A világ legnagyobb vállalatai nem fordítanak megfelelő hangsúlyt a jövő feltérképezésére - állítja a Global Future Forum (GFF) legfrissebb tanulmányának eredményeire hivatkozva. Az amerikai Fortune magazin éves bevétel alapján öszszeállított globális rangsorának élmezőnyét felmérő tanulmány szerint a vállalatvezetők többsége elismeri, hogy nem tud hatékonyan lépést tartani a változásokkal. A GFF legfontosabb támogatójának számító amerikai gyökerű Unisys a felmérés alapján hangsúlyozta, hogy a cégnek elsősorban a technológiai fejlődés következményeként állandó változásban kell lennie.
Erre utal, hogy a Unisys elsősorban hardvergyártóként indult, de Kelet-Európán belül bevételének 75 százalékát ma már szolgáltatásokból szerzi - mondta Kurt Plattner, a cég regionális igazgatója. A társaság a GFF adatgyűjtései alapján készült felmérésekből próbálja előre modellezni a várható piaci változásokat.
A világ vezető jövőkutató szakembereitől és piaci elemzőitől kapott válaszokat összegezve a GFF úgy véli, hogy azok a "felelősségteljes kapitalizmus" kialakulására számítanak a következő öt évben. Ennek alapján a piacra lépést a kormányzatok alapvetően nem fogják korlátozni, feladatuk egyre inkább a játékszabályok feletti őrködés lesz. A folyamat fel fogja erősíteni az iparágakon belüli konszolidációs hullámot, és mindenhol néhány nagyméretű szolgáltatótársaság fogja birtokolni a piac meghatározó részét. Ezek a nagy vállalati szervezetek nem a hagyományos értelemben vett modell szerint fognak működni, hanem a beszállítók, a szerződéses partnerek és más szövetséges cégek hálózatainak összefogóiként.
Az üzleti életben a mainál is sokkal nagyobb szerepet kapnak az ügyfelek igényei, a cégek ennek megfelelően teljesen át fogják alakítani működésüket. A társaságok és márkák iránt tanúsított vásárlói, illetve előfizetői hűség a minimálisra fog csökkenni, a szolgáltatócégek közötti váltás mindennapossá válik.
A szakemberek a technológiai fejlődés legfőbb hátulütőjeként értékelik, hogy a fogyasztók az automatizált, személytelen piactereket várhatóan egyre zavaróbbnak tartják majd. Véleményük szerint a második legnagyobb problémát az elektronikus bűnözés jelenti, mely beszűkíti a fogyasztók személyes adatainak kezelési lehetőségeit. Az üzleti szféra arra számít, hogy a következő években a kormányzatok erős szabályozói védelem alá helyezik a fogyasztók személyes adatait, melyeket kizárólag csak akkor lehet majd felhasználni, ha arra külön engedélyt adnak. Meglehetősen borúlátók a jövőkutatók az online reklámozási lehetőségeket tekintve is, ennek jövőbeni fejlődését szerintük gátolni fogja, hogy a fogyasztók minden lehetséges eszközt bevetnek a hirdetések elkerülése érdekében.
A jövőt taglaló kérdésekre adott válaszok közül kiemelkedik, hogy a megkérdezettek 64 százaléka úgy véli, a fogyasztók nem az interneten vagy a mobiltelefonon keresztül, hanem a hagyományos ügyfélszolgálati irodákban fogják intézni üzleti ügyeiket. A válaszadók 53 százaléka szerint az összetettebb vásárlásoknál nem fognak automatizált szoftvereket felhasználni. Nagy az egyetértés abban is, hogy az online marketingüzeneteket a célközönség szűrni és ha kell, blokkolni fogja. (TZ)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.