BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlsúlyba került a "webpopuláció"

Az internet korának 35. évében, vagyis 2005-ben, a "webpopuláció" immáron közel duplája az emberi népességnek. A legfrissebb statisztikák szerint ugyanis közel 6,4 milliárd lakos él a földön, míg a digitális oldalak száma 11,5 milliárdot tesz ki. Legalábbis ez derült ki a Pisai és az Iowai Egyetem két olasz tudósa, Antonio Gullí és Alessio Signorini tanulmányából, amelyben összesítették a világháló kiterjedését. Nem kizárt azonban, hogy ahogy telnek a napok, ez az adat is idejétmúlttá válik, s mára már a 12 milliárdos határt is átlépte a digitális oldalak száma. Az adat mindenesetre meglehetősen impozánsnak tűnik, mint ahogy az internet növekedése is látványosra sikeredett.

A digitális világgal kapcsolatos kutatások hat évre nyúlnak vissza. A Science-ben 1998-ban publikált írás meglepte a világot: az online fellelhető dokumentumokat számba véve 320 milliós adat jött ki. Akkoriban ez hatalmasnak tűnt, főként, hogy egy évvel korábban lezajlott kutatás még csak kétszázmillió oldalt tudott összesíteni. Egy évvel később, 1999-ben ismét elvégezték a kutatást, s az eredmény kiugró növekedésről tanúskodott: immáron nyolcszázezer weboldalt számoltak össze.

A webnek aligha kell olyan problémával szembenézni, mint a túlnépesedés, az online még hoszszú ideig fenntarthatja jelenlegi növekedési ütemét - fogalmazott Antonio Gullí, aki nemrégiben indította el az első olasz keresőprogramot, Arianna néven. Ez pedig nem csekély: hat év alatt a web világa közel 12-szeresére bővült. Igaz, pontos adatnak ezt sem lehet venni, hiszen a 11,5 milliárdba azon oldalak kerültek be, amely iránt a keresőprogramok valamiféle "érdeklődést" mutattak. A keresőprogramokat ugyanis több adatbázis is "hidegen" hagyta, s voltak, amelyekhez nem lehetett hozzáférni, mivel védettnek vannak nyilvánítva. a web dinamikus változásairól sem szabad elfelejtkeznünk: vannak oldalak, amelyek megszűnnek, újak születnek, egyeseket lemásolnak, nem beszélve arról a megszámlálhatatlan oldalról, amelyet egy keresés eredményeként kapunk - ez utóbbiakat akár tiszavirág-életűeknek is lehet tekinteni. Akár a web "sötét anyagaként" is lehetne őket hívni, hiszen nem sokban különböznek a neutronoktól, a kozmosz "sötét anyagától". Feltételezhető, hogy a web láthatatlan oldala akár 3-10-szerese a láthatónak. Ám ezek csak durva becslések - mondta Gullí. Hozzátette: igen nehéz egy állandó mozgásban lévő dolognak a nagyságát meghatározni. Jóval könnyebb összeszámolni a doménneveket, illetve szervereket. (Tavaly decemberben hatvanmillió internetszerver létezett.)

Gullí és Signorini véleménye szerint azonban még a látható webet sem sikerült teljes körűen feltérképezni: legalább 2,3 milliárd weboldal egyszerűen "elmenekült" a keresőprogramok elől. A kísérletnél 43 számítógépet használtak, amelynek során a leg-

nagyobb keresőprogramokat (Google, Microsoft MSN-je, Yahoo és Ask-Teoma) térképezték fel. A két szakértő ráadásul egy sorrendet is felállított: az első helyre a Google került nyolcmilliárd oldalnyi dokumentumával, amelyet a Yahoo!, az Ask-Teoma és az MSN követ a sorban. Igaz, a keresőprogramoknál vannak átfedések, a Google-on például 68 százaléka fellelhető annak az anyagnak, amit a másik hárman lehet találni, míg a Yahoo! esetében 59 százalékot mutat ez az adat.

Ám ahhoz, hogy meg lehessen érteni, milyen irányban is fejlődik az internet, nemcsak az oldalak feltérképezése szükséges, hanem azok csoportosulása is. Első alkalommal látott napvilágot, hogy a világhálón 75 különböző nyelvű anyag lelhető fel, s az is kiderült, hogy még mindig az amerikai oldalak játszanak meghatározó szerepet. A dominanciájukat a távol-keleti, elsősorban kínai, japán, indiai weboldalak ugrásszerű növekedése veszélyeztetheti. Európában a legerősebbnek a németek számítanak, ahol több mint nyolcmillió doménnév található, míg az olaszok nem képesek átlépni az egymilliós határvonalat.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.