Gyakran kérdezik tőlem, hogy milyen ütemben halad a digitális átalakulás a világban, és hogy aki eddig kimaradt, miként tud a lehető leghatékonyabban beszállni. A cégvezetőkkel való beszélgetéseim alapján egyértelmű: egyre több hazai szervezet tekint haladó módon a technológia által elérhető lehetőségekre. Mind több vállalat kezeli tényként, hogy a digitális korszak a jövőt, a fejlődés lehetőségét tartogatja, és sokan már meg is tették az első lépéseket. Ha arra gondolunk, hogy néhány évvel ezelőtt még csupán a jelenség magyarázatánál tartottunk, akkor ez jelentős fejlődés.
Annak érdekében, hogy képet alkothassunk arról, melyek a digitális átalakulás legfrissebb tapasztalatai, az iparág egyik legnagyobb felmérését indítottuk el nemrégiben. Ennek során az Oxford Economics és az SAP a világ minden részéről több mint háromezer cégvezetőt kérdezett meg. Az eredmények a magyar vállalkozások számára is útmutatóul szolgálhatnak. A felmérés négy olyan területet állapított meg, ahol a digitális átállásban élen járó szervezetek másként gondolkoznak, mint a folyamatban hátrébb lévők. Nézzük meg e pontokat, melyek a legjobb nemzetközi gyakorlatok!
Először is, az átállásban vezető szervezetekre általában jellemző, hogy a digitalizáció a teljes szervezetet érinti, és alapvető változásokat idéz elő. Ezeknél a vállalkozásoknál nem egy-egy részleget fejlesztenek az aktuális igényekhez alkalmazkodva, hanem átfogó megközelítést alkalmaznak. A digitális átalakulással kapcsolatos feladatokat nem egy vállalati részlegre bízzák, hanem a legfelsőbb döntéshozói, ügyvivői kör foglalkozik velük.
Másodszor, a legsikeresebb társaságok a változást azoknál a rendszereknél és szervezeti egységeknél indítják el, amelyek az ügyfelekkel foglalkoznak. Ezek a vállalatok az ügyfélélményt a sikeres átállás egyik kulcsának tekintik, és igyekeznek bevonni a fogyasztóikat is a fejlesztés folyamatába.
Harmadszor, e szervezetek már most olyan innovációkat hajtanak végre, amelyek a legtöbb vállalatnál még a jövő kategóriájába tartoznak. Ilyen például a mesterséges intelligencia vagy az IoT, a dolgok internete. Jellemző rájuk továbbá, hogy ún. bimodális IT-t üzemeltetnek. Ennek lényege, hogy a vállalat alapműködését biztosító folyamatokat a lehető leghatékonyabban – többek között a felhőtechnológia előnyeit kihasználva – működtetik, és ezzel párhuzamosan új, innovatív folyamatokat, eszközöket tesztelnek, vezetnek be a még nagyobb hatékonyság elérése érdekében.
Negyedszer, a digitális átalakulásban éllovas vállalatok a sokszor emlegetett tehetséggondozás területén is más megközelítést alkalmaznak. Nagyobb hangsúlyt kap náluk az alkalmazottak képzése, megtartása. Ez megjelenik többek között abban is, hogy számos eszközzel segítik a dolgozók tovább- és átképzését.
Hogy melyek napjainkban a legértékesebb digitális képességek, egy másik felmérés, a Müncheni Műszaki Egyetem Skills for Digital Transformation című tanulmányából derül ki. Eszerint a legkönnyebben azok tudnak elhelyezkedni, akik a digitális biztonság, a mobil technológia, az üzleti változásmenedzsment, a big data elemzés és a felhőtechnológia területén tettek szert alkalmazható ismeretekre. Ezt a tudást folyamatosan bővíteni kell, és ezt egyre többen már nem tehernek, hanem a fejlődésük eszközének érzik: a cégvezetők szerint a digitális korra való felkészítést komolyan vevő munkahelyeken sokkal erősebb az alkalmazottak elkötelezettsége is.
A felmérés egyik fő megállapítása mindezek tükrében az, hogy a digitális „utazást” nem vagy legalábbis nagyon nehezen lehet sikerre vinni a megszokott gondolkodásmóddal. A digitális gondolkodásmód ugyanis a technológiát nem eszköznek, hanem az újfajta üzleti jövő integráns részének tekinti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.