BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobil a rekorder lemezbolt

A zenerajongó olaszoknál a CD-vásárlásoknál, illetve az MP3-as zeneletöltéseknél is virágzóbb a mobiltelefonos zeneletöltések piaca. Az UMTS-technológiának köszönhetően elegendő egy klikkelés és néhány euró, hogy a legfrissebb slágerek örökre élvezhetők legyenek. Hasonló tendencia tapasztalható a videojátékok piacán is.

Olaszország legnagyobb lemezboltját aligha a nagyvárosok központjában kell keresni, de nem is az interneten, ennek ellenére a nap 24 órájában nyitva van, ráadásul állandóan a kezünk ügyében található. A mobiltelefonok a zenepiac meghatározó szereplőivé nőtték ki magukat 2005-ben. A magyarázat igen egyszerű: olaszok milliói már korántsem elégednek meg azzal, hogy a készülékük csupán "csengjen", sőt a többszólamút is idejétmúltnak tekintik, fülhallgatójukkal viszont szívesen hallgatják legújabb letöltéseiket - méghozzá a teljes zeneszámot -, amelyek minősége immáron a CD-ével vetekszik.

A statisztikák sokatmondók: a Fimi (Federazione Italiana dell'Industria Musicale) adatai szerint például a három mobilszolgáltatónál a zeneletöltések száma többszöröse az iTunesnak, az Apple virtuális lemezboltjáénak, amely Olaszországban piacvezetőnek számít. Nem beszélve arról, hogy fölényesen veri a CD-eladásokat a nagyobb lemezboltokban is.

Egyszerű technológia - a piaci szakértők ezzel magyarázzák a zeneletöltések iránt megnőtt érdeklődést. Nincs szükség hitelkártyára, mint az internetes letöltéseknél, a felmerülő költségeket a mobilkártyáról automatikusan ki lehet egyenlíteni, miközben az eredmény kecsegtető: a rádióállomásokon még alig játszott dalokat akár 24 órában hallgathatja az illető. A zenei kínálatot elsősorban az aktuális slágerek és persze a reklámok határozzák meg. A legtöbben a legújabb zeneszámokat keresik, mint például Gigi D'Alessio dalait (ő kapott egyébként elsőként aranylemezt a digitális zeneletöltések piacán), illetve a Povia szerzeményeit. A zenei paletta azonban klasszikusokban is bővelkedik: a három mobilszolgáltató katalógusában több mint 200 ezer dal szerepel. Az árak nem mutatnak nagy különbséget az egyes mobilszolgáltatók között: 99 cent és 3 euró között mozognak.

A "mobilzene" piacán a legnagyobb lökést az UMTS-technológia megjelenése jelentette, amely hasonló gyorsasággal tölti le a számokat, mint az otthoni számítógépek. A piacon tapasztalható tendencia pedig a legnagyobb piaci szereplőket is lépésre sarkallta: a Nokiától a Necen keresztül a Samsungig speciális készülékeket dobtak piacra.

A zeneletöltések piacának virágzását egyelőre nem veszélyezteti semmi, hiszen a zeneszámok nem másolhatók szabadon, mert azok a mobiltulajdonos telefonszámához kötöttek. A plagizálás nem ismert, hiszen még nem működik olyan szoftver, amely ezt lehetővé tenné. Az ördög azonban nem alszik - jegyzik meg a szakemberek, s véleményük szerint erre az eshetőségre érdemes már most felkészülni.

A piaci szereplőknek emellett más téren is lépniük kell: a várakozások szerint a mobiltulajdonosok a jövőben egyre kisebb hajlandóságot mutatnak majd arra, hogy egyenként fizessenek a letöltött dalok után. Éppen ezért egyesek elmozdulhatnak abba az irányba, hogy egy meghatározott időszakra kínálnak szolgáltatást, avagy egy előre meghatározott számú dal letöltését teszik lehetővé az adott összegért. A mobilszolgáltatók emellett más távlati elképzeléseket is tanulmányoznak: videoklip-, illetve háttérképletöltések terén is bővítenék palettájukat.

A klasszikus mobiltelefon-játék, a "Snake" alighanem már csak egy lenéző mosolyra elegendő a fiatalok körében, akik a videojátékok terén az egyik leghálásabb közönségnek bizonyulnak a mobiltulajdonosok körében. A legnépszerűbb ajándéknak ma már a mobiltelefon számít, ráadásul a megcélzottak köre az egyre fiatalabb korosztályból kerül ki - fogalmaznak a piaci szereplők. Az adatok beszédesek: míg 2002-ben Európában 800 millió dollár árbevétel származott a mobiltelefonon keresztül elérhető játékletöltésekből, addig 2006-ra már hétmilliárdra várják, ráadásul ezt a piacot figyelve láthatjuk, immáron 30 százalékos szeletet hasíthat ki ez a szegmens. Olaszországban is hasonló trend észlelhető: tavaly 600 millió euró árbevételt származott videojáték-letöltésekből, s két számjegyű növekedést várnak az idén is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.