Olaszország legnagyobb lemezboltját aligha a nagyvárosok központjában kell keresni, de nem is az interneten, ennek ellenére a nap 24 órájában nyitva van, ráadásul állandóan a kezünk ügyében található. A mobiltelefonok a zenepiac meghatározó szereplőivé nőtték ki magukat 2005-ben. A magyarázat igen egyszerű: olaszok milliói már korántsem elégednek meg azzal, hogy a készülékük csupán "csengjen", sőt a többszólamút is idejétmúltnak tekintik, fülhallgatójukkal viszont szívesen hallgatják legújabb letöltéseiket - méghozzá a teljes zeneszámot -, amelyek minősége immáron a CD-ével vetekszik.
A statisztikák sokatmondók: a Fimi (Federazione Italiana dell'Industria Musicale) adatai szerint például a három mobilszolgáltatónál a zeneletöltések száma többszöröse az iTunesnak, az Apple virtuális lemezboltjáénak, amely Olaszországban piacvezetőnek számít. Nem beszélve arról, hogy fölényesen veri a CD-eladásokat a nagyobb lemezboltokban is.
Egyszerű technológia - a piaci szakértők ezzel magyarázzák a zeneletöltések iránt megnőtt érdeklődést. Nincs szükség hitelkártyára, mint az internetes letöltéseknél, a felmerülő költségeket a mobilkártyáról automatikusan ki lehet egyenlíteni, miközben az eredmény kecsegtető: a rádióállomásokon még alig játszott dalokat akár 24 órában hallgathatja az illető. A zenei kínálatot elsősorban az aktuális slágerek és persze a reklámok határozzák meg. A legtöbben a legújabb zeneszámokat keresik, mint például Gigi D'Alessio dalait (ő kapott egyébként elsőként aranylemezt a digitális zeneletöltések piacán), illetve a Povia szerzeményeit. A zenei paletta azonban klasszikusokban is bővelkedik: a három mobilszolgáltató katalógusában több mint 200 ezer dal szerepel. Az árak nem mutatnak nagy különbséget az egyes mobilszolgáltatók között: 99 cent és 3 euró között mozognak.
A "mobilzene" piacán a legnagyobb lökést az UMTS-technológia megjelenése jelentette, amely hasonló gyorsasággal tölti le a számokat, mint az otthoni számítógépek. A piacon tapasztalható tendencia pedig a legnagyobb piaci szereplőket is lépésre sarkallta: a Nokiától a Necen keresztül a Samsungig speciális készülékeket dobtak piacra.
A zeneletöltések piacának virágzását egyelőre nem veszélyezteti semmi, hiszen a zeneszámok nem másolhatók szabadon, mert azok a mobiltulajdonos telefonszámához kötöttek. A plagizálás nem ismert, hiszen még nem működik olyan szoftver, amely ezt lehetővé tenné. Az ördög azonban nem alszik - jegyzik meg a szakemberek, s véleményük szerint erre az eshetőségre érdemes már most felkészülni.
A piaci szereplőknek emellett más téren is lépniük kell: a várakozások szerint a mobiltulajdonosok a jövőben egyre kisebb hajlandóságot mutatnak majd arra, hogy egyenként fizessenek a letöltött dalok után. Éppen ezért egyesek elmozdulhatnak abba az irányba, hogy egy meghatározott időszakra kínálnak szolgáltatást, avagy egy előre meghatározott számú dal letöltését teszik lehetővé az adott összegért. A mobilszolgáltatók emellett más távlati elképzeléseket is tanulmányoznak: videoklip-, illetve háttérképletöltések terén is bővítenék palettájukat.
A klasszikus mobiltelefon-játék, a "Snake" alighanem már csak egy lenéző mosolyra elegendő a fiatalok körében, akik a videojátékok terén az egyik leghálásabb közönségnek bizonyulnak a mobiltulajdonosok körében. A legnépszerűbb ajándéknak ma már a mobiltelefon számít, ráadásul a megcélzottak köre az egyre fiatalabb korosztályból kerül ki - fogalmaznak a piaci szereplők. Az adatok beszédesek: míg 2002-ben Európában 800 millió dollár árbevétel származott a mobiltelefonon keresztül elérhető játékletöltésekből, addig 2006-ra már hétmilliárdra várják, ráadásul ezt a piacot figyelve láthatjuk, immáron 30 százalékos szeletet hasíthat ki ez a szegmens. Olaszországban is hasonló trend észlelhető: tavaly 600 millió euró árbevételt származott videojáték-letöltésekből, s két számjegyű növekedést várnak az idén is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.