Interneten keresztüli telefonszolgáltatást (VoIP) indít mától a német T-Online hazai ügyfelei számára - derül ki a Handels-
blatt összeállításából. A társaság döntésében - amellyel valószínűleg az anyacég, a Deutsche Telekom vezetékes üzletágától vesz el előfizetőket - nagy szerepet játszott, hogy a második negyedévben kisebb mértékben nőtt az új ügyfelek száma, mint azt korábban tervezték.
A szélessávú internetkapcsolattal rendelkező német fogyasztók körében fokozatosan nő az igény a VoIP és az internetes tévézés iránt is. Becslések szerint 2010-re Németországban az ilyen szolgáltatásokat igénybe vevők száma elérheti a hárommilliót, míg az IDC piackutató felmérése szerint Európa-szerte hat éven belül hétszeresére, húszmillió fölé nőhet az interneten keresztül telefonálók száma. Az egy felhasználóra jutó forgalom pedig a jelenlegi 15-ről várhatóan 50 euróra emelkedik majd.
A T-Online - amely már márciusban, a CeBiten bemutatta saját fejlesztésű VoIP-szoftverét - fő internetszolgáltató vetélytársaihoz, a Freenethez és az AOL-hoz képest jelentős csúszással lép be a piacra. Az időbeli lemaradást akciókkal próbálja ellensúlyozni a német cég: a társaság 120 és 400 perc közötti díjmentes beszélgetést biztosít 3,5 millió ügyfele számára a német vezetékes hálózatok irányába. Az ezen felüli lebeszélt percekért 2,9 eurócentet (7 forint) kell fizetnie az interneten keresztül telefonáló felhasználóknak.
Az már most megállapítható, hogy nem lesz könnyű dolga a legnagyobb német internetszolgáltatónak a VoIP-piacon, az akciók ellenére sem. A szoftveres megoldást alkalmazó riválisok közül a világ jelenleg legnépszerűbb VoIP-szolgáltatója, a Skype a múlt héten jelentett be díjcsökkentést a vezetékes és mobiltelefonszámok hívására szolgáló SkypeOut születésnapja alkalmából. A Skype-nak jelenleg több mint 47 millió regisztrált felhasználója van - a szolgáltatás használatához szükséges szoftvert pedig már százmilliónál is többen töltötték le -, közülük 1,8 millióan telefonálnak a hálózaton kívülre. Az árcsökkentés érinti a magyarországi vezetékes és mobiltelefonszámokat is, így a jövőben azokat is olcsóbban lehet hívni. A magyar vezetékes számok felé irányuló hívásokért percenként 2,8, míg a mobilhívásokért 20,4 eurócentet kell fizetni a korábbi 3,9, illetve 22 eurócent helyett.
Magyarországon is egyre több szolgáltató kínálatában jelenik meg az interneten keresztüli telefonálás lehetősége. A nagyobb hazai kábelcégek közül elsőként a UPC indította el kábeltelefonos szolgáltatását, amelynek jelenleg már több mint 15 ezer előfizetője van. A hazai kábelpiac második számú szereplője, a T-Kábel június közepétől kínál VoIP-ot, és hamarosan a területen harmadik FiberNet is megkezdi a szolgáltatás tesztelését Kecskeméten. A GTS-Datanet üzleti ügyfeleknek nyitotta meg ezt a lehetőséget, de több, kimondottan a VoIP-ra összpontosító szolgáltató is megjelent a magyar piacon, így az Asylum Telecom vagy az amerikai Net2Phone.
A megoldás iránti növekvő érdeklődést mutatja, hogy több mint duplájára, 11 millióra nőtt világszerte a VoIP-előfizetők száma a múlt év közepe és 2005 márciusa között a Point Topic piackutató cég adatai szerint. A hagyományos telefonszolgáltatásoknál lényegesen kedvezőbb díjakat kínáló megoldás legnagyobb piacának Japán számít, itt található a VoIP-felhasználók több mint fele, 7,2 millió. A távol-keleti országot követően Európa számít a második számú piacnak, közel 2,3 millió előfizetővel. A kontinensen Franciaországban használják a legtöbben az interneten keresztüli telefonszolgáltatást, számuk eléri az 1,2 milliót. Az alternatív szolgáltatók mellett egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a France Telecom is a piacból, a cégnek az első negyedév végén közel 160 ezer VoIP-előfizetője volt.
Míg Európában főként a szélessávú internetezésre alkalmassá tett telefonhálózatokon valósult meg az új szolgáltatás, addig az Egyesült Államokban inkább a kábelcégek járnak az élen a technológia alkalmazásában. A jelenleg már több mint 1,8 milliós előfizetői tábort gyűjtő szegmens azonban egyre vonzóbbá válik a hagyományos amerikai telefoncégek számára; így többek között a Verizon és az SBC is megjelent a piacon, és hasonló lépésre készül a Qwest is. Nehéz ugyanakkor megmondani, hogy pontosan mennyien használják a különböző szoftveres VoIP-megoldások - mint a Skype vagy a VoiceGlo - előfizetéses szolgáltatásait. A Point Topic szakembereinek becslése szerint az első negyedév végén 5,9 millió körül volt a számuk.
A VoIP-megoldás kizárólag szélessávú internetkapcsolattal használható, az ilyen előfizetések száma Magyarországon jelenleg 400 ezer, a világon 150 millió körül van. Emiatt az internettelefon egyelőre nem jelent komoly fenyegetést a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatókra, de a szélessávú kapcsolatok számának növekedésével változhat ez a helyzet. Természetesen az sem kétséges, hogy a verseny éleződésével a hagyományos távközlési cégek is elindítják internetes telefonszolgáltatásukat.
A Magyar Telekom csoport a jövőben tervezi az IP alapú hangszolgáltatás bevezetését - közölték érdeklődésünkre a legnagyobb hazai vezetékes szolgáltatónál. A lépést indokolja, hogy a hangforgalomból származó bevételek és a hangszolgáltatások profittartalma is csökken. Az IP-technológia költséghatékonyabb működést tesz lehetővé, új szolgáltatások bevezetésének lehetőségét teremti meg, ennek megfelelően a hagyományos hang- és adatforgalom fokozatosan, de biztosan internet alapra kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.