító tulajdonosok részesedésének 50 százalékra mérséklése mellett.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.