BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiskapus vasúti privatizáció! Alternatív tőkebevonási módozatok a németeknél?

A Deutsche Bahn vezetője alternatív tőkebevonási módozatokat igyekszik felkutatni, miután a társaság – részleges – tőzsdére vitele későbbre tevődött át. Hartmut Mehdorn olyan befektetési formákról tárgyal, amelyek egy későbbi időpontban akár részvénytulajdonná is alakíthatók.

Eredeti tervek szerint a német vasút logisztikai és személyfuvarozó részlegéből (DB Mobility Logistics) vittek volna egy 24,9 százalékos hányadot az értéktőzsdére. A terjedő pénzügyi válság és a kormány elbizonytalanodása miatt azonban az ügyletet elhalasztották. A mostani körülmények között ugyanis fölöttébb kétségessé vált, hogy az eladástól remélt 5-8 milliárd euró közötti bevétel realizálható-e.

A kormány környékéről hallható vélemények szerint a mostani törvényhozási ciklusban a szóban forgó hányad eladására már nem lehet számítani. A CDU-CSU egyik parlamenti képviselője szerint az uniópártok 2010-ben vagy 2011-ben hajtanák végre részleges privatizálást, bár tartanak attól, hogy a halogatás miatt az egész tervet át kell dolgozni.

A nagykoalícióban részt vevő szociáldemokraták viszont megosztottak a kérdésben. A párt által delegált közlekedési miniszter legutóbb kijelentette, hogy nem lesz önmagáért való privatizáció.

Wolfgang Tiefensee egy szociáldemokrata fórumon ugyan csak „túlzottan nagy hányad” eladását utasította el, hozzátette azonban, hogy pártjában óriásiak azok a félelmek, amelyek szerint a magánkézbe adással az intézmény a rövid-távú hozam-várakozások áldozatává válna. Az adott körülmények között a Deutsche Bahn vezetése akár egy erősen karcsúsított tőkebevonási programmal is beérné, amelynek nyomán esetleg csak 1 milliárd eurós pótlólagos fejlesztési forráshoz jutna az intézmény. Mehdorn vezérigazgató erről már folytatott tárgyalásokat Londonban és az Öböl-menti államokban.

A csökkentett értékű ügylet elképzelésével Peer Steinbrück pénzügyminiszter is egyetértett, bár a pénzből ebben az esetben nem gazdagodna a kincstár, mert az összeg maradéktalanul a vasútnál maradna. A tervet a – legkésőbb a jövő héten megtartandó – egyeztetés során vitatják meg Angela Merkel kancellárral.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.