BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maradhat-e húzóágazat a válság után is az autóipar?

Tette fel a kérdést Mester Zoltán a Nemzeti Fejleszési és Gazdasági Minisztérium szakállamtitkára a Világgazdaság "Klímaváltozás az autóiparban" című konferenciáján.

Ami az ágazat jelenlegi helyzetét illeti, a szakállamtitkár szerint a piac jelenleg mesterségesen felduzzasztott, túlméretezett az értékesítési hálózat, így várhatóan zsugorodás következhet be a közeljövőben, ami csődökhöz, munkahelyek vesztéséhez vezethet. A helyzet azonban nem reménytelen, számos új lehetőség van, melyet meg kell ragadnunk - hangsúlyozta Mester.

A gyártáskihelyezéssel kapcsolatban a szakállamtitkár elmondta: új tendenciák jelentkeznek ezen a téren is, ám ezek nem minden esetben kedvezőek. Például az ázsiai országok tekintetében hátrányt jelentenek a  távolság okozta logisztikai problémák, nem megoldott a szellemi tulajdonjogok védelme sem, ráadásul fennáll a technológialopás veszélye is.

Akkor mi a  megoldás?

A szakállamtitkár szerint pozitívum, hogy regionális autógyártó centrum van kialakulóban. Ez pedig új lehetőséget teremt a magyar beszállítók számára, azaz nő a regionális együttműködés fontossága: új kikötők, autópályák épülhetnek a korábbinál sokkal gyorsabb és hatékonyabb szállítmányozás érdekében, nagy autógyárak települhetnek Magyarországra.

A válság pozitív hatásai

A szakember szerint a természetes kiválasztódás, a magasabb termelési kultúra elterjedése, a képzett szakemberek a munkaerőpiacon, az új befektetők, valamint a forint árfolyamának gyengülése segíti az exportot.

A kormány éppen ezért válságkezelési programot dolgozott ki e téren is -hangsúlyozta Mester. Ilyen például a kompetenciák megőrzése, a munkahelyek védelme, a hatékonyság növelése, illetve a beszállítói hálózat erősítése.

A szakállamtitkár elmondta: kidolgozzák a közúti járműipari akciótervet is, melyek hatékonyságát direkt válságkezelő, struktúrajavító intézkedések segítik.

Ami már megvalósult:

- Négynapos munkahét jogi lehetősége
- 2 milliárd forintos pályázati forrás a járműipar technológiai innovációjának támogatására

Folyamatban van:
1,5 milliárdos a „Magasan képzett munkaerő alkalmazásának támogatása” pályázati lehetőség előkészítése.

Mire jók a struktúrajavító intézkedések?

A szakállamtitkár szerint, fejleszthető a célorientált szakképzés és a felsőfokú képzés, csakúgy, mint a  vállalkozások beszállítói képességeinek fejlesztése, illetve a beszállítókat támogató eszközrendszer továbbfejlesztése, de megvalósíthatók az autóipari nagyberuházásokhoz kapcsolódó beszállító-fejlesztési programok is.

Átalakítható a járműipari pályázatok feltételrendszere is, de elindítható a járműipari húzóágazati K+F program is. Egyszerűsíthetőek, gyorsíthatóak a járműipari nagyberuházások engedélyezési eljárásai is. Az államtikár közölte azt is, hogy kidolgozzák a Beruházásbarát Településekért Pilotprogramot is.

A roncsautó programról

Mellette szól:
Környezetvédelem
Munkahelyek védelme
Többletbevétel

Ellene szól:
Rossz szerkezet konzerválása
Kivételezés
Lényegében az importot ösztönzi
Újabb hitellufi


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.