BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cserét halogató cégek

Aggódik a számítógéppiac idei növekedési lehetőségeinek elmaradása miatt a Forrester Research elemzője. Számításai szerint a hardverszállítók több mint 10 milliárd dolláros megrendeléstől esnek el amiatt, hogy a cégek halogatják a géppark cseréjét, korszerűsítését.

A világ számítógéppiaca 12 milliárd dolláros megrendelésállománytól eshet el, ha a vállalatok halogatják gépparkjuk korszerűsítését. A cégvezetők többsége pedig a világpiac gyengélkedése és a hardveres technikai újdonságok viszonylagosan csekély hatékonyságnövelő ereje miatt jelenleg igyekszik elodázni a cég személyi számítógépeinek cseréjét. Ted Schadler, a Forrester Research elemzője szerint azonban ezen vezetők egy szempontot általában figyelmen kívül hagynak: a boldog PC-használó hatékonyabb. Érvelése szerint a vállalat hatékonyságnövelésének ugyanis két elméleti módszere van, az eszközök korszerűsítése és a munkaidő-ráfordítás növelése. A korszerűbb személyi számítógép tehát "két legyet üt egy csapásra". Az új gép általában gyorsabb, koszerűbb programok futtatását teszi lehetővé és pusztán újszerűségével, korszerűbb vonalaival, felfedezésre váró tulajdonságaival a munkatársakat a tapasztalatok szerint aktívabb munkavégzésre is sarkallja. Az ilyen módon is motivált dolgozó jellemzően rövidebb idő alatt végzi munkáját, és több időt is hajlandó eltölteni a gép előtt. Ezáltal kisebb létszámmal is elvégezhető egy adott feladat, ami így közgazdasági számításokkal is jól igazolható módon megtérülő befektetéssé teszi a PC-park megújítását - fogalmaz a Forrester Research elhúzódó hardverpiaci recesszióban különösen figyelemfelkeltő beszámolója. A piaci trendeket figyelő tanácsadó cég ilyen fejlesztési lehetőséget lát például a hagyományos asztali komputerek hordozható személyi számítógépre való lecserélésében. E téren az új generációs termékek ugyanis kisebbek és gyorsabbak is elődeiknél, így

az alkalmazottakat elkísérhetik egész napjukon, ezáltal adva lehetőséget az egyes feladatok legalkalmasabb időben való elvégzésére és a munkaidő egész napra való kinyújtására. A gépek hálózatra fűzése e téren a hatékonyságot tovább képes növelni. Ha tehát a vállalat pénzügyi vezetői figyelembe veszik a dolgozó személyi számítógépéhez fűződő viszonyát, a hardvervásárlás sokkal inkább valódi beruházásnak, semmint "muszáj"-költésnek tűnik. Az ezzel járó mintegy ezerdolláros amortizáció csupán tört része annak, amekkora haszon előállítható általa, és a dolgozó javadalmazásához mérten is kisebb kiadásnak tűnik.

A tisztánlátás érdekében a Forrester Research a jellemző vállalati ellenérveket is számba veszi. Ezek szerint a legtöbb vállalatvezető véleménye szerint a jelenleg használt hardver bőven elég a rajta futtatott alkalmazásokhoz. "Egy Pentium hármas, 800 megabájtos gép ugyan mivel lenne korszerűtlenebb, mint egy Pentium négyes, 1,4 gigás? Ráadásul a szoftverek fejlesztése sem kíván jelentősen nagyobb kapacitást egy normál irodai alkalmazás mellett, arról nem is beszélve, hogy az újabb verziók már aligha teszik hatékonyabbá az irodai folyamatokat. Ugyan mitől lehetne a Word 2002-n gyorsabban dolgozni, mint a Word 95-ön ?" - idézi a tanulmány a kétkedőket.

A valós dilemmák között a Forrester Research új marketingszemléletet ajánl a hardvergyártók figyelmébe. A DaimlerChrysler és a GM példáját idézi, tapasztalata szerint a két neves autókonszernnél folyó életstílus-marketing ugyanis megoldást hozhat a vásárlói érdektelenséggel küzdő nagy számítógépgyártók számára. A személyi számítógép ugyanis - akár egy autó - a munkavállaló személyiségének részévé válhat, és így nagyobb ragaszkodás érhető el általa. Ennek jegyében a potenciális vevőket nem egységes felhasználóként, hanem életstílusuknak megfelelően külön csoportosítva kellene kezelni. Egy karrierorientált menedzser például másfajta PC-t kíván, mint családorientált műszaki kollégája. A szürke dobozoktól való elmozdulás és néhány designelem bevezetése ugyan már ilyen irányú változtatást sejtet, de a jövőben a személyiségeknek megfelelő karakterjegyek kihangsúlyozása minden bizonnyal nagyobb súlyt kell hogy kapjon. E stílusjegyeket rendszerezni és egységes keretbe kell foglalni, így megszívlelendő lehet a nagy gyárak számára, hogy marketinges munkatársaikat esetleg tudatosan a napi fogyasztási cikkek gyártóitól, vagy éppen az autógyáraktól csábítsák át. A Forrester Research szerint az Apple újszerű megközelítésével, stílusteremtő termékeivel sikerrel indult már el ebbe az irányba. A fogyasztói elégedettség, a piaci siker tehát itt nem csak az eladási statisztikák javulásában érhető tetten; mindenképpen ígéretes az is, ha a vásárló irodájában beszédtémává válik az általa használt számítógép megjelenése.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.