BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Multik a hazai oktatásban

Az informatikai cégek egy gyorsan fejlődő, ígéretes és többnyire stabil nyereséget hozó iparágat képviselnek, így önmagában is kézenfekvő, hogy társadalmi szerepvállalásuk jelentős legyen. Az oktatás, képzés és esélyteremtés érdekében tett lépéseik van, hogy nemes gesztusnak, van, hogy előrelátó, bölcs befektetésnek tűnnek. Elég, ha csak egy elmaradott térség általános iskolájának juttatott számítógépek esetét vetjük össze a jövő szoftveres szakembereivé váló egyetemistáknak adott ingyenes szoftvercsomaggal, amely érdemi költséget nem, inkább csak elmaradt hasznot jelenthet a vállalatnak. Minden ilyen lépésnek azonban megvan a maga értéke, hiszen az információs társadalomban ember, tudás és vállalat minden korábbinál szorosabban egymásra van utalva.

Az oktatási szféra és a cégek között létrejövő kapcsolat tehát éppen az igények sokfélesége

miatt igen szövevényes és sokrétű lehet. Gyakori, hogy a támogatás egy intézménynek szól, de van, hogy egyes kiválasztott oktatókat vagy diákokat honorálnak. Sőt, számos példa akad arra is, hogy a vállalatok állami oktatási rendszeren kívüli elemeket támogatnak, gondolhatunk itt előadás-sorozatokra, tanulmányi versenyekre, pályázatok kiírására vagy internetes oktatási tartalmak és megoldások ingyenesen hozzáférhetővé tételére.

A támogatás formája is igen sokféle lehet. Lehet kisebb-nagyobb készpénzes juttatás, gyakori azonban, hogy a cég saját termékét adja ajándékba, ez ugyanis költséghatékony formája az adományozásnak, ráadásul a kedvezményezett körnek lehetősége nyílik az adott márka közelebbi megismerésére.

A számos kínálkozó lehetőség bemutatására érdemes néhány közelmúltbeli példát megemlíteni.

Az egyetemi közegből kinőtt Sun Microsystems (Sun, azaz Stanford University Network) Java szakértői központjainak felállítását teljesen saját költségén végezte, célja ugyanis, hogy a hazai egyetemek diákjai számára elérhetővé váljon a világ egyik legelterjedtebb, bárki számára hozzáférhető, nyílt internetes programozási nyelve. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BMGE) után ilyen központot nyitottak tavaly év végén a szombathelyi ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatóriumban is. A korszerű szerver, tizenkét munkaállomás és a telepített szoftverek értéke mintegy tízmillió forint, a Sun Microsystems az elmúlt két évben 200 millió forintos adományt és további, 300 millió forintnak megfelelő kedvezményt nyújtott.

A Nokia is hasonló úton jár, a BMGE-vel való többéves együttműködése elemeként éppen az elmúlt napokban adott át két darab vezeték nélküli helyi hálózati (WLAN) hozzáférési pontot az egyetem villamosmérnöki és informatikai karának. A jövő technikájának számító ezen megoldás sokban segíti a hallgatók naprakész képzését. A Nokia mindemellett ösztöndíjakkal is folyamatosan segíti a hallgatókat.

A mobilkommunikáció terén szintén meghatározó Ericsson számos laboratórium felállításával segíti a hazai felsőoktatást, a kutatás-fejlesztési programokba való bevonás által pedig az oktatók és doktoranduszok valós piaci projektekben szerezhetnek tapasztalatot, s nem utolsósorban fizetésük, valamint ösztöndíjuk is kiegészül. A négy egyetemmel ápolt szoros együttműködés 200 felsőoktatási hallgatóval és 90 PhD-diákkal való kapcsolatot jelent. A virtuális kutatási centrumok, közös fejlesztési programok támogatása mellett a cég szakemberei előadásokat is tartanak, sőt lehetőséget biztosítanak a szakdolgozatokhoz szükséges konzultációra is.

Az oktatás alsóbb szintjein a skandináv cég a tehetséggondozásban és a reáltudományok népszerűsítésében jeleskedő tanárokat díjazza, de adományaiból rehabilitációs iskolák, fogyatékos gyermekeket segítő alapítványok, családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok is részesednek.

A hazai informatikai piac további jelentős adakozójának a Compaqot nemrég integráló Hewlett-Packard számít. A cég az ELTE-nek és a BMGE-nek két szuperszámítógépet ajándékozott, amelyek együttes értéke eléri az egymilliárd forintot. Hasonló összeget költött továbbá 25 korszerű szerver pályázat útján ingyen történő, egyetemek közötti kiosztására. Számos felsőoktatási intézmény juthatott jelképes összegért a cég szoftvereihez, ők is gondoskodtak kutatói-oktatói ösztöndíjakról, nonprofit jelleggel pedig már évekkel ezelőtt felállították fontos partnerükkel, a Ciscóval a Cisco Hálózati Akadémiát, ahol webalapú oktatási anyagokhoz több ezer diák férhet hozzá.

A világcég a közép- és alsófokú oktatásban is letette a névjegyét, matematikai versenyeket, iskolai szaklapokat támogat, havonta osztályokat lát vendégül a cég székházában, és természetesen jelentős eszközadományokra is sor kerül.

Az IBM is törekszik felsőoktatási szerepvállalásra. Öt műszaki egyetem számára összesen 200 ingyenes oktatási licencet adományozott. Ezek tervező rendszerek használatára vonatkoznak, együttes ipari értékük egymilliárd forint feletti. Az amerikai óriáscég az oktatók képzését is vállalta, sőt, a hallgatói érdeklődés felkeltése érdekében tanulmányi versenyt is hirdetett. A Veszprémi Egyetemmel kötött megállapodás értelmében pedig elektromos kereskedelmi megoldások fejlesztését segíti, ennek első eredményeként az idén januárban hallgatói és oktatói együttműködésben megszületett mintaanyag jelleggel az e-Balaton weboldal.

Az Axelero is megtalálta a felsőoktatásban az együttműködésre a lehetőséget. A BMGE-n kétmillió forintos ösztöndíjat alapított, illetve támogatja a szociológiai tanszék munkáját. A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemen "Internet Gazdaság" címmel szintén kutatói ösztöndíjat hozott létre, és négyéves támogatást ígért a marketing tanszék számára. Viszonzásként a BMGE esetében a vállalati dolgozók továbbképzési lehetőségének a biztosítását, a BKÁE esetében pedig a naprakész egyetemi tudás cégvezetésnek való átadását kérték.

A hazai internetszolgáltatói piacon egyértelműen vezető pozícióban lévő Axelero a múlt év végén kétmillió forintos támogatást nyújtott a Mozgáskorlátozottak Egyesületének Országos Szövetségének, és további egymilliós adományt juttatott a Mozgásjavító Általános Iskola és Diákotthonnak. A támogatást a szervezetek infrastrukturális fejlesztésre, az internetes hozzáférés megteremtésére és oktatásfejlesztésre fordítják. Nyugati példák alapján remélhető ugyanis, hogy az internet mint munkaeszköz jelentősen javítani tudja a mozgáskorlátozottak munkához jutási esélyeit és így életkörülményeit. A 180 ezer aktív tagot számláló egyesület reménykedve tekint az amerikai példára, ott ugyanis sorstársaik felének, a vakok és gyengénlátók között pedig hatvan százaléknak van már személyi számítógépe. Siketek és nagyothallók körében ez az arány eléri a hetven százalékot. A távmunka által így e körben is közel az országos átlagot tükrözi már a foglalkoztatottsági arány.

Kulcskérdés tehát, hogy mikor érheti el Magyarországon a távmunkában foglalkoztatottak aránya a nyugati államokban mért hatszázalékos szintet.

Ehhez azonban szükség van a digitális kultúra elterjedésére, azaz az informatikai oktatás korszerűsítésére.

Ebben segíthet például az Oracle egyetemi kezdeményezése, amely a hazai oktatási intézmények számára hallgatói létszámtól függetlenül 125 ezer forint éves díj fejében teszi elérhetővé szoftvereit. A kilenc egyetemen több mint kétezer diák vehet részt a képzésben, amelynek végén az Oracle OCP nevű vizsgáját is letehetik, sőt, ingyenesen használhatják a cég oktatási weboldalát. Hasonló kezdeményezésnek számít a Microsoft oktatási tárcával kötött megállapodása, amely közel egymilliárd forintos állami díjfizetés mellett az összes, felsőoktatásban részt vevő diák és oktató számára legalizálta az oktatási tevékenységgel összefüggő iskolai és otthoni termékhasználatot, sőt a telepítőlemezeket is ingyenesen elérhetővé tette a közel négyszázezer érintett számára három éven keresztül.

Az oktatás középfokú szintjén az infokommunikáció más cégei is hallatnak magukról. A Pannon GSM például a minap 10 millió forint értékű rádiótesztert adott át a szegedi Gábor Dénes Műszaki Szakközépiskolának. A cég egyébként szintén eszközadományokkal és szakmai ösztöndíjrendszerekkel segíti a hazai felsőoktatást.

Érdekes kísérlet továbbá a már említett IBM óvodai juttatása. Ennek keretében elsősorban vidéki óvodák számára karácsonykor 30 speciális "kakaóbiztos" számítógépet adományoztak, amit a jövőben újabb helyszíneken további 120 egység elhelyezése követ.

Az idősebbek internetes tudományos érdeklődését segítik az Origo portáljának felhasználásával zajló történelmi, filozófiai, szociológiai és csillagászati vetélkedők, amelyeken közel ötszáz iskolai csapat indult. Ha pedig érdeklődésük még tovább terjed, akkor az idősebbekkel együtt követhetik az általános tudományos ismeretterjesztést célzó Mindentudás Egyeteme című előadás-sorozatot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.