BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kéziszámítógéppel lép piacra a Dell

A személyi számítógépek terén a világpiac egyik legmeghatározóbb szereplőjének számító amerikai Dell bemutatta első kéziszámítógépét és az ehhez kapcsolódó igen ambiciózus üzleti terveket. A technológiai csúcsszínvonalhoz kapcsolódó, igen versenyképesnek ígérkező árazás által már az első évben a teljes piac negyedének megszerzésével kalkulálnak. Az amúgy is gondokkal küszködő kéziszámítógép-piac többi szereplője tehát vagy árharcra, vagy pedig megkülönböztető újdonságok bemutatására kényszerül.

A november végi bemutatón a Dell Axim X5 márkanév alatt két Intel XScale mikroprocesszorral futó modellt ismertetett meg a nagyközönséggel. A 300 MHz-es, 32 MB RAM-os árát 250 dollár alá, a 400 MHz-es, 64 MB RAM-os ellenértékét pedig 350 dollár alá lőtték be. Ez komoly hadüzenet a Palmnak, a Toshibának, a Sonynak és a Hewlett-Packardnek (HP) egyaránt. Ez utóbbi gyártó Compaqtól átvett iPaq nevű sikersorozatának is könnyen végét jelenthetik az új Dell-gépek, hiszen azok hasonló méret és súly mellett nem igényelnek úgynevezett "kabátokat" a memóriabővítéshez, hiszen a test már eredendően is magában foglal SD és CF kártyákhoz szükséges nyílásokat. A termék megismerése után a Gartner piackutató visszaigazolta a Dell terveit, 2003-ra ők is elérhetőnek tartják a 25 százalékos piaci részesedést. Ha pedig ez beigazolódik, akkor kétségtelenül sokkhatásról lehet majd beszélni a kéziszámítógépek piacán. Az egyes gyártók valószínűsíthető reakcióit számba véve elmondható, hogy a HP 450 dollár környékére árazott iPaq modelleinek ára mindenképpen lejjebb szorul a következő évben, a cég csak a hozzáadott értéke jelentős növelésével tarthatja meg pozícióit. A stabilitáshoz jó esélyt kínál a fogyasztók biztonság és teljes körű konnektivitás iránti igényének látható növekedése. Az ujjlenyomat-felismerő technológia, a bluetoothos és infrás megoldások beépítése tehát jó jelnek számít. A Toshiba várhatóan az extravékony és könnyed megjelenés által szeretne szimpatikus maradni a vásárlók szemében, a Sony pedig vélhetően továbbra is kéziszámítógépeinek multimédiás alkalmazására helyezi a hangsúlyt. A Palm a jelek szerint stabilan őrzi pozícióit a 200 dollár alatti szegmensben, az üzleti siker kiteljesítése érdekében azonban könnyen lehet, hogy akár 200 dolláros árcsökkentést is végre kell hajtania a nemrég debütált Tungsten márkanevű, 500 dollár körüli árazású csúcsmodelljei körében. Érdeklődéssel figyelhetjük továbbá a Samsung és a Microsoft közötti, 150 dollárnál olcsóbb zsebszámítógépek együttes kidolgozásáról szóló megállapodás következményeit - fogalmaz elemzésében a Gartner kutatóintézet. A gyártók tehát ismételten az invenció felé kénytelenek nyitni, ha nem akarják, hogy árréseik fölmorzsolódjanak a versenyben. Ehhez pedig távlati lehetőségek kínálkoznak a vezeték nélküli kommunikációs eszközök, a szövegbevitel és a billentyűzetrendszerek, valamint a biztonsági elemek kérdésének sikeres megválaszolásával. Bár a Dell-modellek gyakorlatilag minden irodai alkalmazásnak megfeleltethetők, a vásárlók túlnyomó többsége minden bizonnyal nem a vállalatok, hanem a magánszemélyek közül kerül majd ki. A siker kiteljesítése érdekében azonban a Dellnek is dolgoznia kell: a kéttagú termékcsalád további variálására mindenképpen szükség lesz, ha át akarják csábítani az ügyfeleket a jelenleg sokkal komplettebb palettával mutatkozó HP-től.

A harc annál is élesebb lesz, hiszen 2002 harmadik negyedévében összesen 2,5 millió kéziszámítógép fogyott a világban, ami bő kétszázalékos visszaesés az egy évvel korábban mért adatokhoz képest. A ranglistán ráadásul komoly pozíciócserék is végbementek: a HP lecsúszott a harmadik helyre, átengedve a dobogó második fokát az ambiciózus Sonynak. A Gartner beszámolója szerint ráadásul a HP korábbi várakozásait is lefelé módosítja, 23 százalékos esést és közel százezerrel kevesebb termék gyártását vetítve előre saját maga számára. Üstökösként tűnik föl viszont a Toshiba, növekedési üteme tizenhétszerest mutat, ami így a negyedik helyet biztosítja az ázsiai gyártó számára.

Külön csata folyik az operációs rendszerek körül. Az idén a Palm helye biztosnak látszik, hiszen a kézikészülékek több mint fele ilyen rendszert használ. A Microsoft Windows CE nevű operációs rendszere a Palm 50,2 százalékos piaci helye mellett csak 28,3 százalékot szerezhetett meg a világban. A fejlődés és a várakozások szempontjából kulcspiacnak számító Egyesült Államok különösképpen a Palmoknak kedvez, ott a készülékek 41,7 százaléka az övék, a rendszereknek pedig közel hetven százaléka a "tenyérnyi" készülék szabványait követi. A Sony sikerei jelentős részben szintén az "Újvilághoz" kötődnek, a HP viszont a világátlag alatti részaránnyal képviselteti magát Amerikában. (MDE)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.