A közelmúltban alaposan felborzolta a webáruházat üzemeltetők kedélyeit az a tavaly év decemberének végén, december 29-én kihirdetett jogszabályi előírás, amelynek értelmezése első ránézésre is fél tucat kérdést vet fel, de lényege abban áll, miszerint is 2024. március 28-tól a webáruházaknak a fogyasztó vevőik irányában a honlapjukon fel kell ajánlani a Magyar Posta Zrt-vel („MPL”) történő kiszállítás lehetőségét is, amennyiben az MPL ÁSZF-jében a postai szállításból ki nem zárt termékekről van szó. A postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól szóló 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendeletben találhatjuk meg az ominózus új előírást, amely egészen pontosan így fogalmaz: „A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”
A Magyar Posta Zrt. honlapján található információ szerint a Postai kormányrendelet hivatkozott módosítása
a Magyarország területére értékesítő kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára írja elő, hogy 2024. március 28-tól az általuk értékesített áruk kézbesítéséhez a honlapjukon választási lehetőségként tüntessék fel a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai (kézbesítési) szolgáltatást is.
Az új előírás nem biztosít kizárólagosságot a Magyar Posta Zrt. részére, tehát a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások jogosultak – ahogy korábban, így a jövőben is – minden más postai (kézbesítési) szolgáltatóval is szerződést kötni, és azok elérhetőségét feltüntetni a honlapjukon.
Az MPL honlapján publikált tájékoztatásban továbbá megtalálható a Posta saját díjszabása, vagyis az érintett vállalkozások tudhatják, hogy amennyiben regisztrálnak a Postánál, nekik mennyibe kerülhet majd egy-egy termék szállíttatása. Példák szintjén, a csomagautomatába, a Posta Pontra vagy postára kézbesítés bruttó 990 Ft/db, de 10 kg-ig háznál történő kézbesítésre bruttó 1990 Ft/db, míg 20–40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db fix díjtételekről olvashatunk. Más kérdés, hogy a webáruházaknak felmerülhetnek járulékos költségei, amennyiben a fogyasztó vásárló a számára felajánlott Magyar Posta Zrt.-vel történő kiszállítást választja. Az a webáruház, aki nem köt az MPL-el egyedi szerződést, csak regisztrál, annak a terméket ugyanis el kell juttatnia a postára, hogy utána az MPL-lel történő kiszállítás megtörténhessen. A terméknek a postára eljutása időbe, benzinbe stb. kerülhet, vagyis nem lényegtelen részletkérdés a küldemények kezelése és hogy a jogalkotó nem rendelkezett kifejezetten arról, mennyiért kötelesek a webáruházak a Magyar Postával történő kiszállítást a fogyasztó vevőiknek biztosítani.
Arról sem rendelkezik a jogszabályi előírás, hogy kötelező lenne szerződni a Magyar Postával. Ami biztos, az, hogy
a Magyar Postával történő kiszállítás lehetőségét a webshopok részéről kötelező felajánlani a fogyasztónak minősülő vásárlónak, a webáruház honlapján, ha a termék nem kizárt a postai szállításból.
Márpedig meglehetősen sok a kizárt termék, érdemes alaposan áttekintenie minden webáruháznak az MPL Általános Szerződési Feltételeit, ill. főleg annak 1.számú Függelékét a szállítási korlátozással érintett termékekről. Ilyen termékek többek között a rovarirtószerek, mezőgazdasági vegyszerek, fehérítőszerek (klórmész), olajfestékek, fakonzerváló anyagok, nyomtatópatron, ragasztók, manikűr folyadékok, faszén, önvédelmi gázok, spray-k (dezodor, hajlakk, dekorációs műhóspray), gázpalackok, öngyújtók. Úgyszintén kizártak például az olyan elektromos kerékpárok, rollerek és kerekesszékek, amelyek olyan lítium-elemekkel működnek, amelyek meghaladják a névleges kapacitásként megengedett 100 wattóra teljesítményt, ill. legfeljebb 2 g lítium tartalmat. Kizártak még a külső akkumulátorral rendelkező laptop-ok, a 160 wattórás lítiumion akkumulátorok szabadon vagy készülékbe helyezve, stb. Kizártak a szállításból a lőfegyverek, lőszerek, sűrített levegővel vagy széndioxiddal, egyéb gázzal működő és elektromos gumilövedékes, festéklövő vagy muzeális fegyverek, így a légpuska, sörétes fegyver, airsoft fegyverek, nyílpuska és azok alkatrészei, tartozékai. Március 28-ig még minden webáruháznak maradt lélegzetvételnyi ideje kitisztázni, a fogyasztónak értékesítésre szánt mely terméke eshet az MPL általi szállításból eleve kizárt termékek halmazába.
Emellett is jelentős részletkérdés persze, hogy mennyiért tudja az érintett kereskedő felajánlani a fogyasztónak a termékek MPL-lel történő kiszállításának a lehetőségét. A betartandó előírások között pedig ott van a 45/2014-es Kormányrendelet generális elvárása,
miszerint a fogyasztókat a szerződéskötést megelőzően kötelező világosan és egyértelműen tájékoztatni a szerződés valamennyi lényeges tartalmi eleméről, így köztük a szállítási díjakról is.
A fogyasztót tehát nemcsak a Magyar Posta Zrt.-vel történő szállítási mód lehetőségéről, de az ennek igénybevételével járó pontos díjszabásról is előre, a szerződéskötést megelőzően tájékoztatni kell. Záró gondolatként annyit, hogy a hazai fogyasztóvédelem szakmai irányításáért felelős tárca, az Igazságügyi Minisztérium hivatalos Fogyasztóvédelmi Portálján a cikk zárásakor még nem olvashatnak a fogyasztók a számukra március végétől biztosítandó MPL-lel történő termékszállítási lehetőségről. Emellett is költői kérdés persze, vajon mennyire lesznek lelkesek, milyen arányban veszik majd igénybe ezt a lehetőséget, ahogyan az is, hogyan alakul majd részleteiben az előírás végrehajthatósága a nap végén a számos értelmezési kérdés ellenére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.