BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stagnáló hazai e-piac

A kereskedelmi cégek internetes értékesítése az idén várhatóan 8,6 milliárd forint körül alakul. Ebből a kiskereskedelmi forgalom részesedése 5,3 milliárd, míg a nagykereskedelmi cégek 3,3 milliárd forint értékben értékesítenek árut és szolgáltatást az interneten keresztül - állapítja meg GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. közös felmérése. A jelentés a legutóbbi negyedévben mért e-kereskedelmi indexnél stagnálást jelez.

A kereskedelemben az internetes értékesítési csatornákat a legtöbb esetben a termékek spe-ciális jellege folytán nem használják. A vállalatok nagy része hivatkozik arra is, hogy vevőik, ügyfeleik jelenleg még nem igénylik az internetes szolgáltatást, s vannak olyan vállalatok is, ahol hiányzik a kvalifikált emberi erőforrás vagy éppenséggel a tőke a rendszer kiépítéséhez.

2002-ben az öt fő feletti kereskedelmi cégek világhálós beszerzése várhatóan eléri a 47,7 milliárd forintot. Ebből 12,1 milliárddal részesednek a kiskereskedelmi cégek, 35,6 milliárddal pedig a nagykereskedelem. A kereskedelmi cégek várakozásai szerint az internetes beszerzés volumene arányait tekintve az év hátralévő részében továbbra is emelkedni fog.

Az ICT-szektor dinamikus fejlődésével felmerül a kérdés, hogy az eddigi hagyományos értékesítési utak mellett van-e létjogosultsága más csatornáknak. A mobiltelefon-alapú kereskedelemmel kapcsolatban ma még szkeptikusak a kereskedelmi vállalatok. Többségük középtávon az akciós termékek, standardizált áruk, élelmiszerek és műszaki cikkek mobilalapú értékesítésében, bemutatásában és reklámozásában lát lehetőséget.

A válaszadó öt fő feletti kereskedelmi vállalatok közül mindössze minden harmadiknak működtet saját honlapot. Az internetes jelenlét fontosságának felértékelődését jelzi, hogy egy év múlva várhatóan háromból két cég már "megtalálható lesz" az interneten is. A legnagyobb növekedés az 5-9 fős mikrovállalkozásoknál prognosztizálható. A vállalatok arról számoltak be, hogy az általános céginformációk, valamint a termékek és szolgáltatások rövid leírása szinte kivétel nélkül megtalálható weboldalaikon. Hírlevelet, regisztrációt, ügyfélelemzést azonban ma még csak kis részük alkalmaz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.