BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzenet a toronynak

Világpremierre készülnek az American Airlines pilótái: a légitársaságok közül elsőként használhatják majd élesben a toronynak küldött szöveges üzenetek módszerét a mostani rádióüzenetek helyett. Ez sokkal biztonságosabb lesz, mint a szóbeli közlés, hiszen nem léphet fel frekvenciazavar, és csökkenhetnek a kommunikációs félreértések. Ezáltal számottevően javulhat a biztonság - írta az International Herald Tribune.

A Miamiban lévő, magas légtéri közlekedést irányító központban működik a rendszer próbaegysége. Egyelőre nem lehet bőbeszédű üzeneteket küldeni a toronynak, mindössze négy válasz adható: "negative", "wilco", "roger" vagy "unable". A 48 millió dolláros rendszert kifejlesztő Computer Sciences Corp.(CSC) vezetői azonban azt tervezik, hogy a későbbiekben egyszerűbb, majd bővített mondatok segítségével is leírható lesz a repülőgép helyzete, repülési iránya, sebessége, és az irányítók válaszolhatnak majd a magasság módosítását kérő pilótáknak is stb.

A cég azt tervezi, hogy más légitársaságoknak is felkínálja rendszerét. Az előzetes megállapodás szerint a Delta Air Lines négy, a FedEx expressz csomagszállító pedig hat repülőgépén vezeti be az új módszert, legkésőbb jövő tavaszig. A Continental Airlines még nem döntött, de ha kedvezőek lesznek a vetélytársak tapasztalatai, e cég is megvásárolja az eljárást. A CSC 18-25 ezer dollárért szereli fel a rendszert az új repülőgépekre, és 100 ezer dollárért a már üzemben lévőkre.

A légi közlekedés biztonsága azonban nem a levegőben kezdődik, hanem a földön - idézhetnénk a régi mondást, amit mind több, erősen az informatikára támaszkodó újítás is bizonyít. Nemrégiben ismerhettük meg - tavasz óta a londoni Heathrow repülőtéren már üzemel is - az íriszfelismerő gépezetet. Most itt van az útlevelek szkennelése után létrejövő speciális adatbázis. Ezzel gyorsabban és megbízhatóbban kiszűrhetik a hamis úti okmánnyal érkezőket és azokat az utasokat, akik valami miatt kockázatot jelentenek. A MatchMaker nevű szerkezetet október közepétől tesztelik a brit Virgin Atlantic és a Go légitársaság bejelentkezőpultjainál Londonban. A gyártó a brit védelmi minisztérium kutatóintézetéből kivált Qinetiq társaság. Ugyanez a vállalat fejlesztette ki az úgynevezett SmartSeat eljárást. Ennek lényege, hogy egy felismerőszoftver segítségével azonosítják az izgatott vagy a mélyvénás trombózisra hajlamos utasokat.

Az ülésen lévő érzékelő egy központba küldi az érintett személy mozgásáról, vérnyomásáról és testhőmérsékletéről szóló adatokat, majd a villámgyors értékelés után máris lépni lehet. Ha a hosszú járatokon valaki elalszik és ezalatt mozdulatlan, akkor négy óra múlva figyelmeztető jelet küldenek az ülésébe, ez kisebb mozgolódásra készteti, s így elkerülhető a trombózis. A rendszer arra is képes, hogy értesítse a személyzetet a heves testi aktivitást mutató utasról. A nyugtalanok túlzott izgalomba kerülhetnek, ami átcsaphat félelembe vagy hangoskodásba, esetleg bajkeverésbe, s ez veszélyes a biztonságra - emlékeztet a The Guardian összefoglalója.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.