Bár az időutazást még nem sikerült megvalósítani - és sokak szerint kétséges, hogy egyáltalán lehetséges -, vannak helyek, ahol az ember úgy érezheti magát, mintha előreutazott volna a jövőbe. Hasonló gondolat futhat át a látogató agyán, amikor körbevezetik Európa legnagyobb, mintegy háromezer tudóst foglalkoztató kutató-fejlesztő központjában, az Adastralban. A BT (British Telecom) Ipswich mellett található - kisebb város méretű - létesítményében olyan új technológiák, megoldások ki-, illetve továbbfejlesztésén dolgoznak, amelyek közül soknak a csírái már ma is léteznek.
A jövőben például fontos szerephez juthat a kórházakban a ma még csak elvétve alkalmazott rádiófrekvenciás azonosítás (RFID). A technológia segítségével szinte teljesen kizárható az orvosságok vagy - mint arra több hazai intézményben is volt példa - a betegek elcserélése. Az Adastral kutatóinak sikerült kialakítani egy a gyógyszernyilvántartást nagy mértékben megkönnyítő rendszert is, amelyben maga a tárolásra használt polc rendelkezik azzal a képességgel, hogy automatikusan elküldje a rendelést a szállítóknak, ha kifogyóban van a készlet.
Intelligens képkeret, a webkamerák bevetésével az otthonunkat őrző eszközök, a szerelőt meghibásodás esetén önmagukhoz kihívó háztartási gépek - az Adastral fejlesztői szerint a jövő intelligens otthonaiban többek között ilyen megoldásokkal lehet majd találkozni. Az intelligens képkeret - amely kijelzőjére a memóriájába táplált képeket a megadott sorrendben, vagy éppen véletlenszerűen képes kivetíteni - már kapható is: az Egyesült Királyságban 350 font (125 ezer forint) körül van az ára.
A brit társaság kutatói gondoltak az idősebb vagy valamilyen fogyatékossággal élő felhasználókra is. Az ő kommunikációjuk megkönnyítésére olyan információt továbbító eszközt fejlesztettek ki, amely a napjainkban elterjedt, az olvasásra épülő adatközlés helyett hangot vagy éppen színeket használ az információk megjelenítéséhez. Az ambient interfészeknek nevezett eszközök vezeték nélküli kapcsolaton keresztül jelezhetik, ha e-mail érkezik, netán az azonnali üzenetküldő rendszerben jött új küldemény, vagy kezdődik a televízióban a kedvenc sorozat vagy az időjárás-jelentés.
Az ilyen és hasonló, mindennapi életünkbe és az üzleti felhasználásba talán már a közeljövőben beépülő újdonságok fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. A BT a március 31-én zárult üzleti évben éves forgalma egy százalékát - 257 millió font - költötte kutatásra és fejlesztésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.