BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A zenelejátszó az oktatásban

A zenepiacot teljes mértékben forradalmasította, több millió ember szokását alakította át, belopva magát mindennapjaikba, s kivíva a harmadik évezred leghíresebb technológiai „szerkentyűje” titulust. Nem másról van szó, mint az iPodról, amely öt évvel színre lépését követően újabb helyszínt követel magának: az iskolákba és az egyetemekre kíván betörni. S itt nem zenehallgatásról van szó, hanem a tanítási folyamatban való részvételről.

A mágikus szó a Podcast, amely elnevezés az iPod lejátszó nevéből és az angol broadcast szóból származik, és azt az eljárást takarja, amely lehetővé teszi, hogy MP3-as formátumban tárolt felvételeket bárki letölthessen és meghallgathasson a számítógépén vagy hordozható lejátszóján, legyen szó utolsó generációs mobilkészülékről vagy iPodról. Az első Podcast 2001-ben jelent meg a színen, ám elterjedése csak néhány évvel későbbre datálható. Két esztendővel ezelőtt, a The Guardianban megjelent írásnak köszönhetően a Podcast kifejezés megjelent a köznyelvben, tavaly pedig a New Oxford Dictionary egyenesen „az év szavának” választotta.

Mikrofonokat bekapcsolni, kezdődik az óra – lehetne mondani, hogy aztán nem sokkal később már a számítógépről tölthesse le a diák az ott elhangzottakat, legyen szó Leopardi egy verséről vagy Dantéról. Az irodalomóráktól a tudományokon át a zenéig a Podcast láthatóan igencsak sikeresen veszi az egyes fordulókat. Az eddigi tapasztalatok ugyanis meglehetősen kedvezők, egyes szakemberek pedig már az oktatás forradalmasításáról beszélnek. Olaszországban jelenleg mintegy 600 Podcastot lehet összeszámolni, amelyek között egyre több az iskolai, egyetemi hanganyag. Van olyan oktatási intézmény, amely az év elején kezdte el alkalmazni, más az elmúlt hónapokban szállt be. A torinói Instituto Tecnico Professionale Bodoni-Paravia például szeptembertől elindította a RadioTony elnevezésű iskolai webrádióját, amelyről letölthetők az egyes órák anyagai. Egy raguzai középiskola diákjai és tanárai gondoskodnak a RadioTuttiFermi webrádió tartalmáról, amely az előadások anyaga mellett iskolai híreket, felméréseket, interjúkat is közöl. S hasonló kezdeményezésnek tekinthető az Ascoli Picenó-i iskola DreamRadioStream, illetve egy liguriai intézmény Radio Zainet projektje. Az I ragazzi del fiume projekt pedig, amelybe 84 iskola kapcsolódott be közel hatezer tanulójával, a hagyományőrzés mellett a nyelvoktatásra helyezi a hangsúlyt. Friuli tartományban ugyanis három nyelven beszélnek, olaszul, szlovénül és friuli dialektusban, éppen ezért a Podcast is három nyelven érhető el, s a gyerekek ezeken tudnak kommunikálni egymással. Sőt az oktatási tárca is létrehozott egy portált Edidablog néven, ahol az oktatóknak lehetőségük van arra, hogy audio- és videotartalommal töltsék fel.

S milyen tapasztalatokról számolnak be az oktatók? A Podcast egy különleges kiegészítője az oktatásnak és a tanulásnak, ráadásul jóval több lehetőséget biztosít, mint korábban bármilyen digitális elem – fogalmaz a Bodoni-Paravia docense, aki igyekszik „új mederbe” terelni az órákat. Az órák anyagait PDF formátumban elkészíti – azt a diákok letölthetik számítógépeikről –, gyakran rögzíti audio- és videoformátumban; ezzel az a célja, hogy növelje a tanulók aktivitását, kreativitását. A probléma azonban az, hogy a legtöbb oktató nem látja a technológia fejlődésében megbúvó lehetőségeket, s a hagyományos módszereken való változtatás nem egyszerű a számukra. Ehhez a tanárképzési folyamaton is változtatni kellene egyes vélemények szerint, hiszen a hagyományos keretek között működő oktatás lassan eltűnhet a színről, s a változtatni nem szándékozó iskolák tíz éven belül akár el is tűnhetnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.