Ami az ágazat jelenlegi helyzetét illeti, a szakállamtitkár szerint a piac jelenleg mesterségesen felduzzasztott, túlméretezett az értékesítési hálózat, így várhatóan zsugorodás következhet be a közeljövőben, ami csődökhöz, munkahelyek vesztéséhez vezethet. A helyzet azonban nem reménytelen, számos új lehetőség van, melyet meg kell ragadnunk - hangsúlyozta Mester.
A gyártáskihelyezéssel kapcsolatban a szakállamtitkár elmondta: új tendenciák jelentkeznek ezen a téren is, ám ezek nem minden esetben kedvezőek. Például az ázsiai országok tekintetében hátrányt jelentenek a távolság okozta logisztikai problémák, nem megoldott a szellemi tulajdonjogok védelme sem, ráadásul fennáll a technológialopás veszélye is.
Akkor mi a megoldás?
A szakállamtitkár szerint pozitívum, hogy regionális autógyártó centrum van kialakulóban. Ez pedig új lehetőséget teremt a magyar beszállítók számára, azaz nő a regionális együttműködés fontossága: új kikötők, autópályák épülhetnek a korábbinál sokkal gyorsabb és hatékonyabb szállítmányozás érdekében, nagy autógyárak települhetnek Magyarországra.
A válság pozitív hatásai
A szakember szerint a természetes kiválasztódás, a magasabb termelési kultúra elterjedése, a képzett szakemberek a munkaerőpiacon, az új befektetők, valamint a forint árfolyamának gyengülése segíti az exportot.
A kormány éppen ezért válságkezelési programot dolgozott ki e téren is -hangsúlyozta Mester. Ilyen például a kompetenciák megőrzése, a munkahelyek védelme, a hatékonyság növelése, illetve a beszállítói hálózat erősítése.
A szakállamtitkár elmondta: kidolgozzák a közúti járműipari akciótervet is, melyek hatékonyságát direkt válságkezelő, struktúrajavító intézkedések segítik.
Ami már megvalósult:
- Négynapos munkahét jogi lehetősége
- 2 milliárd forintos pályázati forrás a járműipar technológiai innovációjának támogatására
Folyamatban van:
1,5 milliárdos a „Magasan képzett munkaerő alkalmazásának támogatása” pályázati lehetőség előkészítése.
Mire jók a struktúrajavító intézkedések?
A szakállamtitkár szerint, fejleszthető a célorientált szakképzés és a felsőfokú képzés, csakúgy, mint a vállalkozások beszállítói képességeinek fejlesztése, illetve a beszállítókat támogató eszközrendszer továbbfejlesztése, de megvalósíthatók az autóipari nagyberuházásokhoz kapcsolódó beszállító-fejlesztési programok is.
Átalakítható a járműipari pályázatok feltételrendszere is, de elindítható a járműipari húzóágazati K+F program is. Egyszerűsíthetőek, gyorsíthatóak a járműipari nagyberuházások engedélyezési eljárásai is. Az államtikár közölte azt is, hogy kidolgozzák a Beruházásbarát Településekért Pilotprogramot is.
A roncsautó programról
Mellette szól:
Környezetvédelem
Munkahelyek védelme
Többletbevétel
Ellene szól:
Rossz szerkezet konzerválása
Kivételezés
Lényegében az importot ösztönzi
Újabb hitellufi
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.