BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem kell elkapkodni a generációváltást

Jövetele a múlt év elejétől jelentős stílusváltást hozott a Vodafone magyarországi marketing- és reklámpolitikájában. Graeme Millar, az itteni leányvállalat skóciai születésű marketingigazgatója úgy látja, a magyar mobilfelhasználók nagyra becsülik az ár-érték arányt.

>> Karrierjének eddigi állomásait figyelve nem mondható, hogy az egy életpálya - egy munkahely elvét követné?

- Örökmozgó vagyok, három-négy évnél többet nem nagyon töltök egy földrajzi helyen. Éltem már Skóciában, Angliában, Amerikában, Franciaországban. Első munkahelyemen, a brit 3i kockázatitőke-társaságnál jó alapot szereztem a vállalati pénzügyek tanulmányozásához. A kilencvenes évek elején csatlakoztam a mobilágazathoz, a készülékgyártó Motorola angliai üzemében kezdtem dolgozni. Az elején, mint a kezdők általában, amolyan kávéfőzés, fénymásolás jellegű feladatokat kaptam, később már termékmarketinggel, árazási kérdésekkel foglalkozhattam. Néhány évig betekintést nyerhettem az amerikai cég floridai részlegénél folyó munkába is.

Aztán a Vodafone jó állást kínált nekem ismét Angliában. Emlékszem, december végén érkeztem meg a forró Miamiból a fagypont körüli Angliába, s az első gondolatom rögtön az volt, vajon jól választottam-e? Döntésem végül is jónak bizonyult, hiszen úgy látom, a piac érettebbé válásával izgalmasabb kihívás egy mobilszolgáltatónál dolgozni.

>> Megérkezése óta a piaci sze-replők megítélése szerint drasztikusan megváltoztak a cég marketing- és reklámkampányai, előbbiek célratörőbbek, utóbbiak meghökkentőek, sőt bizonyos esetekben irritálóak.

- Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen a szerepem ideérkezésemtől fogva arra koncentrálódik, hogy bátorítsam az itteni csapatot: úgy folytassák a munkát, mint korábban. Nem érzem úgy, hogy felforgattam volna az itteni marketingosztály életét. Az elmúlt 12 hónap alatt ugyanazokkal az emberekkel is dolgozom. Egy biztos, hogy a cég külső és belső körülményekre egyaránt visszavezethetően nincs könnyű helyzetben. A versenytársak okozta nehézségek mellett mi magunk is elkövettünk hibákat. Megérkezésem ráadásul egybeesett a piac számos területén akkoriban felmerülő hogyan továbbal.

Tudni kell, hogy a magyarországi mobilpiac rohamos léptekkel válik éretté. Már nincs nagy lehetőség a terjeszkedésre az új előfizetők körében. Már abban is kételkedem, hogy a piac valóban 6,8 millió kártyát tart életben. Önmagában ez a mutató sem áll egyenes arányban a költési hajlandósággal. A Vodafone németországi feltöltőkártyás ügyfelei fejenként és havonta kevesebb forgalmat generálnak, mint a magyarországiak. Igaz, a német leányvállalat bevétele nem hasonlítható össze az ittenivel, hiszen ott 22-23 millió ügyfelünk van.

>> A Vodafone vezetői többször is kifogásolták a jelenlegi törvényi szabályozás mobilpiaccal kapcsolatos semlegességét. Kívánnak-e ez ügyben lépéseket tenni a hírközlési törvény esedékes módosítása kapcsán?

- A szabályozási kérdések nem hozzám tartoznak. Egy azonban biztos, hogy ha bárki a piaci erejét ellenünkben akarja érvényesíteni, bírósághoz fordulunk. Ugyanakkor elég nagyok vagyunk ahhoz, hogy kisebb ügyeket egyéb módon oldjunk meg.

A mostani helyzetben egyébként három dolgot tehetünk: megpróbáljuk elhitetni az erre különösen érzékeny magyar fogyasztókkal, hogy a legjobb ár-érték arányt nyújtjuk. Ezt szolgálja a mostani árgarancia, vagyis a 2004-ig árbefagyasztást ígérő kampányunk is. A második, hogy beruházunk a hálózat további tökéletesítésébe, amely már ma is 97 százalék feletti országos lefedettséget jelent. A harmadik, hogy attraktív szolgáltatásokat kínálunk. Tavaly ez utóbbi téren még meglehetős hátrányban voltunk, mára úgy gondolom, hogy számos területen jobbak vagyunk.

>> Biztos abban, hogy csupán az olcsóbb tarifákkal átcsábíthatók az ügyfelek?

- A csábítás trükkje valóban nem csak az árkérdésben lelhető fel, hiszen tapasztalataim szerint a magyar ügyfelek nagyon szkeptikusak. Önmagában arra az ígéretre, hogy olcsóbbak lesznek a tarifáink, még nem jönnének hozzánk, sokkal inkább, ha azt mondjuk, tartósak lesznek az alacsony tarifák.

>> És a támogatott készülékek? A Vodafone vezetése korábban azt mondta, hogy fel kíván hagyni a nagyon sokba kerülő készülékfinanszírozással, a tények azonban ma mégsem ezt mutatják.

- Egy biztos, mindennek ára van. A készüléktámogatás óriási csapda, hiszen igaz, hogy az ügyfél olcsóbban jut a telefonhoz, de akkor a szolgáltatónak más módon kell beszednie a különbözetet, amire legkézenfekvőbb eszköznek a tarifa ígérkezik.

Valóban, mi is folytatjuk még a támogatást, de a jövőben már egyre kevésbé, mert úgy gondoljuk, hogy az előfizetőnek inkább az olcsóbb hívás kell. A készülékhez jutás terheinek enyhítésére bevezetjük a részletre vásárlás lehetőségét. Ez történik a mostani akciónkban, ahol az új multimédiás szolgáltatással együtt bevezetett Vodafone márkájú készülékhez hathavi részlettel juthatnak hozzá az előfizetők.

>> Miből finanszírozza a cég az egyre nagyobb marketingköltségeket? A legutóbbi, úgy tudom, félmilliárd forintot emészt fel.

- A Vodafone Hungary önálló cég, itteni terjeszkedését több száz millió eurós hitel segíti. Visszafizetését, ha csődbe jutna, rajta kéne, nem pedig a Vodafone-csoporton számon kérni. Az említett kampány költségeit, annak ellenére, hogy indítását csoportszinten határozták el, minden egységnek magának kell kigazdálkodnia.

>> Ön folyton Vodafone Hungaryként említi a magyar céget, holott hivatalosan a nem túl sokatmondó VRAM Rt.-ként van bejegyezve. Szándékoznak e közkeletűbb elnevezésre átkeresztelni?

- Erre megint csak nem én vagyok az illetékes válaszolni, de a kérdés felfogható máshogy is. Fogadjuk el a nemzetközi gyakorlatot, hogy számos cég az üzleti életben más kereskedelmi elnevezést használ, mint amilyen néven ténylegesen be van jegyezve. Legyen így ez a Vodafone Hungary esetében is.

>> Beszéljünk az új generációról. Hogyan készül itthon a cég a harmadik "bejövetelére"?

- A hálózatunkat felkészítjük ennek is a fogadására, de azt gondolom, nem kell elkapkodni a generációváltást. Hiszen ezen a piacon alig több mint egy évtizede az ügyfelek még éveket áldoztak az életükből a várva várt vezetékes vonal megszerzésére. Érdemes várni addig, amíg helyi szinten is megteremtődnek az igények a legújabb szolgáltatásokra. E téren üdvözlendő, hogy a kormány sem erőlteti a harmadik generációs licenc kérdését. Az előfizetőt egyébként nem is a mögöttes technológia érdekli igazán, sokkal inkább az, hogy milyen az adott szolgáltatás minősége. A mostani generáció sávszélessége még nem elegendő a vezetékes feltárcsázásos hozzáférésnél megszokott gyorsasághoz, de ha generációt váltunk, a mostani szélessávúakhoz hasonlóan gyors lehet a mobilletöltés is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.