A jelenleginél jóval hatékonyabb marketingmunkára lenne szükség ahhoz, hogy a Balaton és környéke vendégkörét bővítsük, s ezen belül a jelenleginél fizetőképesebb rétegeket hódítsuk meg a magyar tenger számára -- hangsúlyozta Fekete György. Ehhez persze a regionális marketingigazgatóságok részére a költségvetésből tavaly elkülönített összegnek a tízszeresére lenne szükség.
Addig, amíg a Magyar Turizmus (MT) Rt. úgy fogadja el az igazgatóságok éves marketingtervét, hogy az egyes feladatok mellé nem rendelnek pénzeszközöket, csak "álmokat" lehet megfogalmazni -- tette hozzá az alelnök.
Az sem szerencsés, hogy az ország különböző részein működő igazgatóságok egyforma összeget kapnak, noha óriási eltérések vannak az egyes térségek látogatottságában, nagyságában és a szükséges fejlesztésekben.
Problémát jelent, hogy a kistérségek és a Balaton-parti városok önálló marketingprogramjai nincsenek összehangolva. Így az átfedések miatt fölösleges kiadások keletkeznek. A szakember szerint nem megfelelő a szakmai munka sem. A térségek megpróbálják egymás programjait lemásolni, ami gyakran nem tesz jót az adott településnek, hiszen minden Balaton-parti falunak, városnak más az adottsága, s így a vendégköre is. Míg egyes helyekre, például Keszthelyre inkább pihenési szándékkal érkeznek -- elsősorban az idősebb vendégek --, máshol a szórakozási lehetőségek széles kínálata vonzza a turistákat, főleg a fiatalokat. Ezért célszerű lenne a helyi adottságokat figyelembe venni a marketingterv elkészítésekor, különben a törzsvendégek esetleg elpártolhatnak a rendszeresen felkeresett üdülőhelytől. Jó példa erre a sörfesztivál, amely nem Hévízre való, mert túl zajos és megzavarja a pihenni vágyókat. Fekete György szerint a tó körüli kínálatot sokkal határozottabban el kellene különíteni.
A turizmussal kapcsolatos legfontosabb helyi döntéseket nem az önkormányzatoknak kell meghozni. A legtöbb helyen ugyanis nem idegenforgalmi szakemberek ülnek a testületben. A jelentősebb településeken működő idegenforgalmi bizottságok csak tanácsadó testületek, és nincsenek jogkörökkel felruházva. A szállodaszövetség alelnöke szerint újra fel kellene állítani az utoljára a háború előtt működött üdülőhelyi igazgatóságokat. Feladatuk a város idegenforgalmi életének irányítása lenne, s nem kötődnének a négyéves választási ciklushoz.
Az igazgatóságok felállítása különösen fontos lenne a gyógyturizmusukról híres településeken, valamint a kiemelt üdülőhelyeken. Németországban és Ausztriában egyébként ma is működnek ilyen igazgatóságok. A Széchenyi-tervben ugyan szerepel ezek létrehozása, de ehhez előbb az önkormányzati törvényt módosítani kellene.
Fontos, hogy a Balaton-parton csak minőségi fejlesztéseket végezzenek -- hangsúlyozta Fekete György. Nem lenne szabad körbeépíteni a tavat, mert elveszti azt a falusias, kisvárosias hangulatát, ami miatt sokan felkeresik. Az északi parton jelenleg is hatalmas építkezések folynak, pedig meg kellene őrizni a térség eredeti szépségét, kultúráját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.