BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobilozzunk repülőgépen?!

A közelmúltban a svéd Ericsson bemutatta repülőgépeken használható GSM-rendszerét. Az új rádió-bázisállomás funkcionalitása megfelel a földi rendszerekének. A repülőgép személyzete minimális pluszmunkával képes ellátni a gépen működő GSM-rendszer kezelését, így az utasok hívást kezdeményezhetnek és fogadhatnak attól kezdve, hogy a repülőgép eléri a repülési magasságot. A berendezés telepítése egyszerű, üzemeltetése biztonságos: nem interferál sem a repülőelektronikai, sem a földi rádióhálózatokkal. A rendszeren keresztül akár 60 hívás is bonyolítható egy időben, sőt a kétsávos hívásokat is támogatja. Az első ilyen telepítésre ez év vége felé kerül majd sor.

A mobiltelefonálás repülőgépen témája nem először van napirenden.

A fedélzeti GSM-szolgáltatás a gyártók szerint jó bolt, mivel az üzleti úton lévők 83 százaléka a fedélzetre is felviszi a telefonját, minden második utas pedig hordozható számítógépet is tart magánál. A volumen mellett az árral sem volna gond: egy tavalyi európai felmérés szerint az utasok 28 százaléka akár 3-6 eurót is fizetne percenként a repülés közbeni telefonálásért.

A fejlesztők tavaly még 2006-ra ígérték az új technológiák elterjedését. A norvég Telenor is célegyenesben van az Arinc Inc.-kel közös fejlesztésével, míg az Airbus 2006 második negyedévére ígéri a szabad mobilozást. Az európai repülőgépgyártó két, a légi közlekedés számára kommunikációs megoldásokat szállító céggel szövetkezve kezdett saját rendszer kifejlesztésébe. Az iparág versenyét jól mutatja, hogy a Boeing - megelőzve konkurensét - tavaly májustól már lehetővé tette a repülés közbeni internet és elektronikus levelezés használatát. Ilyen nagy sebességű, vezeték nélküli (wi-fi) elérési lehetőséget kínál például néhány vonalán a céggel együttműködő Lufthansa.

A légitársaságok elsősorban a rövidebb európai utakon engedélyeznék a telefonálást, de az utasok kényelme érdekében a menetrendet is figyelembe vennék. Nem mindegy ugyanis, hogy valaki egy üzletemberekkel tömött, egyórás menetidejű reggeli járaton cseveg, vagy egy tengerentúli éjszakai járaton, ahol az utasok többsége aludna.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.