A személyi számítógépek terén a világpiac egyik legmeghatározóbb szereplőjének számító amerikai Dell bemutatta első kéziszámítógépét és az ehhez kapcsolódó igen ambiciózus üzleti terveket. A technológiai csúcsszínvonalhoz kapcsolódó, igen versenyképesnek ígérkező árazás által már az első évben a teljes piac negyedének megszerzésével kalkulálnak. Az amúgy is gondokkal küszködő kéziszámítógép-piac többi szereplője tehát vagy árharcra, vagy pedig megkülönböztető újdonságok bemutatására kényszerül.
A november végi bemutatón a Dell Axim X5 márkanév alatt két Intel XScale mikroprocesszorral futó modellt ismertetett meg a nagyközönséggel. A 300 MHz-es, 32 MB RAM-os árát 250 dollár alá, a 400 MHz-es, 64 MB RAM-os ellenértékét pedig 350 dollár alá lőtték be. Ez komoly hadüzenet a Palmnak, a Toshibának, a Sonynak és a Hewlett-Packardnek (HP) egyaránt. Ez utóbbi gyártó Compaqtól átvett iPaq nevű sikersorozatának is könnyen végét jelenthetik az új Dell-gépek, hiszen azok hasonló méret és súly mellett nem igényelnek úgynevezett "kabátokat" a memóriabővítéshez, hiszen a test már eredendően is magában foglal SD és CF kártyákhoz szükséges nyílásokat. A termék megismerése után a Gartner piackutató visszaigazolta a Dell terveit, 2003-ra ők is elérhetőnek tartják a 25 százalékos piaci részesedést. Ha pedig ez beigazolódik, akkor kétségtelenül sokkhatásról lehet majd beszélni a kéziszámítógépek piacán. Az egyes gyártók valószínűsíthető reakcióit számba véve elmondható, hogy a HP 450 dollár környékére árazott iPaq modelleinek ára mindenképpen lejjebb szorul a következő évben, a cég csak a hozzáadott értéke jelentős növelésével tarthatja meg pozícióit. A stabilitáshoz jó esélyt kínál a fogyasztók biztonság és teljes körű konnektivitás iránti igényének látható növekedése. Az ujjlenyomat-felismerő technológia, a bluetoothos és infrás megoldások beépítése tehát jó jelnek számít. A Toshiba várhatóan az extravékony és könnyed megjelenés által szeretne szimpatikus maradni a vásárlók szemében, a Sony pedig vélhetően továbbra is kéziszámítógépeinek multimédiás alkalmazására helyezi a hangsúlyt. A Palm a jelek szerint stabilan őrzi pozícióit a 200 dollár alatti szegmensben, az üzleti siker kiteljesítése érdekében azonban könnyen lehet, hogy akár 200 dolláros árcsökkentést is végre kell hajtania a nemrég debütált Tungsten márkanevű, 500 dollár körüli árazású csúcsmodelljei körében. Érdeklődéssel figyelhetjük továbbá a Samsung és a Microsoft közötti, 150 dollárnál olcsóbb zsebszámítógépek együttes kidolgozásáról szóló megállapodás következményeit - fogalmaz elemzésében a Gartner kutatóintézet. A gyártók tehát ismételten az invenció felé kénytelenek nyitni, ha nem akarják, hogy árréseik fölmorzsolódjanak a versenyben. Ehhez pedig távlati lehetőségek kínálkoznak a vezeték nélküli kommunikációs eszközök, a szövegbevitel és a billentyűzetrendszerek, valamint a biztonsági elemek kérdésének sikeres megválaszolásával. Bár a Dell-modellek gyakorlatilag minden irodai alkalmazásnak megfeleltethetők, a vásárlók túlnyomó többsége minden bizonnyal nem a vállalatok, hanem a magánszemélyek közül kerül majd ki. A siker kiteljesítése érdekében azonban a Dellnek is dolgoznia kell: a kéttagú termékcsalád további variálására mindenképpen szükség lesz, ha át akarják csábítani az ügyfeleket a jelenleg sokkal komplettebb palettával mutatkozó HP-től.
A harc annál is élesebb lesz, hiszen 2002 harmadik negyedévében összesen 2,5 millió kéziszámítógép fogyott a világban, ami bő kétszázalékos visszaesés az egy évvel korábban mért adatokhoz képest. A ranglistán ráadásul komoly pozíciócserék is végbementek: a HP lecsúszott a harmadik helyre, átengedve a dobogó második fokát az ambiciózus Sonynak. A Gartner beszámolója szerint ráadásul a HP korábbi várakozásait is lefelé módosítja, 23 százalékos esést és közel százezerrel kevesebb termék gyártását vetítve előre saját maga számára. Üstökösként tűnik föl viszont a Toshiba, növekedési üteme tizenhétszerest mutat, ami így a negyedik helyet biztosítja az ázsiai gyártó számára.
Külön csata folyik az operációs rendszerek körül. Az idén a Palm helye biztosnak látszik, hiszen a kézikészülékek több mint fele ilyen rendszert használ. A Microsoft Windows CE nevű operációs rendszere a Palm 50,2 százalékos piaci helye mellett csak 28,3 százalékot szerezhetett meg a világban. A fejlődés és a várakozások szempontjából kulcspiacnak számító Egyesült Államok különösképpen a Palmoknak kedvez, ott a készülékek 41,7 százaléka az övék, a rendszereknek pedig közel hetven százaléka a "tenyérnyi" készülék szabványait követi. A Sony sikerei jelentős részben szintén az "Újvilághoz" kötődnek, a HP viszont a világátlag alatti részaránnyal képviselteti magát Amerikában. (MDE)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.