A Balaton elalgásodása (eutrofizálódása) miatt még a 1970-es években határozták el a Balatoni Vízügyi Fejlesztési Program részeként a korábbi két balatoni medence (Alsó-Zalavölgy és Kis-Balaton) egy részén a rendszer megépítését, a korábbi biológiai szűrőmező funkció visszaállítását. A teljes rendszer tervezett költségét az 1970. végi áron hárommilliárd forintra kalkulálták, de az építkezések elhúzódása és az árfolyamváltozás miatt a kiadások mai áron megközelítik a harmincmilliárd forintot.
A cél a Zala tápanyagterhelésének csökkentése volt, de az új elárasztott területtel a természetvédelmi értékek is növekedtek. A KBVR hetven négyzetkilométer felületű, két sekély tározóból áll. Ebben a Zalát hosszú útra terelik, ezért a tartózkodási idő nő, közben a lebegőanyag kiülepszik, a tápanyagok egy részét pedig az ökoszisztéma feldolgozza. A felső Hídvégi-tavat (17 négyzetkilométer) 1985-ben, az alsó Fenéki-tónak egy részét (Ingói-berek, 16 négyzetkilométer) 1992 végén helyezték üzembe.
A teljes rendszerhez szükséges műtárgyak már elkészültek, és hamarosan kezdődik a próbaüzem, kiterjedt mérőhálózattal. A befejezés elhúzódása miatt, illetve a már működő rész tapasztalatai alapján újragondolhatóvá vált a program befejezésének módja. Az eredeti, kényszeráramú terv helyett több változatot is lehetővé tevő üzemmódot valósítanak meg a Balaton tápanyagterhelése minimalizálása és a természetvédelmi értékek megőrzése érdekében. A rendszer a működése során már eddig is százezer tonnánál több lebegőanyagot, tízezer tonna feletti diffúz mezőgazdasági eredetű és maradványterhelés nitrogént valamint sok száz tonna foszfort tartott vissza a Balatontól. E terhelés más technológiával csak lényegesen nagyobb költséggel lett volna eltávolítható, így kimondható, hogy a KBVR hozzájárult a Balaton vízminőségének javulásához.
A projekt közelgő lezárulásáról az ősszel az MTI is beszámolt (a szerk.) Eszerint a beruházás második szakasza 6,147 milliárd forintba került, és teljes egészében az Európai Unió finanszírozta. A már elkészült műtárgyakat három hónapos próbaüzem után vehetők végleges használatba. A beavatkozások során 21 régi létesítmény újul meg, de újak is létesülnek a víz útjának szabályozhatósága érdekében. A földmunkákat, a szerkezetépítést, a gépészeti, a villamos- és az acélszerkezeti feladatokat a Szabadics Zrt. és a Pentavia Kft. kapta. A munka mintegy 75 négyzetkilométeres területen folyt, illetve folyik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.