BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új technológiákhoz új szabályozás kell

A hírközlés területén megjelenő újabb technológiák új kihívásokat jelentenek mind a szabályozó hatóságok, mind a piac szereplői számára. Az Európai Unióban már komoly egyeztetések folynak a szabályozás változtatásának mikéntjéről.

Európában a 3G bevezetése kapcsán - a magas licencdíjak problémáját most nem érintve - szabályozási szempontból a hálózatok több szolgáltató általi közös kiépítése okozott fejtörést a hatóságoknak. Elsőként a T-Mobile-nak és az O2-nek az UMTS hálózatok kiépítésére vonatkozó angliai együttműködését vizsgálta az Európai Bizottság. A felek megállapodásukban közös antennaelhelyezést, az antennák megosztott helyhasználatát és egymás részére belföldi roamingszolgáltatás nyújtását irányozták elő. A bizottság négy szempontból vizsgálta a megállapodást: egyrészt, hogy a felek által viselt közös költségek nagymértékben csökkentik-e a végfelhasználói piacon az árversenyt; másodsorban, hogy a hálózatok közös tervezésével a felek összehangolt tevékenysége csökkenti-e a hálózatok közötti versenyt; harmadrészt, hogy a helymegosztásra vonatkozó megállapodás harmadik személyek számára kizáró jellegű-e; illetve negyedrészben, hogy a roamingra vonatkozó megállapodás annak árazása miatt ösztönzi-e a szolgáltatókat a végfelhasználói árak alacsonyan tartására. A bizottság hosszas vizsgálódás után úgy látta, hogy a megállapodás versenyjogi szempontból összességében kedvező, hiszen a 3G-szolgáltatások gyorsabb bevezetését teszi lehetővé, illetve a kiskereskedelmi árakra gyakorolt rossz hatása is csak átmeneti jellegű.

Nagy fontosságú a 3G-szolgáltatások sikere szempontjából, hogy a kiemelt érdeklődésre számot tartó tartalmakhoz hozzájuthassanak a hálózati szolgáltatók. A bizottság az UEFA Bajnonok Ligája esetében a versenyjogot szélesen értelmezve a piac aktív alakítását is megvalósította. Az UEFA által követett gyakorlat ugyanis kizárta, hogy a BL keretében közvetített mérkőzések televíziós közvetítési joga mellett a hálózati szolgáltatók 3G-s tartalomként mobiltelefonon is megjeleníthessenek részleteket a mérkőzésekből. A bizottság vizsgálatának hatására az UEFA hajlandó volt változtatni gyakorlatán, és a közvetítési jogokat külön a tv-társaságoknak, az internet- és mobilszolgáltatóknak felajánlani. Szintén kedvező változást jelentett, hogy ötperces részletet meg nem haladó felvételt a Bajnokok Ligájában szereplő csapatok saját maguk is engedélyezhetnek, az UEFA bevonása nélkül. Lényegében hasonló eredményt ért el a bizottság a Newscorp-Telepiú összefonódás kapcsán, amelyben az olasz bajnokság 3G-re történő "közvetíthetősége" volt a tét. Mint ismeretes, Olaszországban az egyik legsikeresebb UMTS-szolgáltatást a mérkőzések mobiltelefonon történő közvetítése jelenti.

Az európai hatóságok az utóbbi időben különös hangsúlyt helyeznek a "voice over IP" (VoIP), vagyis az interneten keresztül nyújtott telefonszolgáltatás szabályozási problémáira. Ez számít egyelőre a legfontosabb úgynevezett konvergens szolgáltatásnak. (Olyan hírközlési szolgáltatás, amely a hang-, kép- vagy más üzenetet is megkülönböztetés nélkül egyaránt IP alapon továbbítja.) A hatóságok szükségesnek látják a szabályozási környezet megfelelő módosítását, mivel a VoIP szolgáltatás már jelenlegi formájában is jelentős előnyökkel járhat az előfizetők számára, illetve folyamatos fejlődése prognosztizálható.

A VoIP kapcsán felmerülő fontos szabályozási kérdés, hogy a VoIP-szolgáltatók milyen számmezők használatára jogosultak, amely mögött az az igény húzódik meg, hogy minden megkülönböztetés nélkül hasonló telefonszámokat adhassanak előfizetőiknek, mint a telefonszolgáltatók. Ez nemcsak azért szükséges, hogy a szolgáltatás az előfizetők számára kényelmesen elérhető legyen, hanem hogy a minden EU-országra vonatkozóan kötelezően előírt számhordozhatóság is működhessen.

A számhasználathoz kapcsolódó kérdés, hogy az előfizetők, függetlenül attól, hogy milyen hálózatot használnak, segélyhívásaikat a megfelelő helyre eljuttathassák. Ezzel kapcsolatban a VoIP szolgáltatás során több probléma is felmerül. Először is az internethálózat használata során jelenleg még nem érhető el olyan megbízhatóság, mint a hagyományos telefonhálózatokon, illetve számos esetben szükség lehet a segélyhívást indító előfizető tartózkodási helyének a meghatározására. Ez a VoIP szolgáltatásoknál nehézségekbe ütközik, hiszen bizonyos szolgáltatások ún. "nomád" használatot tesznek lehetővé, vagyis adott azonosítóval rendelkező előfizető bármely olyan pontról kezdeményezhet hívást, ahol az internetkapcsolat elérhető. Ezen problémák leküzdése további lökést adhat a VoIP szolgáltatások térnyerésének.

Magyarországon a digitális televíziózás az egyik slágertéma. A kormány tavasszal vitatta meg a földfelszíni digitális televíziós műsorszórásra való átállás feladatait, és ezzel kapcsolatban egy kormányhatározatot is elfogadott. A kormányhatározatban az informatikai és hírközlési miniszter, valamint a nemzeti kulturális örökség minisztere kapták feladatul, hogy a szükséges jogszabályi változásokat előkészítsék. Természetesen a folyamatból nem hagyható ki az Országos Rádió és Televízió Testület sem, amelynek részvétele egy koordinálóbizottság felállítása útján biztosított.

A határozat kiemelten foglalkozik az analóg műsorszórásról történő átállás ütemezésével. Eszerint 2007-től a kormányzat lehetővé kívánja tenni három műsorcsomag - egy műsorcsomagban általában négy vagy öt program szerepelhet - földfelszíni digitális szórását. A három műsorcsomag beindulása kapcsán a kormány törekvése, hogy az elsőként megvalósuló műsorcsomagokban legyenek ingyenes hozzáférésű új műsorszolgáltatások. A bevezetés támogatásának e viszonylag laza elkötelezettségét azonban a kormányhatározat láthatólag nem kívánta tovább konkretizálni.

Ezzel szemben a szóban forgó határozat konkrét időpontot határoz meg az analóg műsorszórás leállításának legkésőbbi időpontjára vonatkozóan, amelyet 2012. december 31-ben jelöl meg. A digitális műsorszórás bevezetése azonban frekvenciahasználati kérdéseket is felvet, amelyek már nemzetközi koordinációt igényelnek. A bevezetésre vonatkozó magyar elképzeléseket összhangba kell hozni a regionális rádió-távközlési konferencia 2006-ban tartandó eseményén elfogadandó frekvenciafelosztási megállapodásokkal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.