BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a szexipar sem a régi

Hollywoodban az utóbbi hónapokban panaszkodni kezdtek a nagy filmgyártók, hogy az ágazat húzószegmense, a DVD-üzletág egyre kisebb bevételnövekedést produkál. Az aggodalom érthető: az utóbbi tíz évben az ilyen lemezek értékesítése hozta a legtöbbet a stúdiók konyhájára.

AHollywoodhoz közeli San Fernando-völgyben, amely a pornóipar központja, a cégek már a bőrükön érzik azt a visszaesést, amellyel a hagyományos filmiparban még csak riogatják egymást a vállalatok. A meztelenségre építő ágazat legismertebb lapja, az Adult Video News (AVN) felmérése szerint tavaly – mintegy egy évtizeden át tartó két számjegyű bővülés után – 3,6 milliárd dollár értékben adtak el felnőtteknek szóló DVD-ket, ez 15 százalékos visszaesést jelent a 2005-ös értékhez képest. Pedig 2006-ban rekordszámú, mintegy hétezer új cím jelent meg.

A mérést nehezíti, hogy a legtöbb érintett társaság zártkörűen működik, így üzleti adataik nem nyilvánosak. Az iparágat közelebbről ismerők szerint azonban nem egy cégnél a 30 százalékot is eléri a DVD-bevételek csökkenése. A visszaesés nyomán sok cég egyszerűen lehúzta a rolót, míg a többiek az üzleti modell átszabásával igyekeznek megpróbálni túlélést. A korábban jellemző három helyett immár csupán két forgatási napot áldoznak egy-egy filmre, s kevesebb jut szerkesztésre, vágásra, gázsikra és díszletekre is. A nagyobb stúdiók már a tartós válságra készülnek. Ennek jele, hogy a tavalyi kínálatnövelés után az idén egyre több cég fogja vissza termelését. Az ágazat egyik legnagyobbjának számító Hustler Video például 30 helyett ebben az évben már csak 10 filmet forgat havonta.

Elemzők szerint mindez azonban nem feltétlenül jelenti a termékek iránti igény csökkenését.

Sokak szerint inkább arról van szó, hogy a DVD-k 1990-es bevezetése után a rajongók az új címek vásárlása mellett korábbi videoszalag-gyűjteményük kulcsdarabjait lemezen is megvették. Mára azonban ez a cserefolyamat befejeződött, így immár valóban csak az új termékek iránti kereslet jelentkezik a piacon.

A visszaeséshez ugyanakkor a kalózkodás és az internet terjedése is hozzájárul. Eredetileg a világhálóra még maguk a filmkészítők is feltettek ingyenes jeleneteket, azt remélve, hogy ezekkel a csalikkal szerezhetnek néhány új fizető ügyfelet is. Csakhogy mára a széles körben elérhető sok ingyenes tartalom a pénzért árult filmek alternatívájává vált. Persze azért a stúdiókat sem kell félteni: fizetős oldalaik tavaly 2,8 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak az AVN szerint.

A pornóipar most abban reménykedik, hogy a mobiltelefonokra letölthető filmek és a nagy felbontásban élvezhető, HD-DVD-ken kiadott művek majd kompenzálják a bevételkiesést. A legígéretesebbnek azonban az igény szerinti sugárzás (video on demand) ígérkezik: tavaly a sok szállodában és kábelhálózaton keresztül is elérhető szolgáltatás összeladása 34 százalékos növekedéssel 1,7 milliárd dollárt tett ki.

Mások szerint a visszaesés oka a kínálat bővülésével megélénkült verseny, amelyre nem megfelelően reagáltak a stúdiók. Korábban pusztán a meztelen emberek látványa eladta a filmeket, a konkurencia erősödésével azonban a nézők csak a minőségért hajlandók fizetni.

Így az ágazatnak valójában jót is tesz, ha a gyenge tömegtermékek eltűnnek a kínálatból. Ebben a felfogásban dolgozva a Digital Playground társaság inkább növelte filmjei költségvetését, s az igényesebb vágás, kerettörténet, szereposztás nyomán tavaly az AVN 11 díját nyerték el egyetlen filmjükkel.

Az, hogy melyik stratégia lesz sikeres, a pornó elől elzárkózó társadalomnak sem közömbös – emlékeztet a Financial Times. Ez a szektor ugyanis mindeddig egyfajta úttörő szerepet játszott a filmgyártásban. Az új értékesítési technikákat és formátumokat elsőként bevezető pornófilmezésben ugyanis rendszerint évekkel korábban jelentkeztek azok a problémák, amelyekkel később Hollywoodnak is meg kellett küzdenie.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.