BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden út a neten vezet?

Figyelemre méltó, hogy két éve mindössze a felhasználók 10-12 százaléka számára pusztán "tájékozódási pont" volt az internet, ám ma már több mint 60 százalékuk szerzi be innen utazási információit, sőt egynegyedük az utazás fontosabb kellékeit - repülőjegy, szálloda - is számítógépén keresztül foglalja. Nem kevésbé fontos, hogy az interneten könnyen beszerezhető áruk és szolgáltatások rangsorában az utazással kapcsolatos vásárlások a banki szolgáltatások, a könyvek, a zenei árucikkek (CD, kazetta) után a 4. legkeresettebb on-line termékké léptek elő hazánkban.

A felmérés szerint a megkérdezettek 54 százaléka legalább napi fél órát, 33 százaléka pedig több mint 2 órát tölt szörföléssel. Ez annak is köszönhető, hogy a megkeresetteknek több mint 60 százaléka már nemcsak a munkahelyén tud internetezni, de saját előfizetéssel is rendelkezik.

Változatos és érdekes a kép a "vonalon" beszerzett információk típusa tekintetében. A túlnyomó többség (85 százalék) az aktuális napi hírekért, 77 százaléka belföldi és nemzetközi utazási információkért, 69 százaléka munkával és tanulással kapcsolatos értesülésekért, míg 55 százaléka szabadidős programokkal kapcsolatos információkért látogat a legtöbbször a virtuális világba. A "látogatások" azonban egyre meghatározóbb szerepet töltenek be az utazásukat tervezők számára.

Az internet térnyerése az on-line foglalások terén is megmutatkozik, mivel a megkérdezettek 28 százaléka már a hálózaton keresztül foglalja utazásai olyan fontosabb alapelemeit, mint például a szálloda és a repülőjegy. "Az utazási irodák szakembereinek tanácsára várhatóan még sokáig szüksége lesz az utazóknak" - véli Tuboly József, a British Airways kereskedelmi és marketingigazgatója.

Folytatás a 3. oldalon

Folytatás az 1. oldalról

"Teljes utazását - fakultatív programok, autóbérlés és transzferek - mindössze a megkérdezettek 3 százaléka szervezi és foglalja a világhálón keresztül, de az on-line fizetések mértéke nem haladja meg ezt az arányt" - tette hozzá az igazgató.

Az elmúlt közel két évben az on-line utazási információk és ajánlatok kínálata dinamikusan bővült. Míg eleinte csak hírportá-lok utazási rovataiból tájékozódhattunk, addig ma már számtalan, utazásra specializálódott oldal, kompetenciacentrum közül választhatunk. Az interaktív utazástervezésnél a legtöbben utazásra szakosodott oldalakról (30 százalék) és utazási irodák ajánlatából (18 százalék), azaz kínálati oldalról választanak, tájékozódnak - mondta Nagy Gábor, a Nagyutazás.hu igazgatója. "Ezzel párhuzamosan fokozatosan nő azok aránya (31 százalék), akik az adott destináció "rákeresésével", egy előre definiált igény alapján választanak a virtuális utazási kínálatból" - tájékoztatott a szakember.

Az interneten szörföző utazók preferencialistáján elsősorban az európai kontinens (49 százalék) kedvelt turistadestinációi szerepelnek. A leggyakrabban látogatott Anglia, Görögország és Spanyolország hármasát Németország és Franciaország párosa követi.

Több szakértő is megjegyezte, hogy mivel az internet ma már nem privilégium, elterjedésével az utazási és utaztatói szakma is új piaci lehetőségekkel és kihívásokkal szembesül. A felmérés szerint ma már az internetet rendszeresen használók 61 százaléka rendelkezik saját előfizetéssel. Ezen felhasználók 40 százaléka a Budapesten vagy valamely megyeszékhelyen élő, 26 és 35 év közötti generáció tagjaiból kerül ki.

VG-összefoglaló

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.