BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Céges portál lesz az eBay

Bár a világgazdaság mélyponton van, a fogyasztók költési hajlandósága jelentősen csökkent, és az internetes lufi is már jó ideje kipukkadt, a gyakorlatilag tisztán online formában működő eBay hagyományos vállalatokat is megszégyenítő stabilitásról és jövedelmezőségről ad tanúbizonyságot. Az 1995-ben indult portál alapgondolata, hogy az interneten könnyen egymásra találjanak eladók és vevők. A kínálat könyvektől az ékszereken át egészen az autókig terjedt. A kezdeti siker nyomán született újabb stratégiai döntés a nemzetközivé válást irányozta elő. Idővel beindultak az ausztrál, amerikai, európai és ázsiai oldalak is, sőt létesült egy könyvek, CD-k, videók és szoftverek értékesítését végző Half.com oldal is. A dotcomok kudarcától megijedve az online szolgáltatás nyitott a hagyományos aukciósházak felé is, jelenleg műtárgyakat és antik autókat offline fomában "teremben kikiáltóval és kalapáccsal" is képes árverezni. A patinás aukciósházakkal való együttműködés azonban a bevételeknek csak öt százalékát jelenti, és az üzleti modell újra meg újra igazolódó sikeressége aligha igazolná a hagyományos árverezés irányába való eltolódást. Az eBay az elmúlt negyedévben már 413 millió dolláros árbevételt ért el, ami éves szinten 88,7 százalékos növekedés. Üzemi eredménye 113 millió dollárt tett ki, amit a megfelelő érdekeltségszerzési stratégiából eredő bevételek még további 24 millióval voltak képesek megfejelni.

Ez a dinamikus növekedés komoly elvárást támaszt a vezetéssel szemben. A befektetői bizalom ugyanis folyamatos növekedésben tartja a cég papírjainak árfolyamát, amely egymásra épülő eredmények nélkül csak egyre növelné a kudarc kockázatát. E kihívásoknak azonban megfelelni látszik a menedzsment, ugyanis a közelmúltban nyitottak a vállalatközi értékesítések felé. Az elektronikus kereskedelem költséghatékony csatornáján egy bevezetett márkanév és egy igen nagy számú és nagy kiterjedségű látogatottság komoly értékkel bír. A feladat tehát az igények és a lehetőségek egymás felé irányítása - derül ki a Forbes magazin elemzéséből. A vállalatközi (B2B) piactér januárban indult, és nyitva áll minden szolgáltatás és termék előtt, amelyet nem egyenesen a végfelhasználónak szántak. Ha az elmúlt időszak forgalmát éves szintre vetítjük, már egymilliárd dollárt meghaladó értékesítést kapunk. A jutalékokból élő eBay évi teljes 14,8 milliárd dolláros forgalmának hét százalékát adják a vállalatközi értékesítések, amely azonban így is szédületes mértékben növekvő piacról és a jövőre nézve nagy lehetőségről árulkodik - fogalmaz az amerikai magazinban Jordan Glazier ügyvezető igazgató.

A portálon világmárkák is jelen vannak eladóként, a Motorola és a Silicon Graphics egyaránt ezt a módot találta a leghatékonyabbnak, hogy megváljon többletkészleteitől, illetve kifutott termékeitől. A vevői oldalon pedig jellemzően kis- és középvállalatok találhatóak. A több száz ezer részes társaság megnyerésének kulcsa az volt, hogy a korábban csak a fogyasztók közvetlenebb elérése érdekében az eBayre lépő cégek figyelmét idővel sikerült a kapható portékákra, a B2B kínálatra irányítani. A sok kicsi pedig sokra megy, mindezen cégek együttvéve hatalmas vásárlóerőt jelentenek - derül ki a Salomon Smith Barney által a cégről készített elemzésből.

Tény a siker vizsgálatakor, hogy a B2B portál létesítése nem az eBay önkényes döntése, hanem az ügyfelek növekvő igényének megnyilvánulása volt. A kereslet és a kínálat már korábban megmutatkozott, az eBay ezt a jelek szerint megfelelő időben, jó érzékkel terelte önálló mederbe. Ma már ehhez a szegmenshez külön reklámok szólnak, szakmai rendezvényeken külön ismertetik a potenciális résztvevők számára az előnyöket. A díjszabással is igyekeznek magukhoz vonzani a cégeket. Az autó és az ingatlan kivételével a díjtételek alig térnek el a fogyasztói értékesítés jutalékától: átlagosan eladott darabonként 30 és 330 cent közöttiek. A kiegészítő jutalék pedig a leütési ár 1,5 és 5,25 százaléka között változik az értékkel fordítottan arányosan. Érdemes tehát végigfuttatni, hogy az egymilliárd dolláros ár összesen legalább 15 millió dollár bevételt hoz az eBaynek. Jordan Glazier azonban nyugodt szívvel kalkulál akár 33 millióval is, ugyanis jelenleg még a kisebb értékű termékek forgalma dominál. Így például a személyi számítógépekből éves szinten egymillió darabnál is több fut keresztül az eBay ügyfélközvetítő rendszerén.

Egy ilyen dinamikusan növekvő hálózatban aztán sikersztori is szép számmal akad. A Forbes által kiemelt történet főszereplője John Stack, az éttermi berendezéseket forgalmazó Peach Traders tulajdonos-ügyvezetője. Példája rávilágít, hogy egy félmillió dolláros forgalmú boltot üzemeltető cég az internetes terjesztéssel való próbálkozás nyomán miként alakult át a világ minden pontjára értékesítő, 3 millió dolláros bevételű társasággá, amely tevékenységét ma már olyan mértékben a világhálóra alapozza, hogy gazdaságtalannak bizonyult a kezdeti helyi üzlet további fenntartása is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.