BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz helyzetben a repülőjegyek értékesítői

A repülőjegy-értékesítők jutalékának csökkentése nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kis forgalmú utazási irodákat, amelyek megélhetését jelentős részben e tevékenység jelenti. E mérséklés nemzetközi jelenség, amely napokon belül eléri Magyarországot is. A légitársaságok többsége ugyanis április 1-jétől a jelenlegi 9 százalékról 7-re csökkenti a repülőjegyeket értékesítő cégek jutalékát -- mondta Jászay György, az IATA Repülőjegy-értékesítő Irodák Magyarországi Egyesületének (IRIME) elnöke.

Az elmúlt 7-8 évben jelentősen megnőtt azoknak az utazási irodáknak a száma, amelyek megkapták az IATA (International Air Transport Association)-tagságot, ami jogot biztosít a légitársaságok repülőjegyeinek értékesítésére. Míg 7-8 éve még csak néhány tucat utazási iroda tudhatta magát tagnak Magyarországon, addig jelenleg mintegy 300 tagiroda van. Így mára egy egész üzletág épült rá e tevékenységre. A cégek tavalyi összesített becsült forgalma ebből elérte az 50 milliárd forintot. Sok vállalatnak a repülőjegy-értékesítés biztosította a stabil megélhetést. Így nagyon érzékenyen érinti őket -- főként a kisvállalkozásokat -- a mostani lépés. Április 1-jétől ugyanis a légitársaságok többsége a jelenlegi 9-ről 7 százalékra kívánja csökkenteni a jutalékot. A repülőjegy-értékesítők 20--50 százaléka is tönkremehet ennek eredményeként.
Ebben a helyzetben több lehetőségük is van a cégeknek, ám ezek egy része csak elméleti megoldás -- véli Jászay György. Egyrészt mód van a kieső jutalékot áremeléssel ellensúlyozni, de erre a mai magyar piac nem lenne vevő. Lehetőség van új vásárlókat meghódítani, ám ez is csak elvi megoldás, hiszen e téren a szegmens ma Magyarországon korlátozott, így a cégek főként egymástól tudják elvenni a piacot. A vevőkör bővítésének lehetősége viszonylag csekély. Járható út még az egyéb szolgáltatások körének bővítése, ám ehhez idő kell. A kiszolgáltatott helyzet megszüntetésének eszköze lehet még -- ahol megvan a megfelelő befektetői háttér -- a cégfelvásárlás, s így nagyobb tőkeerő tud fellépni egy-egy légitársasággal szemben. Emellett már az elmúlt évben megkezdődött a kis irodák közötti egyesülések létrehozásának folyamata. Ezekben az esetekben is nagyobb tőkeerőt, nagyobb forgalmat tudnak a cégek felmutatni. Ma már a piacon 4-5 ilyen típusú egyesülésről tudunk.
A hazai IATA-irodák főként azt sérelmezik, hogy a légitársaságok minden előkészítés nélkül, márciusban közölték már tényként a jutalékcsökkentéssel kapcsolatos döntésüket. Ez egyébként nemzetközi tendencia, hiszen a csökkentés már megtörtént az USA-ban, az EU-ban, ám mindenütt előzetes tárgyalásokat folytattak a szakmai szervezetekkel, s a bevezetéshez is adtak 0,5--1,5 éves átfutási időt.
A Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) és az IRIME ezért két kérést juttatott el a légitársaságokhoz. Egyrészt azt javasolták, hogy a jutalékcsökkentést a márciusi bejelentés után 2002 januárjától vezessék be; a másik kérés pedig az volt, hogy ha erre nincs lehetőség, akkor a bevezetésig adjanak legalább három hónapos türelmi időt. E kérésekre mindeddig nem reagáltak a címzettek. A légitársaságok hibája az is -- véli Jászay György --, hogy e lépésükről, ami érzékenyen érinti az utazókat is, nem adtak megfelelő tájékoztatást a nagyközönségnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.