A közelmúltban a svéd Ericsson bemutatta repülőgépeken használható GSM-rendszerét. Az új rádió-bázisállomás funkcionalitása megfelel a földi rendszerekének. A repülőgép személyzete minimális pluszmunkával képes ellátni a gépen működő GSM-rendszer kezelését, így az utasok hívást kezdeményezhetnek és fogadhatnak attól kezdve, hogy a repülőgép eléri a repülési magasságot. A berendezés telepítése egyszerű, üzemeltetése biztonságos: nem interferál sem a repülőelektronikai, sem a földi rádióhálózatokkal. A rendszeren keresztül akár 60 hívás is bonyolítható egy időben, sőt a kétsávos hívásokat is támogatja. Az első ilyen telepítésre ez év vége felé kerül majd sor.
A mobiltelefonálás repülőgépen témája nem először van napirenden.
A fedélzeti GSM-szolgáltatás a gyártók szerint jó bolt, mivel az üzleti úton lévők 83 százaléka a fedélzetre is felviszi a telefonját, minden második utas pedig hordozható számítógépet is tart magánál. A volumen mellett az árral sem volna gond: egy tavalyi európai felmérés szerint az utasok 28 százaléka akár 3-6 eurót is fizetne percenként a repülés közbeni telefonálásért.
A fejlesztők tavaly még 2006-ra ígérték az új technológiák elterjedését. A norvég Telenor is célegyenesben van az Arinc Inc.-kel közös fejlesztésével, míg az Airbus 2006 második negyedévére ígéri a szabad mobilozást. Az európai repülőgépgyártó két, a légi közlekedés számára kommunikációs megoldásokat szállító céggel szövetkezve kezdett saját rendszer kifejlesztésébe. Az iparág versenyét jól mutatja, hogy a Boeing - megelőzve konkurensét - tavaly májustól már lehetővé tette a repülés közbeni internet és elektronikus levelezés használatát. Ilyen nagy sebességű, vezeték nélküli (wi-fi) elérési lehetőséget kínál például néhány vonalán a céggel együttműködő Lufthansa.
A légitársaságok elsősorban a rövidebb európai utakon engedélyeznék a telefonálást, de az utasok kényelme érdekében a menetrendet is figyelembe vennék. Nem mindegy ugyanis, hogy valaki egy üzletemberekkel tömött, egyórás menetidejű reggeli járaton cseveg, vagy egy tengerentúli éjszakai járaton, ahol az utasok többsége aludna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.