Mind a fejlett, mind pedig a fejlődő országokban a nőket elsősorban az alacsonyabb képesítést megkövetelő it-munkakörökben foglalkoztatják, csak keveseknek "adatik meg" a kvalifikáltabb munka, pedig elméletben ugyanolyan oktatásban részesülnek, mint a férfiak - állapítja meg az UNCTAD minap közzétett jelentése. Igen kevés az olyan nő, aki az it területén kreatív munkát végez, mint amilyen az internettartalom-szolgáltatás, webtervezés, szoftverprogramozás. Az Egyesült Államokban például, ahol az internethasználók fele nő, az adatbevitelt végzőkön belül súlyuk 85 százalék, ugyanakkor kisebbségben vannak a közép- és felső szintű nő menedzserek. A különbség a fejlődő országokban még nagyobb; miként már a női internethasználók aránya is kisebb: Latin-Amerikában például 38, Ázsiában 22, a Közel-Keleten 6 százalékos a súlyuk.
Az UNCTAD jelentése szerint bebizonyosodott: a "gyengébb nem" képviselői jobban teljesítenek a férfiaknál ugyanolyan tudományos, technológiai, számítástechnikai és internetképzéssel. Emellett a bővülő telefon- és internetlehetőségek kollektív kiaknázása is segíthet a nőknek leküzdeni a nemek (és országok) között egyelőre növekvő különbségeket. Ez pedig egyben hatékonyabbá teheti a Nemzetközi Távközlési Unió (ITU) által nemes egyszerűséggel csak kiber szexista diszkriminációnak titulált helyzet elleni küzdelmet.
A fejlődő világban az önfoglalkoztató nők (mikrovállalkozást vivők vagy csak otthonról dolgozók) közül egyre többen próbálkoznak az e-kereskedelemmel, azzal, hogy az internet adta lehetőségeket kihasználva jussanak bevételhez úgy, hogy - az idő- és költségmegtakarítás mellett - zökkenőmentesen el tudják látni a háziaszszony-anya szerepből adódó feladatokat. Számukra egyre táguló lehetőségeket kínál a "business-to-consumer" és a kiskereskedelmi szektor. Ezek a vállalkozások ugyanis számtalan előnnyel járnak: alacsony a tőkeigényük, nem kell a munka végzéséhez magas képzettség. Minden kontinensen találtak az UNCTAD-jelentés készítői sok-sok példát ilyen vállalkozásra. Indiában például egy IndiaShop nevű e-piactér kiiktatta a szárik eladásának folyamatából a közvetítőket; Peruban az egész országot mára átszövő hálózat, a Tortasperu sütemények sütésével és internetes értékesítésével úgy biztosít munka- és kereseti lehetőségeket a nőknek, hogy közben az ország számára oly szükséges devizát is kitermel. De a legelmaradottabb országokban is működnek már ilyen "női" internetes vállalkozások: Etiópiában például a világhálón értékesítik a bedolgozó nők által készített hagyományos ruhákat, élelmiszereket és fűszereket. Országhatárokon átnyúló vállalkozásra is akad példa a fejlődő világban: Egyiptom, Jordánia, Libanon, Marokkó és Tunézia női kézműveseinek portékáját az Elsouk nevű internetes bolton keresztül forgalmazzák. Ezek a lehetőségek főként Ázsiában jelentősek, ahol a kis- és középvállalkozások 35 százalékát nők irányítják, s ahol olyan munkalehetőségek kínálkoznak ma már, mint a korábban a vállalatokon belül végzett feladatok kihelyezése (outsourcing). Persze az internetes szolgáltatások a piac néhány szegmensére korlátozódnak, s nagyban függnek az adott ország infrastruktúrájának fejlettségétől, kereskedelmi erejétől is. Ugyanakkor nem egy példa van arra - így a világ egyik legszegényebb országában, Bangladesben is -, hogy a nők, az infrastruktúra elmaradottságát kihasználva, a mobiltelefóniára alapozzák a vállalkozást, például "köztéri telefonszolgáltatást" adnak el üzletükben vagy a piacon mobilkészülékek segítségével.
Tágítja a lehetőségeket - állapítja meg a jelentés - az e-kereskedelem "business-to business" szegmense. A digitalizált online adatátvitelt egyre több fejlett és fejlődő országbeli cég végezteti távoli országban, a hazai ár töredékéért. Ez kiváló alkalmakat kínál a fejlődő országbeli nők számára.
A nők vállalkozó kedvének fényében nem véletlen, hogy néhány ázsiai és latin-amerikai országban a szoftverszolgáltatások ágazatában a professzionális állások több mint 20 százalékát nők töltik be. A jövő még jobban alakulhat számukra, hiszen az előrejelzések szerint az it-alapú szolgáltatások iránti kereslet ugrásszerűen fog nőni a jövőben.
Ezzel egy időben a távmunka válik az it területén is a feladatkihelyezés egyik legnépszerűbb formájává. A világ minden tájára jellemző, hogy a fiatalabb, kevesebb tapasztalattal rendelkező nők az úgynevezett híváskezelő központokban, az idősebb, szakmával rendelkezők inkább otthonról végzik a munkát.
A kép persze korántsem ilyen fényes, hiszen számos tényező gátolja az e-kereskedelem elnőiesedését. Az infrastruktúra és a képzés, valamint a tőke hiánya mellett akadályt jelentenek a különféle társadalmi és kulturális tényezők, s az idegen (pontosabban az angol) nyelv ismeretének hiánya. A mérleg másik serpenyőjében találhatók azok az elemek, amelyek alapján a női e-business további, komoly terjedésére lehet számítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.