BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmentik a Pécsi Sörfőzdét

Újratőkésíti a Pécsi Sörfőzde Zrt.-t (PS) többségi részvényese, az osztrák Ottakringer Holding AG (OH). Az anyacég első lépésként hárommilliós euró körüli feltőkésítés mellett döntött, ez a működő tőke javításához egy 325 millió forintos hosszú lejáratú anyavállalati hitelt jelent, a saját tőkét pedig minimum 506 millió forinttal növelik a részvényesek. A konszolidációt nem lehet tovább halasztani, mert a PS 2007-es eredménye minden eddigit alulmúlt, a cég 789 millió forintos veszteséggel zárta az évet. A tervek szerint akár már 2010-ben nyereséges lehet a társaság, amely teljes átalakításba fogott.

„Új időszámításba kezdtünk, és mindent megteszünk, hogy megmentsük a sörfőzdét” – mondja a Világgazdaságnak Wenckheim István, a PS tulajdonosi képviselője, aki szerint már tisztán látható, milyen intézkedéseket kell annak érdekében hozni, hogy a PS újra nyereséges legyen, és legfőbb termékük, a Szalon újra méltó piaci részesedést érjen el. „A 2008-as év konszolidációs évnek tekintendő, egy teljesen új vezetés alatt, lecseréltük a gazdasági, a kereskedelmi igazgatót, van új termelési és logisztikai vezetőnk, és hamarosan beáll a csapatba az új marketingvezető is” – tájékoztatott Wenckheim István. A sörfőzde utoljára 2002-ben volt nyereséges, azóta folyamatosan nőtt a veszteség. A cég ingatlanjain és telephelyein lévő jelzáloghitel megközelíti a hárommil-liárd forintot, ez azonban Thomas Traser cégvezető-pénzügyi igazgató szerint nem okoz gondot, a banki finanszírozás csökkentését egyelőre nem tervezi a társaság. A PS vezetését az év elején azután mentette fel az osztrák tulajdonos, hogy 2007 végén nyilvánvalóvá vált, rossz irányba halad a cég, és a veszteség gyors beavatkozás nélkül meghaladta volna az egymilliárd forintot. A legfőbb problémát a tulajdonosok és cégvezetők eltérő gondolkodása okozta, vagyis hogy a kereskedelmi – private label – márkákra, vagy a hagyományos márkákra építsék a termelést, valamint eltérő véleményük volt arról is, hogy hosszú távon mi legyen a PS optimális márkatermék-stratégiája.

Tavaly az éves termelés majdnem 65 százalékát a kereskedelmi márkát adták, ezt a volument akarják a következő öt évben egyensúlyba hozni a sörfőzde hagyományos termékeivel, ugyanis hosszabb távon ez hozhat stabilitást – mondta Thomas Traser. A kereskedelmi termékek volumenének csökkentésével időt és pénz takarít meg a cég, mert a több mint húsz ilyen termék külön-külön főzése jelentős időt vitt el a termeléstechnológia gyakori átállása miatt.

„A 2007-es negatív eredményt jelentős mértékben befolyásolta a vállalati fix költségek mértéke, valamint a termékportfólió nem optimális kezelése. Az eredmény javulása érdekében racionalizáljuk a fix költségeket, ez azonban nem von maga után jelentős létszámleépítést, valamint szigorú költséggazdálkodást vezettünk be” – tette hozzá Thomas Traser. A változó költségek közül a logisztikai kiadások terén takarít meg a PS azzal, hogy 230 millió forintos beruházással jelentősen bővíti pécsi depóját.

A kedvező változások már látszanak, az első negyedév eredménye a 2007-hez képest egy 40 százalékos javulást mutat, a sörfőzde tartozásait az elmúlt fél évben 500 millió forinttal sikerült csökkenteni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.