BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzleti blogok, blogüzletek

Világszerte egyre több cég próbálja kihasználni az internetes naplókban, közkeletű nevükön a blogokban rejlő üzleti lehetőségeket. Folyamatosan nő azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek a kibertérben céges bloggal jelennek meg, az online kereskedők pedig reklámhelyek értékesítésével próbálják meglovagolni a magánnaplók népszerűségét.

Bár a kibertérben szinte minden másodpercben indul új blog, és a rendszeres blogolvasók száma is növekszik, a vállalatok egyelőre meglehetősen kis számban élnek a blog nyújtotta lehetőségekkel. Holott a lehetőséget érdemes (lenne) kihasználni: a céges blog előnyei között a szakemberek mindenekelőtt az ügyfelekkel és a médiával való szorosabb kapcsolattartást és a gyors visszacsatolás lehetőségét emelik ki.

Az úttörők egyike Richard Charkin, a Macmillan kiadó vezérigazgatója. Charkin tavaly decemberben kezdte írni a blogját, miután a kiadó IT-szakemberei közölték vele, hogy állandó hírleveleivel lelassítja a cég számítógépes rendszerének működését. Az igazgató azóta 20 ezer fős közönséggel oszthatja meg a szakkönyvkiadás marketingjének nehézségeiről szóló fejtegetéseit és a könyvesboltokba betérő csavargók rémtetteiről írt beszámolóit.

A legnagyobb brit távközlési cég, a British Telecom a Carphone Warehouse hasonló lépésére válaszol, amikor néhány héten belül John Petter operatív igazgató blogjával a nagyközönség elé lép. Petter szerint a hagyományos PR az utóbbi időben sokat veszített hiteléből, az ügyfelek talán éppen emiatt fogadják szívesen, ha első kézből – és a vezetés legfelső szintjéről – szerezhetnek hiteles információkat. A Carphone Warehouse vezérigazgatója, Charles Dunstone blogjában mindenekelőtt a cég Talk Talk széles sávú csomagját népszerűsíti, de alkalmanként személyesebb hangvételre vált, például ha saját cégének indiai nehézségeiről, vagy – éles nyelven – a nagy rivális British Telecom problémáiról ír.

Az egyik legfontosabb követelmény: a blog több legyen puszta reklámnál. Tavaly történt, hogy az olvasók csalást szimatoltak Barry Scott blogja mögött, mivel Barry túlságosan gyakran számolt be a házimunkában aratott sikereiről, amelyben szinte mindig a Cillit Bang játszotta a fő szerepet. Hamar kiderült a turpisság: a blogot valójában a világ egyik legnagyobb háztartási tisztítószereket gyártó cége, a Reckitt Benckiser munkatársai jegyezték. A fegyver visszafelé sült el: a Cillit Bang kulcsszavakra adott találatok között hamarosan túlsúlyba kerültek azok az oldalak, amelyeken bloggerek tiltakoztak a cég módszerei ellen.

A felhasználók által készített tartalmak – bár nem blogügyben – a General Motorst is megtréfálták. A világ egyelőre legnagyobb autógyártója márciusban arra biztatta online közönségét, hogy készítsen 30 másodperces reklámfilmeket új sportterepjárója, a Chevy Tahoe népszerűsítésére. Az elkészült, javarészt humoros művek egy része kiváló ingyenreklámot csinált a cégnek – akadt azonban több száz olyan versenymű is, amely a benzinzabáló autó környezetszennyező hatására hívta fel e figyelmet.

Az interneten a Technocrati becslése szerint jelenleg több mint a 35 millió blog érhető el, ebben pedig az online aukciós cégek is komoly lehetőségeket látnak. A piacvezető eBay a tervek szerint hamarosan letöltésre kínálja majd azt a programot, amelynek segítségével a bloggerek a virtuális mikroközösségek tagjai és az általuk legjobban kedvelt termékek között teremthetnek virtuális kapcsolatot. Amit az eBay egyelőre csak tervez, azt a MeCommerce július elején már meg is valósította: a szintén online értékesítéssel foglalkozó cég lehetőséget kínál a bloggereknek arra, hogy naplójukba terméklistákat helyezzenek el. A reklám a naplóíróknak is megéri: ha egy üzletet rajtuk keresztül ütnek nyélbe, akkor a profit fele az ő számlájukra érkezik meg, ez pedig jelentősen meghaladja a szokásos, 4-10 százalékos jutalékot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.