Bennett, aki az Airbus nagy-britanniai részlegének vezetője, a BBC-műsorban kijelentette: megállapodás nélküli Brexit esetén kezelhetetlen helyzet állna elő, és ennek „abszolút katasztrofális” következményei lennének az Airbus számára. Hozzátette: rendezetlen kilépés esetén a cégnek „nehéz döntéseket” kellene meghoznia, mindenekelőtt komolyan át kellene tekintenie jövőbeni nagy-britanniai beruházásainak terveit.
Az Airbus alelnöke elmondta:
a cég már eddig több tízmillió eurót költött arra, hogy felkészüljön a megállapodás nélküli Brexitre, egyebek mellett a szárnyak gyártásához használatos részegységek készletezésével, pedig ennek a pénznek „sokkal jobb helye lett volna” például az Airbus iparitanuló-képzési programjában.
Katherine Bennett szerint mindemellett fel kellett készíteni a megállapodás nélküli Brexit következményeire az Airbus nagy-britanniai részlegének információtechnológiai rendszerét, és
át kell tekinteni azt is, hogy miként lesz lebonyolítható az az évi 80 ezer üzleti utazás, amelyet az Airbus nagy-britanniai alkalmazottai tesznek a cég integrált európai termelési rendszerének működtetése végett.
Arra a kérdésre, hogy az Airbus hova telepítené át nagy-britanniai munkahelyeit megállapodás nélküli Brexit esetén, a cég alelnöke kitérően csak annyit válaszolt, hogy az Airbusnak világszerte vannak érdekeltségei, Európa több más országán kívül például Kínában és az Egyesült Államokban is.
Néhány napon belül ez a második figyelmeztetés az Airbus vezetése részéről a szabályozatlan kilépés lehetséges következményeire. Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója a londoni alsóház képviselőihez és a brit kormányhoz intézett, komoly feltűnést keltő minapi videóüzenetében kijelentette: tévedés az a Brexit-pártiak által hangoztatott „őrültség”, hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint sok más olyan ország van, amely „boldogan gyártana” például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.
Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. A gyár évente ezer repülőgépszárnyat állít elő az A320-as, az A330-as, az A350-es és az A380-as típuscsaládok számára.
Az Airbus közvetlenül 14 ezer, közvetve további 110 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában.
A megállapodás nélküli Brexit súlyos kockázataira más iparágak vállalatai és üzleti szervezetei is felhívták a figyelmet.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig 46,5 százalékkal esett vissza 2018-ban az előző évi szintről, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.
Carolyn Fairbairn, a Brit Iparszövetség (CBI) vezérigazgatója a The Sunday Times című konzervatív vasárnapi brit lapnak nyilatkozva kijelentette: a megállapodás nélküli Brexit gazdasági válságot okozna Nagy-Britanniában. Hozzátette: a CBI tagvállalatainak 80 százaléka máris halasztja, sőt törli nagy-britanniai beruházásait a Brexit-folyamat bizonytalanságai miatt.
Mark Carney, a Bank of England kormányzója a héten, egy londoni üzleti rendezvényen kijelentette: a kilépésről döntő, 2016-ban tartott népszavazás óta nem nőtt, sőt az elmúlt egy évben 3,7 százalékkal visszaesett a brit gazdaságban végrehajtott üzleti beruházások értéke.
A brit jegybank vezetője szerint a brit gazdaság beruházási szempontból drámaian alulteljesítő történelmi és térségi összehasonlításban egyaránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.