BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Virtualizálódó turizmus

Az utazásszervezők visszaesésre panaszkodnak, az internetes értékesítés azonban lendületesen növekszik Európában. Az online last minute utak/repülőjegyek iránt megtöbbszöröződött az érdeklődés, amit a hazai tapasztalatok is visszaigazolnak.

Miközben az utazási kedv visszaesése miatt az utaztatók világszerte a túlélésért küzdenek, az internetes foglalások száma napról napra nő. A világháló térhódítása nyilvánvaló volt, azonban elemzők aligha számoltak azzal, hogy az on-line értékesítések térnyerése ilyen hamar és éppen a turizmus válságának kellős közepén következik be. Az utazási irodák most kevesebb utat tudnak értékesíteni, így a megmaradó kínálat a last minute utakkal foglalkozó portálokhoz kerül. Itt hat héttel az indulás előtt lehet megtalálni az ajánlatot, átlagosan száz euróval kedvezőbb áron. A jelek szerint tehát ez elégséges vonzerőnek bizonyul ahhoz, hogy a korábban az utazástól vonakodók mégis felkerekedjenek.

"Megtört a jég!" - teszik hozzá francia szakemberek. Eddig ugyanis minden ösztönzés ellenére csak információszerzés végett böngészték az ügyfelek az irodák honlapjait, a jelek szerint most azonban már a konkrét foglalások is on-line formában történnek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a német és a francia piacon ma már minden száz internetes látogatóra legalább egy foglalás jut. Ennek eredményeként az ágazat egyetlen - a szakma többi szereplője számára ínséges - esztendő múltával 60-70 százalék körüli forgalomnövekedést könyvelhet el.

Az elmúlt tizenkét hónapban a webes utazási ajánlatok látogatottsága Franciaországban 135, Németországban pedig 142 százalékkal ugrott meg. Az igazi nyertesek azonban a légitársaságok voltak. A francia piacon az ő honlapjaiknak a látogatottsága 230, a németen 179 százalékkal ugrott meg egyetlen év alatt. Az abszolút éllovas a Lufthansa: a Nielsen Netratings szerint a légicég honlapját augusztusban 1,16 millióan látogatták, a növekmény így 442 százalékos. A repülőutak iránti internetes érdeklődés fokozásához mindazonáltal a rohamosan terjeszkedő szuperolcsó légitársaságok járultak hozzá leginkább, hiszen a 10 százalékot egyre közelítő piaci részesedésüknek megfelelő értékesítés csaknem kizárólag a világhálón történik.

Az on-line foglalások európai bajnoka a brit Lastminute.com, bár a legnagyobb látogatottságot elsősorban a Travelselect.com felvásárlásának köszönheti. A kontinens legnagyobb küldő országának számító németeknél a legnépszerűbb a légicégek kezében lévő L'tur és Opodo portál számít.

Magyarországon az internet elterjedtségében és a világháló használati hajlandóságában mutatkozó lemaradás miatt az utazások ilyenforma értékesítése még nem számottevő. Erre mutat rá az a tény is, hogy a legnevesebb keresőprogramban az "on-line utazás" címszóra talált portálok közül az egyik legtöbbet reklámozott már beszüntette tevékenységét. A Letsgo.hu oldal ugyan még működik, a megjelölt telefonszámon azonban gazdasági okok miatt már más szolgáltatás érhető el.

"Az on-line szolgáltatások hazai meghonosodási ütemét kezdetben kicsit túlbecsültük" - teszi hozzá az EJegy.hu portál részéről Halász András. A repülőjegyek értékesítésével foglalkozó, mintegy 40 millió forintos ráfordítással elindított oldalt a Tensi-csoport tagjaként működő Webtour Kft. üzemelteti. 2001 tavaszán kezdte a szolgáltatást, a teljes repülőjegypiacot lefedő szolgáltatása azonban csak az idén februárban kezdődött. A cég tapasztalata szerint az oldal látogatottsága folyamatosan növekszik, naponta átlagosan 100-150 látogató próbálja ki a rendszert. Az internetes vásárlástól való félelem miatt azonban kevesen véglegesítik foglalásukat, a rendszeren keresztül így havonta 20-30 vásárlás történik. Bár on-line fizetésre is van lehetőség, annak elfogadottsága a magyar netezők körében még minimális. Halász András ugyanakkor kiemeli, hogy a köztudatban az "on-line" kifejezés nem mindig felel meg a szó eredeti értelmének. Itt ugyanis valós idejű foglalásról is szó van. Az EJegy.hu folyamatos kapcsolatban áll a nemzetközi helyfoglaló rendszerekkel, így a rajta keresztül bevitt adat azonnal megjelenik világszerte.

A rivális Interjegy.hu oldal látogatottsága két év alatt elérte a 21 ezret, a szám folyamatosan növekszik. A bővülés ugyanakkor elmarad a várttól, és a látogatók igen kis része ad le tényleges rendelést a neten keresztül. Fizetésre - bár a rendszer lehetőséget adna - nincsen mód, ugyanis a repülőjegy-értékesítés árrése nem bírná el a bankok 2 százalékos jutalékát - fogalmaz Czövek Gábor, a cég ügyvezetője. Az on-line és telefonos rendelések együttes növekménye azonban visszaigazolja a nyugat-európai webes tapasztalatokat: tavaly az év első kilenc hónapjában 11 millió forintos, az idén szeptemberig pedig már 31 milliós forgalmat produkáltak.

Szintén lendületes bővülést élt meg a Vilaglato.hu portálja, a forgalom tavalyhoz képest 500 százalékkal nőtt. A nyári hónapokban a látogatottság 2500-3000 körül volt naponta, ebből 10-20 ért véget on-line foglalással. Mint az oldalt üzemeltető Helita Bt. részéről Geri Károly elmondta, a foglalásoknak csak tört részéből lesz azonban tényleges vásárlás. A bizalmatlanság, valamint a hazai internetezési szokások miatt ugyanis sokan a világhálón való tájékozódás után telefonon vagy személyesen adják le rendelésüket. Annál inkább így van ez, hiszen a háztartások kiadásainak fontos eleme az évi egy-kétszeri utazás, így azt alapos tájékozódás előzi meg. A Vilaglato.hu oldal 2000 augusztusában indult, ekkor még csak internetes hirdetési felületet kínált fizetés fejében az utazási irodáknak. A tavaly januári koncepcióváltás nyomán lettek önálló értékesítők. Jelenleg a bevételek már meghaladják a kiadásokat, így finanszírozható a további fejlesztés. A beruházás nyereségességére azonban még várni kell - teszi hozzá Geri Károly.

A világháló térnyerése az utazási ajánlatok jobb összevethetőségét, így az árak kiegyenlítődését és az extrahasznok lefaragását is hozza. A germán és angolszász piacokon számos olyan portál található, amely a riválisok ajánlatait egy címszó alatt kezeli, és a megadott keresési szempontoknak megfelelően rangsorol. A versenyből itt vitathatatlanul a szuperolcsó légitársaságok kerülnek ki győztesen, megjegyzendő azonban, hogy ezen összehasonlítások sosem lehetnek helytállóak, hiszen utazás közben az átszállásból adódó kényelmetlenség vagy a szállás erkélyének kilátása aligha számszerűsíthető és objektíven értékelhető szempont.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.