2023 jellemzően az infláció elleni küzdelemről szólt a jegybankok számára. Szigorú monetáris politikát folytattak, és az emelkedett infláció csökkenő pályára állt a legtöbb országban, azonban az inflációs célok elérése még várat magára. 2023-ban a sok közgazdász által várt egyesült államokbeli gazdasági lassulás és recesszió elmaradt. A márciusi bankválságot új likviditásnyújtó eszközökkel és egyedi lépésekkel kezelték, elkerülve a rendszerszintű következményeket. 2024 hasonlóan izgalmas évnek ígérkezik. Öt olyan jegybanki dilemma körvonalazódik, amely meghatározhatja a globális pénzügyek alakulását az idei évben.
A Fed kamatpolitikája kapcsán erős a bizonytalanság.
Jerome Powell Fed-elnök decemberi bejelentései jelentős fordulatot hoztak, és felerősödtek a kamatcsökkentésekre vonatkozó várakozások. A Fed döntéshozóinak előrejelzéseiben a korábbi 5,1 százalék helyett már 4,6 százalékra csökkent a 2024 végi alapkamatra vonatkozó mediánvárakozás. Ez az érték a Fed irányadó rátájának 4,5–4,75 százalékos sávjával konzisztens, ami 2024-ben három 25 bázispontos kamatcsökkentést vetít előre. Ugyanakkor a piaci határidős jegyzésekből származtatott kamatpálya hat 25 bázispontos kamatcsökkentést és így 3,75–4,0 százalékos irányadó kamatsávot jelez előre. A piac és a döntéshozók más pályát látnak. A Fed év végi kommunikációs fordulata a lazább irány felé nem a két kamatpálya korábban is meglévő eltérésének összezáródását, hanem a rés fennmaradását eredményezte. A két eltérő pálya közül csak az egyik valósulhat meg.
A globális pénzügyeket és a piaci hangulatot erőteljesen befolyásolja a Fed mérlegpolitikája, amelynek kapcsán szintén több kérdés felmerül. 2022-től a mennyiségi szigorítással a Fed mérlegfőösszege a 8965 milliárd dolláros csúcsról mostanra 7681 milliárd dollárra csökkent. A mérlegleépítés és a fiskális politika azonban olyan együttműködésben valósult meg, hogy a bankrendszer effektív likviditása (többlettartalékok) a teljes időszak alatt gyakorlatilag nem csökkent. 2024 második felében a mérlegpolitika változatlansága mellett a többlettartalékok és így a banki likviditás csökkenne, ami likviditási oldalon is effektív szigorítást eredményezne, a gyengébb mérlegű pénzügyi intézmények esetében akár likviditási zavarokat is. Nem véletlen, hogy az utóbbi hetekben több Fed-döntéshozó is felvetette, hogy lassan időszerű lesz a mérlegcsökkentés lassítása. A legfontosabb kérdés a pénzügyek tekintetében az lesz, hogy a Fed milyen mérlegfőösszeg és milyen bankrendszertartalék-szintig kívánja folytatni a mennyiségi szigorítást. Esetleg a 2023. márciusi USA-beli bankválsághoz hasonlóan, újra likviditást biztosít valamely gazdasági esemény következtében, elkerülve a likviditás effektív szigorítását.
Az Európai Központi Bank gazdasági lassulás mellett szembesül a cél feletti inflációval.
Szemben az Amerikai Egyesült Államok stabil GDP-teljesítményével, az euróövezet GDP-növekedése 2023-ban jócskán lelassult, és a harmadik negyedévben 0,1 százalékos éves dinamikát mutatott. Bár decemberre az inflációs ráta 2,9 százalékon alakult, megközelítve a 2 százalékos célt, mindkét irányba érzékelhetők inflációs kockázatok. Újabb inflációemelkedést okozhat a vörös-tengeri szállításokat akadályozó támadássorozat és az Afrikát megkerülő tengeri szállítmányozás árhatása. Európa energiapiaci kitettsége is kockázati forrás egészen addig, amíg a geopolitikai helyzet nem stabilizálódik. A növekedési és a bérdinamika alakulása pedig keresleti oldalról hordozhatja az inflációs cél alullövésének kockázatát. Emiatt az Európai Központi Bank 2024-ben kihívásokkal teli év elé tekint.
A kínai jegybank negatív inflációs helyzettel és az ingatlanpiac bizonytalanságával szembesül.
Fokozódó várakozások alakultak ki azzal kapcsolatban, hogy a kínai gazdaságpolitikai vezetés milyen átfogó programmal igyekszik lépni a GDP-növekedés fenntartása, az infláció alacsony szinten stabilizálása, a defláció elkerülése és az ingatlanpiac támogatása érdekében. Az utóbbi fél évben több lépést is bejelentettek, mind a fiskális, mind a monetáris politikai oldalon, de ezek hatásai eddig az adatokban nem érzékelhetők.
Vélhetően Kínában 2024 is a gazdasági kihívások kezeléséről fog szólni. A jegybanki mérlegpolitika lehetőségét a globális szereplők közül egyedül Kína nem használta ki, 2015 óta erősen lelassult a mérlegbővülés üteme, így monetáris oldalon is van rendelkezésre álló gazdaságpolitikai tér.
A japán jegybank az óvatos szigorítás útjára lépett, a fő kérdés a szigorítás folytatása.
A 2023-as év a hozamgörbekontroll lazításáról szólt Japánban, aminek következtében 90 bázispontig emelkedett a 10-éves állampapír hozam. Az infláció 2023-ban 3 százalékon alakulhatott, emiatt több kommentár az alapkamat emelését vetítette előre. Bár az infláció 2022 óta a 2 százalékos cél fölött tartózkodik, Japánban nem volt jellemző a nyugati gazdaságok inflációs túllövése. Emellett a japán bérdinamika historikusan alacsony, és a sajtóhírek ellenére ezt a trendet nem törte meg a 2023-as béralku sem. A következő negyedévek inflációs adatai meghatározók lesznek a monetáris politikai pályára nézve. A kérdés nem csak lokális jelentőségű. A nemzetközi pénzügyi piaci hangulat miatt is fontos kérdés, mert kamatemelés hiányában a jen globálisan továbbra is likviditást támogató, ún. carry trade deviza maradhat olcsó hitelkamata miatt.
2024-ben is fennmaradt a bizonytalanság a monetáris politikai pályák tekintetében, és a geopolitikai események továbbra is fontos hatással vannak az inflációs rátákra. Mivel a monetáris politika szigorításában késleltetett hatás van, ezért az idei év sem ígérkezik unalmasnak a nagy jegybankok háza táján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.