BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ki mondta, hogy az információt ingyen kell adni?

A világhálón böngészők a jövőben már kevésbé lesznek elkényeztetve az ingyeninformációkkal. Az ezek terjesztésével foglalkozó netes vállalkozások ugyanis egyre inkább fizetőssé kívánják tenni oldalaikat - írja legfrissebb felmérésében az International Data Corp. amerikai piackutató cég.

Az internet maga a tartalom. A világhálót elsődlegesen kommunikációs eszköz céljára találták fel, ennek a melléktermékeként alakult ki a beltartalom. Ahogy a világháló egyre szerteágazóbb és összetettebb lesz, ezt a tartalmat egyre nagyobb mértékében használják fel saját céljaikra a vállalkozások. Ebből azonban jövőben egyre kevesebb lesz ingyen hozzáférhető. A tartalomszolgáltató ugyanis az információhoz való hozzáférésért annyi díjat kíván majd felszámolni, amennyiből legalább az ennek kapcsán felmerülő költségei megtérülnek - emeli ki a jelentés. A tartalomszolgáltató (angol elnevezése - content service provider - alapján CSP) lényegében olyan vállalkozás, amely a világháló által szállított és kívülről irányított tartalommal látja el az ügyfeleket szolgáltatási díj alapú üzleti modell keretében. A tartalom lehet hír, pénzügyi információ, zene, video, fénykép, kinek mire van szüksége. A CSP-k évtizedekkel ezelőtt is léteztek már, olyan vállalkozások formájában, mint például a LexisNexis, amelyek a "pénzes" információkat magánhálózatok, vagy feltárcsázásos rendszeren keresztül juttatták el ügyfeleiknek. Az egykori tartalmak többsége szöveges volt, hozzáférésük gyakran nehézkes volt, és külsőleg sem nyújtottak felhasználóbarát látványt. Az internet megjelenése alapvetően változtatott ezen a helyzeten, mind a hozzáférést, mind a felhasználóbarát mivoltát illetően.

Az IDC elemzése kiemeli az üzleti hírek és pénzügyi információk terjesztésével foglalkozó tartalomszolgáltatók piacát. Ennek kapcsán megemlíti, hogy ezek többsége relatíve új vállalkozás, s az ebből származó bevételük világméretekben még nem jelentős. Az üzleti hírekkel foglalkozó CSP-k 2001-ben összességében 1,7 milliárd dollár bevételre tehettek szert. Ennél jóval többet hozott a piac a pénzügyi információkkal "sztrádázók" számára. Mint az ábra is mutatja együttvéve 6,8 milliárd dollárt könyvelhettek el. Az előrejelzések szerint a CSP piac eme két szegmense együttesen 10 százaléknál valamivel kisebb éves bevételnövekedési rátával számolhatnak 2000 és 2005 között.

Az ebben az üzletágban tevékenykedő cégek eleinte az úgynevezett tartalmat csupán azzal a céllal tették fel a világhálóra, hogy jelenlétüket demonstrálja. Nagyon gyorsan bebizonyosodott azonban a számukra, hogy ez nem egyáltalán nem jövedelmező tevékenység. Többen közülük úgy gondolták, hogy a tartalmat némi reklámmal kibővítve legalább a költségeik megtérülnek. A költségérzékenyebb CSP azt a gyakorlatot folytatták, hogy magát a tartalmat mindaddig nem is tették fel a netre, amíg meg nem teremtették annak díjazási feltételeit. Ez utóbbiak voltak kevesebben.

Manapság a CSP-k közül sokan rájönnek, nem engedhetik meg maguknak, hogy az internet pénznyelő automataként működjön a számukra. A világháló nem egyszerűen csak egy új eszköze lehet a reklámbevételek növelésének, vagy a termékeik elterjesztésének. (A tapasztalatok egyébként is azt mutatták, hogy a világhálós reklámbevételekkel kapcsolatban túlzónak bizonyultak a kezdeti várakozások.) Sokkal inkább arra kell rájönniük, hogy a technológia további fejlődése révén a net elosztási stratégiájuk része lehet, aminek nyereségessé tételéhez a megszokottól eltérő dinamika, eltérő ismeretek és hozzáértés szükséges. Ennek véghezvitelében segíthetnek az új partneri kapcsolatok, az egymást kiegészítő tartalmak közös értékesítése, csokorba kötve akár az internet-hozzáférést nyújtó szolgáltatókkal.

VG-összefoglaló

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.