BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

It-eszközök új értékesítési csatornákon

Nem az informatikai eszközök iránti igényben, hanem az erre elkölthető jövedelem nagyságában lát lényeges különbséget Európa keleti és nyugati fele között Giles Davidson, a Hewlett-Packard (HP) fogyasztói üzletágának igazgatója abban a régióban, ahová a cég a fúziót követően Magyarországot is sorolja. Az igazgató első ízben járt a közelmúltban Magyarországon.



>> Önnek mint a végfelhasználói termékekért felelős vezetőnek kedvére szóló előrejelzés hangzott el a napokban a hannoveri CeBIT-en. Szakértők szerint az infokommunikációs piac idei fő hajtómotorja a fogyasztói oldal lesz, és nem a vállalati. Ön is így látja?



- Kétségtelen, hogy a gyártók egy jelentős része valóban nagy felhajtóerőt tulajdonít ma már az úgynevezett fogyasztói piacnak. Ezt főként a digitális otthon koncepció egyre nagyobb mérvű terjedésének tulajdonítják, amelynek révén az emberek mindennapjainak alapvető részévé válnak az elektronikai ipar újdonságai. A piaci fejleményekkel kapcsolatban azért is lennék óvatos, mert még eléggé az év elején vagyunk, az első három hónap alapján nehéz ennyire konkrét következtetéseket levonni az esztendő egészére. Ettől függetlenül a HP maga is számos új termékkel célozza meg már az év első felében a lakossági végfelhasználókat.



>> A digitális otthon koncepció előretörésével változik-e jelentősebben a cég stratégiája ezzel a szektorral kapcsolatban?



- Mi nem most csodálkozunk rá erre a piaci szegmensre, az ezt megcélozni kívánt termékeink már többéves fejlesztés eredményei. Ha valaki mégis azt látja, hogy az adott fogyasztói termék piacra dobásával az eredeti tervhez képest késésben lennénk, ennek nincs más oka, mint hogy utólag úgy ítéljük meg: a tervezett időpont mégsem a legjobb a bevezetésre.



>> Van-e lényeges különbség a fogyasztói termékek európai piacán a kontinens keleti és nyugati része között?



- Tapasztalataim szerint nincs jelentős eltérés, már ami a termékek iránti igényt illeti, a lényeges különbség az erre elkölthető jövedelem nagyságában leledzik. Nem is jellemző ránk, hogy másfajta termékportfólióval jelentkeznénk Európában az egyik vagy a másik földrajzi területen. Magyarország ilyen szempontból az ígéretesebb piacok közé sorolódik, hiszen a jövedelmek itt majd igazodnak a nyugati szinthez, így több lesz az elkölthető pénz is.



>> Mi a véleménye arról, hogy az informatika egyre gyorsabban tör utat eszközei értékesítését illetően a hipermarketekben is?



- Természetesnek tűnik minden olyan országban, ahol megjelennek a nagy kiskereskedelmi láncok, nemcsak az elektronikai profilúak, mint a Media Markt vagy az Electroworld, hanem a hipermarketek, Auchan, Tesco, Cora stb. A HP együttműködésre törekszik ezekkel a hálózatokkal. Ez a fajta értékesítési csatorna azért jó, mert közelebb hozza termékeinkhez a vásárlókat, jobban, mint a hagyományos szakkiskereskedések. Amire a cégünknek oda kell figyelnie, hogy alaposan végigkísérje azt a folyamatot, aminek során a vevő először csak felfigyel a termékünkre, a következő alkalommal már megfogalmazódik benne a vásárlás iránti igény, ha pedig megveszi, szakértő magyarázatot vár el arra vonatkozóan, hogyan tudja azt a leghatékonyabban használni.



>> Nem tart-e attól, hogy ez ha-sonló - a gyártók szempontjából nem igazán kívánatos - változáshoz vezet a kereskedelmi szerkezet átalakulásában, mint ami bekövetkezett a háztartási készülékek piacán, ahol lényegében eltűnnek a szakkereskedések?



- Igen, ez a trend megfigyelhető lesz ezen a piacon is, Oda kell vinnünk a termékeket, ahol a fogyasztó meg szeretné azt vásárolni.



>> Hisz abban, hogy a fogyasztó szakszerű információkhoz juthat olyan kereskedelmi egységben is, ahol annyi mindenféle dolgot árusítanak? Vagy amíg még léteznek szakkereskedések, a fogyasztó ott szerzi be a szakmai információkat, azután elmegy a hipermarketbe olcsóbban beszerezni a szóban forgó informatikai eszközt?



- Bízunk abban, hogy a jövőben is lesznek olyan vásárlók, akik hajlandóak többet fizetni a termékért, ha azt szakmailag hozzáértők közreműködésével vehetik meg. Nagyobb is a bizalmuk az ilyen helyek iránt. A mi felméréseink is azt igazolják, hogy nem egységes a fogyasztók hozzáállása.



>> A néhány éve még ritka drága eszközöknek számító elektronikus szervezőket, diktafonokat, digitális kamerákat elterjedtségük miatt is a köznyelv ma már csak elektronikai kütyüknek hívja. Mi ezen eszközök helye a HP termékstratégiájában?



- Azért én biztosan nem hívnám kütyüknek ezeket az eszközöket, sőt, még játékoknak sem. Noha ma még nem lehet létszükségleti tárgynak nevezni ezeket, de egyre nagyobb mértékben részeivé válnak a mindennapi életnek. Ráadásul mindegyik más-más igényt elégíthet ki, még egy termékkategórián belül is. Ezért nem baj az, hogy annyian vannak a piacon. Komolyan kell vennünk ezt a területet is, hiszen hatalmas fejlődés előtt áll. Sőt, azon a termékterületen, ahol eddig is nagyon erősek voltunk, vagyis a nyomtatók piacán ugyancsak komoly kutatás-fejlesztést folytatunk az otthoni használat erősítésében. A digitális kamerák mellett egyre nagyobb választékban jelennek meg a házi fotónyomtatók.



>> Ez alapjaiban változtathatja meg a fotóipart is, aminek ott biztos nem nagyon örülnek?



- Itt is azt tudom mondani, hogy a fogyasztói magatartás nem egységes. Lehet, hogy ott van a fotónyomtatónk már számos lakásban is, de ez nem jelenti azt, hogy az embereknek nem lesz szükségük a profi fotókidolgozásra.



>> Végül beszéljünk a cég egyik

jövőbeni potenciális slágertermékéről, a tábla PC-ről. Ön szerint hogy lehet feloldani a tyúk-tojás problémát, vagyis azt, hogy a kisebb piacokon a termék lokalizált változata csak akkor készülhet el, ha ígéretesnek látszik az adott piac? A termék jellegéből kiindulva ígéretes viszont csak akkor lehet, ha már helyi nyelven ér.



- Ebben teljesen igaza van. A probléma megoldásán együtt dolgozunk a Microsofttal. Ugyanakkor azt is el kell fogadni, hogy mivel a lokalizáció is pénzbe kerül, sőt, nem is kevésbé körültekintőnek kell lennünk, hogy van-e már adott piacon akkora vásárlóerő, amiért érdemes a feladatot megoldani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.