Világszerte egyre több diszkont kiskereskedelmi hálózat fedezi fel az olcsó számítógépek értékesítésében rejlő lehetőségeket. Legutóbb Németország két vezető üzletlánca, az Aldi és a Lidl & Co. jelentette be: boltjaikban még karácsony előtt bővítik az akciós számítógépek és a hozzájuk tartozó kiegészítők kínálatát. Ezzel a szupermarketek újabb területet hódítanak el a szakkereskedőktől, amelyeknek folyamatosan csökken a piaci részesedésük.
A Handelsblatt beszámolója szerint a Lidl nemrégiben meghirdetett akciója keretében 1099 euróért kínál multimédiás PC-t - amíg a készlet tart. Október közepén ugyancsak a Lidl, valamint az Aldi olcsó notebookok értékesítését jelentette be, s nem sokkal előtte a Plus diszkontlánc is meglepte vásárlóit egy kedvezményes ajánlattal: a Bild Zeitung közreműködésével "népi számítógépet" dobott piacra 999 euróért.
Miközben a szaküzletek folyamatos piacvesztésről panaszkodnak, a diszkontüzletláncok és a szupermarketek rendre növelik számítógépes eladásaikat. A PC-k mellett többnyire notebookok szerepelnek a kínálatban, s míg a nagy hálózatok, mint például az Aldi, az elmúlt években csak egy-két ilyen akciót hirdetett meg egy évben, az idén akár már négy ízben is beszerezhettek a vevők olcsó számítógépeket a szupermarketekben. Az Aldi és a Lidl példáját számos más üzletlánc is követte, például a Metróhoz tartozó Real, a Tchibo, a Norma, a Penny, sőt még egy bútorkereskedő is bekapcsolódott a versenybe: a Poco-csoport tizenöt áruházában időnként személyi számítógépek is feltűnnek a fotelek és heverők között.
A szakkereskedelemnek okozott kár jól tetten érhető az öt évvel ezelőtt még Európa legnagyobb PC-kereskedőjének számító Vobis Microcomputer példáján: az ugyancsak a Metro érdekeltségi körébe tartozó vállalkozásnak öt évvel ezelőtt még 2,4 milliárd euró volt az árbevétele, jelenleg nem közelíti meg az 500 milliót. Ugyanez mondható el a Vobis egykori legnagyobb versenytársáról, a Comtechről is, ez a szaküzlethálózat az idén beszüntette az olcsó számítógépek értékesítését.
A német Gesellschaft für Konsumforschung piackutató intézet elemzése szerint a Németországban eladott komputerekből minden negyediket szupermarketekben vásárolták. Becslések szerint az Aldi üzleteiben 2001 második felében 350 ezer számítógépet adtak el, s az értékesítés folyamatosan növekszik. Maguk a gyártók is a diszkonteladások növekedéséről számolnak be: a mülheimi székhelyű Medion piaci részesedése a tavalyi 7 százalékról 10-re emelkedett az idén, s ezzel a második legnagyobb PC-gyártó lett a Fujitsu-Siemens után. A Medion árbevételének 70 százaléka öt partnerétől - Aldi, Tchibo, Tengelmann, Rewe, Metro - származik.
A Handelsblatt elemzése felhívja a figyelmet arra, hogy a diszkontboltok kínálatában a legvonzóbb az, hogy alacsony áron kínálják a számítógépeket, a minőséggel azonban már lehetnek problémák. A fogyasztóvédelmi szervezetek általában óva intik az embereket az ilyen akcióktól, hiszen a szupermarketekben nincs lehetőség a készülékek kipróbálására, alaposabb szemrevételezésére, így előfordulhat, hogy végeredményben mégiscsak drágán vásárolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.