BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

PC a polcról

Világszerte egyre több diszkont kiskereskedelmi hálózat fedezi fel az olcsó számítógépek értékesítésében rejlő lehetőségeket. Legutóbb Németország két vezető üzletlánca, az Aldi és a Lidl & Co. jelentette be: boltjaikban még karácsony előtt bővítik az akciós számítógépek és a hozzájuk tartozó kiegészítők kínálatát. Ezzel a szupermarketek újabb területet hódítanak el a szakkereskedőktől, amelyeknek folyamatosan csökken a piaci részesedésük.

A Handelsblatt beszámolója szerint a Lidl nemrégiben meghirdetett akciója keretében 1099 euróért kínál multimédiás PC-t - amíg a készlet tart. Október közepén ugyancsak a Lidl, valamint az Aldi olcsó notebookok értékesítését jelentette be, s nem sokkal előtte a Plus diszkontlánc is meglepte vásárlóit egy kedvezményes ajánlattal: a Bild Zeitung közreműködésével "népi számítógépet" dobott piacra 999 euróért.

Miközben a szaküzletek folyamatos piacvesztésről panaszkodnak, a diszkontüzletláncok és a szupermarketek rendre növelik számítógépes eladásaikat. A PC-k mellett többnyire notebookok szerepelnek a kínálatban, s míg a nagy hálózatok, mint például az Aldi, az elmúlt években csak egy-két ilyen akciót hirdetett meg egy évben, az idén akár már négy ízben is beszerezhettek a vevők olcsó számítógépeket a szupermarketekben. Az Aldi és a Lidl példáját számos más üzletlánc is követte, például a Metróhoz tartozó Real, a Tchibo, a Norma, a Penny, sőt még egy bútorkereskedő is bekapcsolódott a versenybe: a Poco-csoport tizenöt áruházában időnként személyi számítógépek is feltűnnek a fotelek és heverők között.

A szakkereskedelemnek okozott kár jól tetten érhető az öt évvel ezelőtt még Európa legnagyobb PC-kereskedőjének számító Vobis Microcomputer példáján: az ugyancsak a Metro érdekeltségi körébe tartozó vállalkozásnak öt évvel ezelőtt még 2,4 milliárd euró volt az árbevétele, jelenleg nem közelíti meg az 500 milliót. Ugyanez mondható el a Vobis egykori legnagyobb versenytársáról, a Comtechről is, ez a szaküzlethálózat az idén beszüntette az olcsó számítógépek értékesítését.

A német Gesellschaft für Konsumforschung piackutató intézet elemzése szerint a Németországban eladott komputerekből minden negyediket szupermarketekben vásárolták. Becslések szerint az Aldi üzleteiben 2001 második felében 350 ezer számítógépet adtak el, s az értékesítés folyamatosan növekszik. Maguk a gyártók is a diszkonteladások növekedéséről számolnak be: a mülheimi székhelyű Medion piaci részesedése a tavalyi 7 százalékról 10-re emelkedett az idén, s ezzel a második legnagyobb PC-gyártó lett a Fujitsu-Siemens után. A Medion árbevételének 70 százaléka öt partnerétől - Aldi, Tchibo, Tengelmann, Rewe, Metro - származik.

A Handelsblatt elemzése felhívja a figyelmet arra, hogy a diszkontboltok kínálatában a legvonzóbb az, hogy alacsony áron kínálják a számítógépeket, a minőséggel azonban már lehetnek problémák. A fogyasztóvédelmi szervezetek általában óva intik az embereket az ilyen akcióktól, hiszen a szupermarketekben nincs lehetőség a készülékek kipróbálására, alaposabb szemrevételezésére, így előfordulhat, hogy végeredményben mégiscsak drágán vásárolnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.