BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vidéken terjeszkedne

Digitalizálásra és lehetőség szerint területi terjeszkedésre készül az Antenna Hungária (AH) mikrohullámú műsorszóró szolgáltatása. Az AntennaMikro így a tervek szerint a műsorkínálatban és a földrajzi kiterjedésben is a mainál nagyobb mértékben válhat a hagyományos kábeltelevíziós szolgáltatók versenytársává.

Az Antenna Hungária teszteli az AntennaMikro (AM) digitalizálásának műszaki megoldásait, és lehet, hogy ennek eredményeit már egy éven belül az előfizetők is érezhetik - tudtuk meg Mészáros László igazgatótól. A jelenleg sugárzott 23 csatorna közül első lépésben csak néhányat állítanak majd át a digitális technológiára, és egy ideig a mostani analóg megoldással együtt párhuzamosan nyújtják a kétfajta szolgáltatást. Egy-egy analóg csatorna digitalizálása a jelenleg rendelkezésre álló eszközök segítségével tíz új helyet teremt az AM használta frekvenciasávon belül. Így ezzel a megoldással már néhány csatorna digitalizálásával is elérhetik a kábeltelevíziós cégek jelenlegi kínálatát.

A már másfél éve folyó előkészületek eredményeként létrejövő új szolgáltatási portfólióhoz az előfizetőknél lévő vételi eszközöket is modernizálni kell. A jeleket átalakító, úgynevezett set-top-boxok az AH tulajdonában vannak, így ezek cseréjének költségei a szolgáltatót terhelik, az előfizetők által beszerzett vevőberendezések modernizálása viszont ügyféloldalon is pénzbe kerülhet. Annál is inkább, mivel az AM elődjének számító AM-Mikro nevű, vagyis kódolatlan korszakban a kalózfelhasználók a legkülönfélébb barkácsmód-szerekkel igyekeztek megteremteni a vételi lehetőséget.

A digitalizálással várhatóan nemcsak a fogható csatornák, de az előfizetési díjak is emelkedni fognak. Mészáros László elmondta, a digitális AM árát a két legfontosabb versenytárs, vagyis a kábeltelevíziós csomagok és a digitális műholdas szolgáltatások ellenértéke közé tervezik helyezni. Az igazgató szerint a szektor egészére jellemző, hogy az előfizetési díjak a szolgáltatók költségeihez viszonyítva rendkívül alacsonyak, de az előfizetők ezt is magasnak érzik, miközben a nemzetközi díjakról nincs pontosabb ismeretük. A valóságban a Magyarországon működő cégeknek nyugati technológiára épülő nyugati tartalmat kell értékesíteniük, a nyugati árak töredékéért.

Az AM fejlődését emellett a szabályozás miatt kialakult prés is megnehezíti. Mészáros László szerint vitathatók a jelenlegi szabályozásnak azok az elemei, melyek az előfizetői számot maximálják, és ezzel párhuzamosan a díjak emelését korlátok közé szorítják. Ebben a környezetben az egyre fejlődő szolgáltatások üzemeltetése egyre kevésbé válik gazdaságossá.

Az AM az ezt megállapítani illetékes ORTT állásfoglalása szerint elérte terjeszkedési lehetőségeinek a médiatörvényben meghatározott maximális fokát. A testület szerint ugyanis az AM vételkörzetében, vagyis Budapesten és környékén mintegy 600 ezer háztartás képes a szolgáltatás fogadására, ami az ország összes háztartásának egyhatodát, azaz a médiatörvény szerinti maximális értéket eléri. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a társaság most csak a jelenlegi szolgáltatási területén belül növelheti előfizetőinek számát. Az AH ugyanakkor vitában áll az ORTT-vel, mivel álláspontja szerint a megállapítottnál kevesebben képesek használni a mikrohullámú rendszert. Ennek oka az, hogy a vétel helyéről "optikai rálátás" szükséges a Széchenyi-hegyi adótoronyra, ez pedig sok helyen nem teljesül.

Mészáros László szerint a médiatörvény egyhatodos szabálya a gyakorlatban felesleges gátat szab a piaci verseny további éleződésének. A korlát fenntartása az AM számára azért hátrányos, mert nem tud kilépni a fővárosból, miközben saját területén a UPC digitális műholdas szolgáltatásával már versenyezni kényszerül. A rivális technológia terjedése nem korlátozott, előfizetői szemszögből azonban teljesen megegyezik a korlátok közé szorított technikákkal.

Az egyhatodos korlát eltörlése esetén az AM vidéken is beindítaná szolgáltatását, alternatívát kínálva ezzel az ottani háztartásoknak is. Az igazgató elmondta, hogy az országos terjeszkedés tervei már az asztalfiókban vannak, és engedély esetén a cég rövid időn belül ki tudna lépni a fővárosból. Az AH elsősorban nagyobb vidéki városokat és - a domborzati viszonyokhoz alkalmazkodva - egész régiókat tudna ellátni. A szolgáltatás életképességét jelzi például az is, hogy a budapesti jeleket még Dunaújvárosban is megfelelő minőségben lehetett fogni. Addig azonban az AM-nek hamarosan induló reklámkampánya egyelőre még a versenytárs szolgáltatók budapesti előfizetőit próbálja elérni.

Az AM technológiája alkalmas szélessávú internetes kapcsolat kiépítésére is, az igazgató szerint azonban a megoldás iránt jelenleg nincs akkora kereslet, ami a gazdaságos működtetéshez kellene. A mikrohullám csak egyirányú adatátvitelre alkalmas, vagyis az internetezéshez szüksége van az előfizetőnek telefonvonalra, ebben az esetben pedig már nem áldoz pénzt a nagy sávszélesség kedvéért. A technológia megfelelő bővítéséhez és a fejlesztésekhez az AH-nak egyébként is mélyen a zsebébe kellene nyúlnia, amit csak a megfelelő piaci kereslet megléte esetén engedhetne meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.