A felelőtlen „nulla-tízes” ajánlatoknak több tízezren bedőltek. Ráadásul csaknem mindenki az „olcsó”, alacsony kamatszinttel terhelt devizaalapú hitelt vette fel. Különösen a kispénzű emberek. És a legrosszabb helyzetbe éppen ezek a kispénzű emberek kerültek, akik 2009 előtt vettek ilyen hitellel kiskategóriás autót. Ugyanis az árfolyammozgások miatt hitelszerződéseik olyan csapdává váltak, amely manapság nyílik ki. A kocsi – vagy a hitelszerződés – négyéves korában jutnak el oda, hogy a tőketartozás meghaladja az autó piaci értékét.
Az élet gúnyos fintora pedig az, hogy ezek az emberek a futamidő utolsó két évében – amikor a kocsi értéke az újkori érték 20 százaléka alá süllyed – évente ki fogják fizetni az autó piaci értékét. Havi 50 ezer forint törlesztés mellett ez könnyen lehetséges.
De a balek vásárlók mellett több pénzintézet is vesztett a hazardírozáson. Már jóval a svájci frank elszabadulása előtt is sok ezer autós szembesült azzal évente, hogy egyszerűen nem tudja törleszteni a tartozását. Így aztán több tízezer kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez, ám a forint folyamatos gyengülése miatt a járművek piaci értéke nem fedezte a tartozást. Így aztán a „nulla-tízes” bankok is szépen vesztettek a bolton, olyannyira, hogy van, amelyik a veszteségek miatt szüntette meg autófinanszírozási üzletágát.
Pedig a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) már 2007 tavaszán kockázatosnak tartotta az ilyen hitelügyleteket, és erről körlevélben értesítette a finanszírozó intézetek vezetőit. Úgy látszik, hiába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.