BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fontos a személyes kapcsolat

A magyar vállalati közép- és felső vezetők 33 százaléka legalább havonta egyszer vesz részt nemzetközi utazással is járó üzleti megbeszélésen és 43,2 százalékuk utazásai több mint felét bonyolítja repülővel. Üzleti kultúránkban az utazással is járó kapcsolattartás magasan vezet az olyan alternatív kommunikációs eszközök használatával szemben, amelyek a személyes kontaktus helyettesítésére irányulnak - derül ki abból a felmérésből, amelyet a British Airways és a Boss Magazin készített 300 üzleti utazó körében az idén februárban.

A Világgazdaságnak eljuttatott, előzetes adatokat tartalmazó összefoglaló szerint a legtöbb magyar üzleti utazó a szolgáltatási és az ipari szektor vállalatainak vagy produktumainak képviseletében utazik külföldre, elsősorban Németországba, Angliába, Franciaországba, valamint az Egyesült Államokba.

Az utazások hátterében több ok húzódik meg. A felmérésben megkérdezett üzleti utazók 40,8 százaléka a személyes találkozók hozzáadott értékét, 34,3 százalékuk a megbeszélések témájának komplexitását, 13,4 százaléka az üzlet stratégiai fontosságát nevezte meg utazása indokaként, míg csupán 6,8 százaléka jelölt meg olyan okot, amely a tárgyalás bizalmassága miatt teszi szükségessé a határokon való átkelést az adott pozícióban.

A pozíció, a vállalaton belüli hierarchiában való elhelyezkedés természetesen hatással van az utazások gyakoriságára is. Érdekes jelenség ugyanakkor, hogy a vállalatokon belül nem a topmenedzsment vagy a tulajdonosok utaznak a legtöbbet. A havonta legalább egy, utazással járó megbeszélésen a felmérésben megkérdezett középvezetők több mint 40 százaléka, míg a felső vezetőknek csupán egynegyede vesz részt. Az utazási gyakoriságot a vállalat mérete is jelentősen befolyásolja. E tekintetben szembetűnő, hogy az utazást mint üzleti kapcsolattartási módszert elsősorban a kis cégek, valamint a nagyvállalatok használják a leggyakrabban. Ez a tendencia mind a vállalatok összárbevételének alakulása, mind pedig alkalmazotti létszáma tekintetében megfigyelhető.

Bár korunk üzleti döntéshozói a technika legkorszerűbb vívmányával felszerelt irodákban végezhetik munkájukat, a személyes találkozás előnyeit ezek az eszközök egyáltalán nem vagy csak nehezen pótolhatják - mondta Tuboly József, a British Airways Hungary kereskedelmi és marketingigazgatója. Szakértői elemzések szerint a nem megfelelő üzleti kommunikáció jelentős hatékonyságveszteséget és többmilliárdos anyagi károkat okoz a magyar gazdaságban - fűzte hozzá Sólyom Balázs, a Boss Magazin főszerkesztője.

Ezen üzleti találkozók közel egyötödére, közép- és felső vezetők esetében pedig akár egyharmadára is az ország határain kívül kerül sor.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.