A hangokról, azokon belül a beszédhangokról már elég sokat tudunk – akár azt is gondolhatná valaki, hogy meglepetések ezen a területen már nemigen várhatók. A számítógépes beszédfelismerés eredményei „magukért beszélnek”, ezek a megoldások pedig nyilván mindent tudnak, amit az emberi hangról tudni lehet. A technológia és a tudomány fejlődésének azonban nincs vége: az Egyesült Államok tudományos akadémiájának egyik lapjában, a PNAS Nexus 2023. decemberi számában megjelent tanulmány szerint például szoros korreláció áll fenn az átlaghőmérséklet és a nyelvek „hangossága” között. A szerzők a világ 5293 nyelvének alapszókincsének „szonorítását” vetették össze az átlaghőmérséklet-adatokkal, és azt találták, hogy a melegebb égövekben kialakult nyelvcsaládok hangzása erőteljesebb, mint a hűvösebb vidékeken kialakult nyelveké. (Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az Egyenlítő környékén hangosabban beszélnek az emberek, mindazonáltal azokon a nyelveken különféle hangtani sajátosságok miatt könnyebb hangosan beszélni.) A jelenségnek egyelőre nincs általánosan elfogadott magyarázata, de azoknak, akik a hanggal – és különösen az ember által érzékelt hangokkal – foglalkoznak, valószínűleg ezeket az eredményeket is figyelembe kell venniük.
Az ember által érzékelt hangok tervezése manapság az autóiparban kap a korábbinál jóval nagyobb jelentőséget. A gyártók egymás után ismerik fel, hogy az autó hangja amellett, hogy megkülönböztető, egyéni „márkajelzés”, a vezetési élménynek is szerves része lehet.
A hangok persze már régóta foglalkoztatják a tervezőket, de a fő szempont a legutóbbi időkig az volt, hogy miként lehet őket csökkenteni: legyen csendes az utastér, csukódjon halkan az ajtó.
Az „aktív hangtervezés” (active sound design, ASD) szakemberei ezzel szemben ma már például azon dolgoznak a szoftvereink segítségével, hogy az új modellek „akusztikusan” szintén megkülönböztethetők legyenek – méghozzá úgy, hogy a saját, félreismerhetetlen hangzást a tulajdonos finomra hangolhassa, személyre (vagyis a fülére) szabhassa.
A Hyundai, példának okáért, már önálló ASD-csapatot állított „az ügy” szolgálatába, célja nem kevesebb, mint az új modellek „akusztikus identitásának”, egyedi „hangkarakterének” megtervezése. Hogyan duruzsoljon a motor, amíg áll az autó? Milyen hanghatás kísérje az indítást, a gyorsítást, a fékezést, az éles kanyarodást? – Többek között ilyen kérdésekkel foglalkoznak a mérnökök (akik közül sokan a zeneiparból érkeznek, klasszikus hangmérnöki tapasztalatokkal), és hamarosan eljön az idő, amikor efféle paraméterek alapján állíthatjuk be új autónkban a „személyes hangprofilunkat” is. Hol van ez még? – kérdezhetné az Olvasó. A válaszom erre az, hogy manapság a technológiai újdonságok esetében a „hamarosan” jelentése egyre gyakrabban azt is magában foglalja, hogy „sokkal korábban, mint gondolnánk”.
Ezek a lehetőségek természetesen azért nyílhattak meg a tervezők előtt, mert a belső égésű motorokat felváltó elektromos meghajtás szinte teljes szabadságot biztosít a „hang mérnökeinek”. Azért csak „szinte teljes” ez a szabadság, mert – például – a futómű csendesebb működése ma is kihívást jelent, mint évekkel vagy évtizedekkel ezelőtt. A változást „csupán” az jelenti, hogy a technológia ezen a téren is (hang-)robbanásszerű fejlődésen ment át: a futómű rezgése, az abroncsok gördülése és a karosszériaelemek által keltett különféle zajok csillapítására ma már digitális gyógymódok is léteznek. A tesztpadok virtuális modellekkel – digitális ikrekkel – egészülnek ki, így az egyes alkatrészek zajterhelése külön-külön és együtt is vizsgálható, illetve csökkenthető. Az autóból érkező (csendes) input aztán a mérnökök „keverőpultján” kapja meg az egyedi hangzásvilágot.
Nem kétséges, hogy az aktív hangtervezés a jövőben az elektromosautó-gyártás kötelező eleme lesz, hiszen nemcsak a márkaépítéshez járul hozzá új dimenzióval, de pozitívan befolyásolja a vezetési élményt – és persze az eladási statisztikákat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.