BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem a legolcsóbb a legjobb

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) elnöksége javaslatokat fogalmazott meg a közbeszerzési törvény módosításához, amelyek elsősorban a közbeszerzések alapos előkészítésére, a gyorsabb lebonyolíthatóságra és a kiszámíthatóságra vonatkoznak. A korábbi tapasztalatok alapján az ÉVOSZ azt javasolja, hogy az építési-beruházási közbeszerzéseknél ne lehessen dönteni kizárólag az ajánlati ár alapján, hanem a minden tekintetben legelőnyösebb ajánlatot válasszák ki – jelentette ki nem egy alkalommal Koji László, a szövetség alelnöke az év elején közzétett az új uniós közbeszerzési irányelvek szelleméhez csatlakozva. Az ÉVOSZ uyanakkor támogatja „a kormány azon szándékát, hogy a hazai jogszabály változtatások 2014 év végéig történjenek meg.” Az Európai Parlament és Tanács ugyanis kötelezte a tagállamokat, hogy az irányelveknek megfelelően dolgozzák át a vonatkozó jogszabályokat.

A megfelelő átdolgozás reményében a szövetség azt szorgalmazza, hogy az ajánlatkérési kiírások a jövőben – az eddigieken túl – tartalmazzák az ajánlatkérő által az adott építési-beruházási létesítményre kiszámított becsült értéket. A közzétett becsült érték, az ár-érték irányába hangolja az ajánlatokat. Az átláthatóság érdekében fontos, hogy a jövőben csak alapos műszaki tervek és költségvetési tételek ismeretében lehessen elindítani a közbeszerzési ajánlatkérést és csupán a gazdaságilag legelőnyösebb értékelési szempontokat figyelembe véve lehessen döntést hozni. Amikor az ár minősül irreális ajánlati elemnek és kockázatosságát külön vizsgálnia kell az ajánlatkérőnek, fontosnak tartja az ÉVOSZ, hogy az építési- beruházási célú ajánlatoknál az ajánlati ár összetevőit az ágazati minimális rezsióradíjhoz is viszonyítani kelljen. Az új jogszabályban az irreálisan alacsony áron történő szerződéskötés elkerüléséért mindkét felet felelőssé kell tenni.

A közbeszerzési törvény jelenlegi megfogalmazásában az ajánlatadásból való kizárási lehetőségek ajánlatkérői visszaélésekre adnak lehetőséget. Ezért az ÉVOSZ azt javasolja, hogy kizárólag két évnél nem régebbi jogerős határozattal megállapított, súlyos szerződésszegés esetén lehessen kizárni a versenyből a potenciális ajánlattevőt.

A szerződésmódosítás általános feltételéül szabott „előre nem láthatóság” kritériuma elsősorban az ajánlatkérőre ró terhet, a tartalékkeret előirányzása azonban ésszerű megoldás lenne. Építési beruházás esetében a szerződés nettó értékének 15 százalékáig megkötések nélkül legyen elvégezhető ez a módosítás, összhangban az uniós irányelvvel. Erre nagyobb lehetőséget ad az új EU irányelv is, amikor kimondja, hogy a szerződések közbeszerzési eljárás nélkül is módosíthatók, ha a módosításokról már a közbeszerzési dokumentumokban egyértelmű felülvizsgálati záradék rendelkezik. A közbeszerzés megvalósulása során sokkal hatékonyabb ellenőrzésekre van szükség, aminek elmulasztását szankcionálni kellene – véli a szakszövetség, amely szerint továbbra is biztosítani kell az alvállalkozók kifizetésének elsődlegességét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.