BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszintű ERP-rendszerek

A nemzetközi cégeknek érdemes fontolóra venniük az integrált vállalatirányítási rendszerek (ERP) kétszintű megoldásának alkalmazását, ha valódi költségelőnyöket szeretnének elérni, és hatékonyabb rendszert használnának - ezt tanácsolja az üzleti szoftverelemző Dennis Keeling által készített tanulmány. Megállapítja: a költségcsökkentés legfontosabb tényezője a termékbevezetés egységesítése a vállalati szintű alkalmazási sablon és a gyártóilag biztosított többnyelvű és helyi szabályokat ismerő eszköz segítségével - szemben az ad hoc, személyre szabott megoldással.

Keeling szerint a megvalósítás átlagos költsége szervezetenként változik a bevezetési irányelvektől függően. A tanulmány kimutatja, hogy az elemző által a Tier 1 kategóriába tartozó rendszerek - amelyeket például a SAP kínál - teljes üzembe helyezésének átlagos költsége - hardverrel, szoftverrel, konzultációval és képzéssel együtt - felhasználónként 15-30 ezer euró közé esik. Ezt összeveti egy a kisebb vállalatok igényét kielégítő Scala Tier 2-es rendszerével, ami felhasználónként 2-8 ezer euróba kerül.

A tanulmány azt igyekszik igazolni, hogy a Tier 1 rendszerek megfelelnek a központosított funkciók és a nagyszámú felhasználó összetett igényének, ám a távoli országok fiók- vagy értékesítési irodáinak kevésbé összetett, viszont speciális helyi igényeinek kezelésére nem jelentenek ideális megoldást. Figyelembe véve a Tier 1 rendszerek bevezetésének és folyamatos támogatásának összköltségét, az a tény, hogy a Tier 2 rendszerek helyi költségei kézben tarthatók egy helyi partner segítségével is, komoly érv a kétszintű stratégia alkalmazása mellett - állapítja meg Keeling.

A SAP a felméréssel teljesen egyetért, megállapításai a piaci helyzetet és igényeit jól tükrözik. Az elemzés azonban nem vette figyelembe, hogy a SAP már a múlt év elején bejelentette a Smart Business Solution kezdeményezést, amely két termékcsoportjával éppen a Tier 2-megoldásoknak felel meg - jegyezte meg lapunk érdeklődésére Török János, a SAP Magyarország Kft. kis- és középvállalatokért felelős regionális üzletfejlesztési igazgatója.

A mySAP All-in-One az összetett üzleti folyamatokkal rendelkező közepes vállalatok számára ajánl a mySAP Business Suite-on alapuló előre konfigurált iparág-specifikus megoldásokat. A szoftver ára és a bevezetés költségei (átlagosan 100 tanácsadói nap) megfelelnek a középvállalatok által a korszerű ERP rendszerekre szánt büdzsének. Teljes üzembe helyezési költsége felhasználónként 6-8000 euróba kerül, így versenyképes a felmérésben említett nagyobb Tier 2 rendszerekkel. Magyarországon már több mint 30 ilyen megoldás fut.

A kkv-k alsóbb szegmensében elhelyezkedő vállalatok számára is fejlesztett gyorsan bevezethető és könnyen használható rendszert az SAP, ami a kisebb leányvállalatok, beszállítók, értékesítőhálózatok igényeinek figyelembevételével, előre kiépített módon csatlakoztatható a központi mySAP Business Suite rendszerhez. Felhasználónkénti teljes üzembehelyezési költsége 2-3000 euró körül van, bevezetéséhez csak 10-15 tanácsadói napra van szükség.

Azon nem szabad csodálkozni, ha egy komplettebb és jobb alkalmazás valamivel drágább is. Azonban a komplettebb és komplexebb felől az egyszerűbb és kezelhetőbb irányába könynyebb haladni, mint fordítva. Ezt használják ki a Tier 1-szállítók.

Meggyőződésünk szerint az árkülönbség azonban a kis- és középvállalatoknak jóval kevesebb, mint a tanulmányban említett arány. A Tier 1-szállítók egyre jobban értik és ismerik a kis- és középvállalati piacot, így egyre jobb árakon tudják kínálni ERP-rendszereiket. Az Oracle-nél is jól látható ez a tanulási folyamat - emelte ki Ambrus Zsolt, a cég magyarországi leányvállalatának illetékes igazgatója.

Még egy dolgot fontos kiemelni: az üzembe helyezés ára egy négyéves üzemeltetési időszakot figyelembe véve a költségek mintegy felét teszi ki, tízéves használat esetén pedig még talán a negyedét sem, így egyszerűen az üzembehelyezési költség alapján dönteni súlyos hiba. Figyelembe kell venni azt is, hogy egy tízéves távlatban a szállító vajon még a piacon lesz-e, jönnek-e az újabb verziók, melyek az új igényeket is tartalmazzák, szakembert találunk-e az üzemeltetéséhez, mennyibe is kerül a karbantartás, a verzióváltás és így tovább. Hiszen nem szabad elfelejteni: az ERP-rendszerről szóló döntés nagyon sokáig elkíséri a vállalatot. A szállító stabilitása és kilátása különösen fontos, hiszen az ERP-szállítói piac erőteljesen konszolidálódik (és koncentrálódik), amit csődök és bajba jutott vállalatok sora is jelez.

A kettős szintű vállalatirányítási rendszer alkalmazása Magyarországon is aktuális. Az üzleti célú informatikai szükségletek terén egyébként egyre kisebb a különbség a legfejlettebb nemzetközi régiók és Magyarország között, így a nemzetközi felmérés eredményei hazánkra is érvényese k- mondta lapunk érdeklődésére Kiss Judit, a Scala magyarországi ügyvezető igazgatója. A Scala rendszere egy évtizede veszi figyelembe a magyar felhasználói igényeket, így elmondható róla, hogy egyszerre globális és lokális megoldás - tette hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.