Bár Magyarország még mindig igen népszerű a keletnémet tartományok utazói körében, ám hazánknak egyre nagyobb konkurenciával kell megküzdenie -- vélekedik Róna Iván. A német utazókat egyrészt a vízparti üdülések vonzzák, ezért elsősorban a dél-európai, a török, a tunéziai és egyre inkább a bolgár tengerpart kínálata jelent erős konkurenciát. Másrészt a gyógyturizmus területén Csehország és Ausztria lesz erős versenytárs. Mindezek az országok egyre több pénzt költenek kínálatuk népszerűsítésére, s Magyarország számára egyre inkább komoly hátrányt jelent, hogy az utóbbi időben az országmarketing kissé háttérbe szorult.
Bár e témában több figyelmeztetés is elhangzott már szakemberek részéről, úgy tűnik, ezt ma még a turizmus irányításában nem veszik komolyan. Önmagában az, hogy a Széchenyi-terv keretében 25 milliárd forintot fordítanak az idegenforgalomra, kedvező, hiszen ez számos területen jelentős előrelépést jelent. Ám arra is gondolni kell, hogy a megépülő szállodákat, kongresszusi központokat, egyéb objektumokat meg kell tölteni vendéggel. S ehhez elengedhetetlen a marketingre fordítható keret megfelelő ütemű növelése, ráadásul a munkát időben kell elkezdeni. A Hunguest Hotels Rt. többségi tulajdonában lévő utazási vállalkozásnál végzett munka során -- amelynek feladata a magyar kínálat értékesítése -- tapasztalható, hogy a konkurens országok nagyságrendekkel többet költenek marketingre, mint hazánk, ráadásul igen agresszív marketingstratégiával dolgoznak. Ez már középtávon is negatív következményekkel járhat hazánk számára.
A német piac megdolgozása azért is nagyon fontos, hiszen az erős konkurencia mellett a németek egyre inkább árérzékenyek lesznek. Nem mindegy számukra, hogy milyen árért mit kapnak. S ez nem csak a szorosan vett idegenforgalmi szolgáltatásokat jelenti, hanem az ennél bővebb területeket is magában foglalja. Így például akik Magyarországon mozgásszervi betegségüket gyógyíttatnák, azok számára igen fontos a repülős utazás, hiszen a hosszadalmas buszozást nem bírják. Ugyanígy a nyugdíjas korosztály -- amely már 70 év feletti -- szintén szívesen jönne elő- és utószezonban a Balatonhoz, vagy az Alföldön található termálfürdőkbe. Ám e kör is igényli a repülőgép kényelmét. Ezért sürgető, hogy mielőbb lehetőség legyen a charterforgalom fogadására minél több gyógyhely közelében. Ehhez pedig fejlesztésekre lenne szükség. Erre annál inkább fel kell készülni -- véli a szakember --, hiszen Magyarország EU-csatlakozását követően -- mivel a helyi tb-támogatás nálunk is érvényes lesz e szolgáltatásokra -- a gyógyturizmus forgalmának megugrására kell számítani. Addigra pedig lépéselőnyben kellene lennünk. Már csak azért is, hiszen ma már e területen komoly versenytársnak számítanak azok az országok, ahova chartergépekkel el lehet jutni.
A tapasztalatok szerint egyébként a magyarországi szolgáltatások a turizmus területén megfelelnek a német igényeknek, ám az egyéb szolgáltatások területén tapasztalhatók kisebb-nagyobb hiányosságok. E körbe tartozik például a népszerű kirándulóhelyek, strandok, közlekedési eszközök tisztasága. Ezek egyszerű dolgok, ám a német vendég erre nagyon figyel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.